The National Education Plan and continuing teacher training for basic education: analysis and monitoring about Goal 16

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n2a2019-50655

Keywords:

National Education Plan, Law No. 13.005 / 2014, PNE target 16, Teacher training

Abstract

The objective of the text was to present an analysis of Goal 16 of PNE-2014/2024, about the continuous formation of teachers for Basic Education. The following question was asked: What actions are needed to materialize Goal 16 strategies? The methodological path, qualitative, bibliographic and documentary, was based on the approach of the authors of the field. Among the results, it was found that for indicator 16A, the percentage of teachers with postgraduate education increased from 2010 to 2017, from 24.5% to 36.2%. Regarding Indicator 16B, which refers to the proportion of teachers who took continuing education courses, from 2012 to 2017, the same shows a growth, from 29.4% to 35.1%.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, Seção 1, p. 27833, 23 dez. 1996. disponível em: https://bit.ly/2DkOpG4>. Acesso em: 2 maio 2019. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829

BRASIL. Lei n° 13.005, 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, Edição Extra, Seção 1, p. 1, 26 jun. 2014a. Disponível em: <https://bit.ly/2XO0VqQ>. Acesso em: 2 maio 2019.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. O Plano Municipal de Educação: caderno de orientações. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino. Brasília, 2014b.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CONSELHO PLENO. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: Brasília, DF, Seção 1, p. 8-12, 2 jul. 2015a. Disponível em: <https://bit.ly/37F6axE>. Acesso em: 3 maio 2019. https://doi.org/10.21573/vol32n012016.65681

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília, DF: Inep, 2015b. https://doi.org/10.1590/s2176-6681/371614642

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório do 2º ciclo de monitoramento das metas do PNE biênio 2016-2018. Brasília, DF: Inep, 2016. Disponível em: <https://bit.ly/2sijrvL>. Acesso em: 29 abr. 2019. https://doi.org/10.1590/s2176-6681/371614642

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus Editora, 2013. 304 p.

SANTA CATARINA. Plano Estadual de Educação: 2015-2024. Florianópolis: [s. n.], 2015.

SAVIANI, Demerval. Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 44, n. 15, p. 380-412, maio 2010. Disponível em: <https://bit.ly/2rpJO2C>. Acesso em: 27 abr. 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-24782010000200013

SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 02, p. 427-446, jul./dez. 2005. Disponível em: <http://www.ced.ufsc.br/nucleos/nup/perspectiva.html>. Acesso em 29 abr. 2019.

SOUZA, Donaldo Bello de; MENEZES, Janaína Specht da Silva. Planos estaduais de educação: desafios às vinculações com outros instrumentos de gestão local da educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, p. 1-23, jul. 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2KXHxCz>. Acesso em: 27 abr. 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227152

Published

2019-12-12

How to Cite

BRANDT, A. G.; WERNER, B.; SILVA, F. L. G. R. da . The National Education Plan and continuing teacher training for basic education: analysis and monitoring about Goal 16. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 221–232, 2019. DOI: 10.14393/REPOD-v8n2a2019-50655. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50655. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua