GEOTECHNOLOGIES AND PROACTIVE EDUCATION IN THE AMAZON REGION: AN EXAMPLE
Conteúdo do artigo principal
Resumo
At a world level, the teaching method still prevalent in educational systems consists in the pouring of knowledge from the source, the teacher, to the student, the semi-inert receiver. The "Magister dixit", as it is known, literally means "as told by the master". Putting it in less emblematic terms, education consists in providing the learner with an autonomous development, based on a learning structure that promotes knowledge acquisition through the student's involvement with signifcant situations. It is paramount the understanding that education comprises two distinct stages: teaching, the professors' job, and learning, which is accomplished by the student whenever they are properly stimulated and supported. Such a goal can be achieved by a "Proactive Education" that prioritizes learning. Therefore, this work reports learning practices experiments by using geotechnologies for the promotion of Proactive Education conducted in the southeast region of the state of Pará. The environmental knowledge thus acquired and diffused by those young people in direct and organized contact with the risks, potentialities, opportunities and threats that exist in their environment promotes their inclusion in the physical, biotic and socioeconomic reality in which they live.
Downloads
Não há dados estatísticos.
Métricas
Carregando Métricas ...
Detalhes do artigo
Como Citar
DA SILVA, J. X.; MARINO, T. B.; MATHIAS, M. A. S. GEOTECHNOLOGIES AND PROACTIVE EDUCATION IN THE AMAZON REGION: AN EXAMPLE. Revista Brasileira de Cartografia, [S. l.], v. 69, n. 8, 2018. DOI: 10.14393/rbcv69n8-43971. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistabrasileiracartografia/article/view/43971. Acesso em: 23 nov. 2024.
Seção
Artigos
Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja "O Efeito do Acesso Aberto").