Understanding of popular education

perspectives and practices of teachers in a socio-educational unit in State of Paraíba, Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69145

Keywords:

Teenagers, Drugs, Popular education, Socioeducation

Abstract

In this paper we present part of the results of a master’s research. The research was developed in the thematic field of drugs from the perspective of popular education, having as an empirical field the Boy's Home, a socio-educational unit located in the municipality of Lagoa Seca, State of Paraíba, Brasil. Methodologically, it has been a qualitative research developed through unsystematic observations in the Boy's Home and through semi-structured interviews with teachers from the School of that institution. The empirical material from the interviews was analyzed according to the Thematic Analysis procedures of Braun and Clarke (2006). Among other findings, we identified that teachers do not have systematized knowledge about popular education, but they develop actions that are close to their postulates. As a conclusion, we highlight, for example, the need to offer continuous formation to the teachers of the investigated institution, so that the approaches of popular education can be effectively developed in said context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Farias de Almeida, Universidade Federal da Paraíba

PhD student in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; member of the Study and Research Group on Education, Society and Cultures (GEPEDUSC/CNPq).

Ivonaldo Neres Leite, Universidade Federal da Paraíba

PhD in Education Sciences, University of Porto, Portugal; post-doctoral internship at the Universidad de la República, Uruguay; professor at the Federal University of Paraíba, campus IV, State of Paraíba, Brazil.

References

ALOCHIO, T. O. Dimensões socioeducativas do Teatro do Oprimido: cultura, teatro e educação populares. Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 2, p. 287-304, 2016. DOI 10.5216/ia.v41i2.40762. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/40762. Acesso em: 21 nov. 2022.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, [s. l.], v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. DOI 10.1191/1478088706qp063oa. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 21 nov. 2022.

CANO, A. La metodología de taller en los procesos de educación popular. Revista

Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, Ensenada, v. 2, n. 2, p. 22-51, 2012. Disponível em: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr5653. Acesso em: 21 nov. 2022.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Parlamento brasileiro foi fechado ou dissolvido 18 vezes. Câmara dos Deputados, Brasília, 27 set. 2018. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/545319-parlamento-brasileiro-foi-fechado-ou-dissolvido-18-vezes/. Acesso em: 21 nov. 2022.

FÁVERO, O. Movimento de Educação de Base - MEB. Gestrado UFMG, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://gestrado.net.br/verbetes/movimento-de-educacao-de-base-meb/. Acesso em: 21 nov. 2022.

FELTRIN, T. Educação popular no Brasil: forças que concorrem para a emergência da escola nacional. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/13429. Acesso em: 21 nov. 2022.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: teoria e prática em educação popular. Petrópolis: Vozes, 1993.

GHIRALDELLI JÚNIOR, P. Movimento operário e educação popular na Primeira República. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 57, p. 30-38, 1986. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1335. Acesso em: 21 nov. 2022.

HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Considerações sobre educação popular e escolarização de adultos no pensamento e na práxis de Paulo Freire. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, 2021. DOI 10.1590/ES.255872. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/547HdKHkhSXgqYNnRxX8Qjr. Acesso em: 21 nov. 2022.

JARA, O. A educação popular latino-americana: história e fundamentos éticos, políticos e pedagógicos. São Paulo: Ação Educativa: CEAAL: ENFOC, 2020.

LEITE, I. La Educación Popular, Paulo Freire y la “muerte” de la dialéctica. Rebelión, 8 jul. 2021. Disponível em: https://rebelion.org/la-educacion-popular-paulo-freire-y-la-muerte-de-la-dialectica/. Acesso em: 7 dez. 2021.

LEITE, I. O conhecimento nas margens, outsiders e a educação popular desafiada: uma abordagem sobre as drogas e o trabalho socioeducativo. Polêm!ca, Rio de Janeiro, v. 18, n. 4, p. 1-22, 2018. DOI 10.12957/polemica.2018.45069. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/45069. Acesso em: 21 nov. 2022.

LEITE, I. O insubmisso fio sócio-histórico autogestionário: o lugar da educação popular libertária na história brasileira. Espaço Acadêmico, Maringá, v. 22, n. 234, p. 97-109, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/60533. Acesso em: 21 nov. 2022.

MARINHO, D. G. A. Vozes de uma história interditada: a educação popular e os direitos humanos na práxis da CEPLAR 1960-1964. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12999?locale=pt_BR. Acesso em: 22 nov. 2022.

MINAYO, M. C. S. (org.); DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

MOTA NETO, J. C.; STRECK, D. Fontes da educação popular na América Latina: contribuições para uma genealogia de um pensar pedagógico decolonial. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 78, p. 207-223, 2019. DOI 10.1590/0104-4060.65353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Y3SNBNzjzkW9QxCQLp7PW6b/?lang=pt. Acesso em: 22 nov. 2022.

OLINDA, S. R. M. A educação no Brasil no Período Colonial: um olhar sobre as origens para compreender o presente. Sitientibus, Feira de Santana, n. 29, p. 153-162, 2003. DOI 10.13102/sitientibus.vi29.8702. Disponível em: https://periodicos.uefs.br/index.php/sitientibus/article/view/8702. Acesso em: 22 nov. 2022.

PARAÍBA. Secretaria de Estado do Desenvolvimento Humano. Fundação de Atendimento Socioeducativo “Alice de Almeida” (FUNDAC). Projeto Político-Pedagógico: Centro Educacional Socioeducativo “Lar do Garoto Pe. Otávio Santos”. Lagoa Seca, 2019. Disponível em: https://paraiba.pb.gov.br/indiretas/fundac/arquivos/05-ppp-lar-do-garoto-ls-1.pdf. Acesso em: 2 abr. 2022.

SILVA, I. G.; CRUZ, P. J. S. C.; FALCÃO, E. F. Educação popular e prevenção ao uso abusivo de álcool e outras drogas: tecendo algumas aproximações. Temas em Educação, João Pessoa, v. 28, n. 1, p. 247-261, 2019. DOI 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.44577. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/44577. Acesso em: 22 nov. 2022.

SILVA, I. G. As drogas no contexto da educação popular. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18386?locale=pt_BR. Acesso em: 22 nov. 2022.

VIANA, M. L. D. O CPC da UNE e o debate sobre educação e cultura popular no Brasil. Revista Binacional Brasil-Argentina, Vitória da Conquista, v. 10, n. 1, p. 246-269, 2021. DOI 10.22481/rbba.v10i01.8793. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8793. Acesso em: 22 nov. 2022.

Published

2023-10-18

How to Cite

ALMEIDA, T. F. de; LEITE, I. N. Understanding of popular education: perspectives and practices of teachers in a socio-educational unit in State of Paraíba, Brasil. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 95–112, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69145. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69145. Acesso em: 22 jul. 2024.