Popular education and its multiplicity of perspectives

historical and theoretical-conceptual aspects of a conception in motion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69001

Keywords:

Popular education, Political-Pedagogical Practice, Education Theory, Social Movements, Public Policy

Abstract

This article intends to outline a historical reconstitution of the configuration process of the field of popular education in Brazil, comprising its trajectory and its theoretical-conceptual development from the 1950s to the present day. This is a study with a qualitative approach built from bibliographical research with a descriptive characteristic, which was based on the narrative type review modality. As a result, different experiences, and historical moments of popular education in Brazil are characterized, for example: a) from the genesis to the process of disarticulation; b) the intensification of repression resulting from the civil-military dictatorship to the spread of practices across different sectors; c) from the emergence of new guidelines to the reinvention of the field of popular education; d) from political achievements to institutional challenges. Next, an attempt is made to outline a possible characterization of what popular education is in its multiplicity of perspectives. Finally, it is concluded that, in addition to understanding popular education as a political-pedagogical practice, understandings of this as a theory, a field of knowledge construction, an organized civil society movement, and public policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renan Soares de Araújo, Universidade Federal da Paraíba

PhD student in the Postgraduate Program in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; member of the Popular Extension Research Group, linked to the Interdisciplinary Center for Research and Extension in Solidarity Economy and Popular Education; institutional supporter of the chool of Public Health of Paraíba, State of Paraíba, Brazil. 

References

BRANDÃO, C. R. Paulo Freire: uma vida entre aprender e ensinar. São Paulo: Ideias & Letras, 2017.

BRASIL. Secretaria Geral da Presidência da República. Secretaria Nacional de Articulação Social. Departamento de Educação Popular e Mobilização Cidadã. Marco de Referência da Educação Popular Para as Políticas Públicas. Brasília: Secretaria Geral da Presidência da República, 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria Nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 16 fev. 2023.

CALADO, A. J. F. Em busca de uma sociabilidade alternativa: a contribuição da pedagogia e legado freireanos. Consciência, Campo Grande, 2018. Disponível em: https://consciencia.net/em-busca-de-uma-sociabilidade-alternativa-a-contribuicao-da-pedagogia-e-do-legado-freireanos/. Acesso em: 17 fev. 2023.

CALADO, A. J. F. Educação popular como processo humanizador: quais protagonistas? In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (org.). Educação popular e nutrição social: reflexões e vivências com base em uma experiência. João Pessoa: UFPB, 2014. p. 355-375.

CALADO, A. J. F. Reproblematizando o(s) conceito(s) de educação popular. In: COSTA, M. V. (org.). Educação popular hoje: variações sobre o tema. São Paulo: Loyola, 1998. p. 123-149.

COSTA, M. V. Apresentação. In: COSTA, M. V. (org.). Educação popular hoje: variações sobre o tema. São Paulo: Loyola, 1998. p. 7-10.

FARAH, M. F. A. Entrevista com Marcel Franco Araújo Farah: a institucionalização da educação popular. In: MELO NETO, J. F.; CRUZ, P. J. S. C. (org.). Extensão popular: educação e pesquisa. João Pessoa: Editora do CCTA, 2017. p. 146-155.

FLEURI, R. M. Conversidade: diálogo entre universidade e movimentos sociais. João Pessoa: Editora do CCTA, 2019.

FLEURI, R. M. Educação popular e complexidade. In: COSTA, M. V. (org.). Educação popular hoje: variações sobre o tema. São Paulo: Loyola, 1998. p. 99-122.

FLEURI, R. M. Extensão universitária em educação popular. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 3, n. 6, p. 59-73, 1989. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/1913. Acesso em: 17 fev. 2023.

FLEURI, R. M.; COSTA, M. V. Travessia: questões e perspectivas emergentes na pesquisa em educação popular. 2. ed. Ijuí: UNIJUÍ, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 67. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, P. Educação e mudança. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, P. Conscientização e alfabetização: uma nova visão do processo. In: FÁVERO, O. (org.). Cultura popular, educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal; Paz e Terra, 1985. p. 99-126.

GADOTTI, M. Alfabetizar e politizar: Angicos, 50 anos depois. RISA, Angicos, v. 1, n. 1, p. 47-67, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufersa.edu.br/risa/article/view/3150. Acesso em: 17 fev. 2023.

GARCIA, P. B. Apresentação. In: GARCIA, P. B. et al. (org.). O pêndulo das ideologias: a educação popular e o desafio da pós-modernidade. Tradução de Jorge Vicente Muñoz e Cristiane Menezes Muñoz. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994. p. 7-8.

GARCIA, P. B. et al. (org.). O pêndulo das ideologias: a educação popular e o desafio da pós-modernidade. Tradução de Jorge Vicente Muñoz e Cristiane Menezes Muñoz. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, L. G.; ZITKOSKI, J. J. O lugar da pesquisa nos Centros Regionais de Pesquisa Educacional nos anos 1950 e 1960: revisitando experiências de educação popular a partir do paradigma indiciário. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 255, p. 348-365, 2019. DOI 10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4070. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3736. Acesso em: 17 fev. 2023.

LEITE, S. U. Cultura popular: esboço de uma resenha crítica. In: FÁVERO, O. (org.). Cultura popular, educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal; Paz e Terra, 1985. p. 247-269.

LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katálysis, Florianópolis, v. 10, n. esp., p. 37-45, 2007. DOI 10.1590/S1414-49802007000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/HSF5Ns7dkTNjQVpRyvhc8RR/?lang=pt. Acesso em: 17 fev. 2023.

MACIEL, J. Fundamentação teórica do Sistema Paulo Freire de Educação. In: FÁVERO, O. (org.). Cultura popular, educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal; Paz e Terra, 1985. p. 127-145.

MEJÍA, M. R. J. Aprofundar na educação popular para construir uma globalização desde o Sul. In: PONTUAL, P.; IRELAND, T. (org.). Educação popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília: MEC; UNESCO, 2006. p. 205-211.

MEJÍA, M. R. J. Educación popular hoy: entre su refundamentación o su disolución. Nómadas, Bogotá, n. 5, p. 1-10, 1996a. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1051/105118998010.pdf. Acesso em: 17 fev. 2023.

MEJÍA, M. R. J. A transformação social: educação popular e movimentos sociais no fim do século. Tradução de Ana Vieira Pereira e Ricardo Ribeiro. São Paulo: Cortez, 1996b.

MELO NETO, J. F. Educação popular e “experiência”. Contexto & Educação, Ijuí, v. 26, n. 85, p. 31-50, 2011. DOI 10.21527/2179-1309.2011.85.31-50. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/440. Acesso em: 17 fev. 2023.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

PEDROSA, J. I. S. A Política Nacional de Educação Popular em Saúde em debate: (re)conhecendo saberes e lutas para a produção da Saúde Coletiva. Interface, Botucatu, v. 25, 2021. DOI 10.1590/interface.200190. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/icse/v25/1807-5762-icse-25-e200190.pdf. Acesso em: 16 fev. 2023.

PEDROSA, J. I. S. Educação popular em saúde e gestão participativa no Sistema Único de Saúde. Revista de APS, Juiz de Fora, v. 11, n. 3, p. 303-313, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/14271. Acesso em: 17 fev. 2023.

ROTHER, E. T. Revisão sistemática versus revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 5-6, 2007. DOI 10.1590/S0103-21002007000200001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/z7zZ4Z4GwYV6FR7S9FHTByr/?lang=pt. Acesso em: 17 fev. 2023.

SALES, I. C. Educação popular: uma perspectiva, um modo de atuar (Alimentando um debate). In: SCOCUGLIA, A. C.; MELO NETO, J. F. (org.). Educação popular: outros caminhos. 2. ed. João Pessoa: UFPB, 2001. p. 111-122.

SOUZA, J. F. Educação popular para o terceiro milênio: desafios e perspectivas. In: COSTA, M. V. (org.). Educação popular hoje: variações sobre o tema. São Paulo: Loyola, 1998. p. 11-36.

STRECK, D. R. Descolonizar a participação: pautas para uma pedagogia crítica latino-americana. In: GUELMAN, A.; CABALUZ, F.; SALAZAR, M. (coord.). Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: corrientes emancipatorias para la educación pública del siglo XXI. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2018. p. 159-172.

STRECK, D. R. Territórios de resistência e criatividade: reflexões sobre os lugares da educação popular. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 356-368.

STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. Apresentação. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 7-8.

VASCONCELOS, E. M. Redefinindo as práticas de saúde a partir da educação popular nos serviços de saúde. In: VASCONCELOS, E. M.; PRADO, E. V. (org.). A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 2017. p. 19-33.

VASCONCELOS, E. M. Apresentando: educação popular na universidade. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2011. p. 15-24.

VASCONCELOS, V. O.; OLIVEIRA, M. W. Educação popular: uma história, um que-fazer. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 13, n. 2, p. 135-146, 2009. DOI 10.4013/edu.2009.132.4939. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/4939?gclid=CjwKCAjw5MOlBhBTEiwAAJ8e1qy_tQSw0G5hCS9ogiPiUYacDbNxGbe3gGTqtFBk0ep_iOQCOFNIXBoC62UQAvD_BwE. Acesso em: 17 fev. 2023.

Published

2023-10-18

How to Cite

ARAÚJO, R. S. de. Popular education and its multiplicity of perspectives: historical and theoretical-conceptual aspects of a conception in motion. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 46–68, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69001. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69001. Acesso em: 25 aug. 2024.