Extension and communication

Education, Work and Social Movements Nucleus at University of Pernambuco, Campus Mata Norte, Brazil

Authors

  • Volmir José Brutscher Universidade de Pernambuco
  • Ana Maria Sotero Pereira Universidade de Pernambuco
  • Cleiton de Barros Nunes Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-67341

Keywords:

Popular Education, Job, Popular Social Movements, Emancipation, Transformation

Abstract

The objective of the report is to systematize the experience of the Education, Work and Social Movements Nucleus of the University of Pernambuco, shedding light on the process itself. The methodology is guided by dialectical analysis, which consists of analyzing and understanding the reality in relation to the whole, in a historical process and, therefore, in motion. It is based on the concept of contemporary popular education, having Paulo Freire as the main theoretical reference. As a result, it indicates some categories that express the reality and the desire of the Nucleus, namely: dialogue, participation, being and learning with, class consciousness, dream and hope. In conclusion, it points to an organizational process that assumes the political dimension of education, taking a position alongside workers and popular movements, in the struggle for emancipation and transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Volmir José Brutscher, Universidade de Pernambuco

PhD in Education, Federal University of Paraíba, Brazil; professor at the University of Pernambuco, Campus Mata Norte, State of Pernambuco, Brazil; member of the Research Group on Popular Extension (EXTELAR/UFPB/CNPq).

Ana Maria Sotero Pereira, Universidade de Pernambuco

PhD in Educational Sciences, University of Porto, Portugal; assistant professor at the University of Pernambuco, Campus Mata Norte, State of Pernambuco, Brazil; member of the Study and Research Group on Educational Policies, Subject, Teaching and Curriculum (POSDOC/UPE/CNPq).

Cleiton de Barros Nunes, Universidade de Pernambuco

PhD in Education, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil; professor at the University of Pernambuco, Campus Mata Norte, State of Pernambuco, Brazil; member of the Research Group Poetics of Care and Ontologies of Resistance (PPGE/UFPE/CNPq).

References

ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. 5.ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2011.

AUDITORIA CIDADÃ DA DÍVIDA. Congresso aprova PLOA 2022 com mais de R$ 2,4 trilhões destinados ao pagamento da Dívida, 22 dez. 2021. Disponível em: https://auditoriacidada.org.br/congresso-aprova-ploa-2022-com-mais-de-r-24-trilhoes-destinados-ao-pagamento-da-divida/#:~:text=Not%C3%ADcias-,Congresso%20aprova%20PLOA%202022%20com%20mais%20de%20R%24%202%2C4,destinados%20ao%20pagamento%20da%20D%C3%ADvida. Acesso em: 22 jun. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria Geral. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto nº 10.252, de 20 de fevereiro de 2020. Aprova a Estrutura Regimental, o Quadro Demonstrativo dos Cargos em Comissão e das Funções de Confiança do Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária - Incra, e remaneja cargos em comissão e funções de confiança. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2019-2022/2020/Decreto/D10252.htm. Acesso em: 20 mar. 2020.

BRUTSCHER, V. Educação e conhecimento em Paulo Freire. Passo Fundo: IFIBE: IPF, 2005.

BRUTSCHER, V. Discursos da educação popular contemporânea: encontros com Michel Foucault e Paulo Freire. 2017. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/9874/2/Arquivototal.pdf. Acesso em: 15 set. 2022.

CALDART, R. S. A escola do campo em movimento. In: CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2011.

FREIRE, P. Pacientes impacientes: Paulo Freire. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de Educação Popular. Brasília: Ministério da Saúde, 2007. p. 32-45. (Série B. Textos Básicos de Saúde). Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_educacao_popular_saude_p1.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002b.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GOHN, M. G. Teorias dos movimentos sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. 11. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

JARA, H., O. Para sistematizar experiências. Tradução de Maria Viviana V. Resende. 2. ed. rev. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2006. (Série Monitoramento e Avaliação, 2). Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/oscar-jara-para-sistematizar-experic3aancias1.pdf. Acesso em: 15 out. 2022.

LINS, L. T. Teorias sobre os movimentos sociais: projetos de sociedade em disputa. In: FIGUEIREDO, J. B. de A.; VERAS, C. I. M.; LINS, L. T. (org.). Educação popular e movimentos sociais: experiências e desafios. Fortaleza: Imprece, 2016.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução de Luis Claudio de Castro e Costa. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2022-11-05

How to Cite

BRUTSCHER, V. J.; PEREIRA, A. M. S.; NUNES, C. de B. Extension and communication: Education, Work and Social Movements Nucleus at University of Pernambuco, Campus Mata Norte, Brazil. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 87–100, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-67341. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67341. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)