Educational aspects of contemporary struggles in defense of public education
an analysis of the National Education Meeting
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-60400Keywords:
Right to education, National Education Plan, Social quality, Discursive Textual AnalysisAbstract
This text is inserted in discussions about popular social movements and their articulation around the struggle for education. The article presents the results and reflections of a qualitative research conducted in order to understand some educational aspects that are present in contemporary struggles in defense of public education. For that, a documentary study was developed on the materials produced and disseminated by the collective outlets of the First National Meeting of Education (ENE), held in 2014 in Rio de Janeiro-RJ, Brazil. The collected materials were submitted to the Discursive Textual Analysis (DAT) procedures and the categories of the research were obtained in an inductive manner and contextualized with a critical theoretical framework of educational policies. Research showed assumptions involved in the struggle for public education: the need for re-articulation of organized subjects and reaffirmation of public education as a social right and the resistance to fragmentation and increasing commercialization of the educational field from the scenario given by educational policies.
Downloads
References
ADRIÃO, T.; PERONI, V. (org.) O público e o privado na educação: novos elementos para o debate. São Paulo: Xamã, 2008.
APPLE, M. Para além da lógica do mercado. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
BOLLMANN, M. da G. N. Revendo o plano nacional de educação: proposta da sociedade brasileira. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 657-676, jul./set. 2010. Doi: 10.1590/S0101-73302010000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/58W3L3qtT7cxffMpbtybf4L/abstract/?lang=pt. Acesso em: ?
BRASIL. Câmara dos Deputados. Plano Nacional de Educação. Brasília, DF, 2001.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
CAMINI, L. Reformas do Estado e a construção das políticas educacionais no Rio Grande do Sul no período 1999 a 2002. In: PERONI, V. M.V.; BAZZO, V. L.; PEGORARO, L. (org.) Dilemas da educação brasileira em tempos de globalização neoliberal: entre o público e o privado. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006. p. 59-94.
GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. de S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: UNESCO, 2011.
GENTILI, P; SILVA, T. T. Neoliberalismo, qualidade total e educação. Visões críticas. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
GERHARDT, T. E; SILVEIRA, D. (org.) Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.
GOHN, M. G. M. Os movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 333-361, 2011. Doi: 10.1590/S1413-24782011000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/vXJKXcs7cybL3YNbDCkCRVp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 maio 2021.
HARVEY, D. Condição pós-moderna. 21. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
MORAES, R. ; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência e Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Doi: .10.1590/S1516-73132006000100009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?lang=pt. Acesso em: 16 maio 2021.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Doi: 10.1590/S1516-73132003000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2021
PERONI, V. M. V.; BAZZO, V. L.; PEGORARO, L. (org.) Dilemas da educação brasileira em tempos de globalização neoliberal: entre o público e o privado. Porto Alegre: UFRGS, 2006.
PERONI, V. M. V. Mudanças na configuração do Estado e sua influência na política educacional. In: PERONI, V. M. V.; BAZZO, V. L.; PEGORARO, L. (org.) Dilemas da educação brasileira em tempos de globalização neoliberal: entre o público e o privado. Porto Alegre: UFRGS, 2006. p.
PERONI, V. M. V. A gestão democrática da educação em tempos de parceria entre o público e o privado. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 2, p. 19-31, 2012. Doi: 10.1590/S0103-73072012000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/tpC76cg8bvZGYZJW5BwSfkR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 abr. 2021.
SAVIANI, D. Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação. Revista Brasileira de Educação, Natal, v. 15, n. 44, p. 380-412, 2010. Doi: 10.15628/rbept.2019.8218. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/8218. Acesso em: 10 abril. 2021.
TREIN, L; GIL, J. Mapa dos planos de carreira docente no Brasil. Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 5, n. 2, 2015. Doi: 10.17648/fineduca-2236-5907-v5-67565. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/67565. Acesso em: 5 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Evandro de Godoi, Tarcísio Samborski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.