Gestão da Cultura em Instituições de Ensino Superior

perspectivas e desafios na implementação de uma política cultural no contexto das IES brasileiras

Authors

  • Alexandre José Molina Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v0n00-49019

Keywords:

Culture, Cultural Management, University, Cultural Policy

Abstract

This article presents a reflection about the notion of culture and cultural policy, considering the culture management process in current expansion in the Superior Education Institutions, based on the context from the Federal University of Uberlandia, institution located in the interior of the state of Minas Gerais, and which congregates a set of actions with the perspective of strengthening the institutionalism of culture in the university environment, in the promotion and fostering of cultural projects from the university community and in the articulation of knowledge exchange between the both external and internal agents in the university. The challenges are numerous in this direction, especially in the current times of dissolution of the Brazilian cultural policies. The establishment of a culture policy based on principles, directives and which point out concrete goals and actions, and also clear and precise indicators which allow the observation of the impacts caused by the given policies in the university context, as a possible way out to the strengthening and structuring culture in Brazilian universities. We highlight her also the current process of national articulation by culture agents which act in the Brazilian Education Institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre José Molina, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia, Brasil; professor do curso de Dança, no Instituto de Artes da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; Diretor de Cultura, na Pró-reitoria de Extensão e Cultura na mesma instituição.

References

ARRUDA, M. O papel da universidade nas políticas culturais (Entrevista). Observatório Itaú Cultural. Disponível em: http://wwwitaucultural.org.br/o-papel-dauniversidade-nas-politicas-culturais-malu-arruda. Acesso em: 9 mar. 2019.

BRASIL. Ministério da Cultura. Resolução CNE-CES n. 7 de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 204-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 19 de dez. 2018.

COELHO, T. A cultura e seu contrário. São Paulo: Iluminuras; Itaú Cultural, 2008.

NUNES JUNIOR, P. C. Gestión cultural en instituciones públicas brasileñas de enseñanza superior: diagn´´ostico y posibilidades de acción en rd. Cádiz: Observatorio Atalaya - Universidad de Cádiz, 2017. (Relatório de Pesquisa).

RUBIM, A. A. C. Políticas culturais no Brasil: tristes tradições, enormes desafios. In: RUBIM, A. A. C. (org.). Políticas culturais no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2007, p. 11-36.

Published

2019-06-04

How to Cite

MOLINA, A. J. Gestão da Cultura em Instituições de Ensino Superior: perspectivas e desafios na implementação de uma política cultural no contexto das IES brasileiras. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 87–99, 2019. DOI: 10.14393/rep-v0n00-49019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49019. Acesso em: 24 nov. 2024.