To develop a culture of participation at school
reflections and dialogues with Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-48889Keywords:
Popular education, Paulo Freire, Participation, Scholar contextAbstract
This essay is an exercise that aims to reflect on the possibilities to develop a culture of participation at school from Paulo Freire. First, it characterizes the participation concept in a general context and an educational context. Then, a dialogue with the ethical, critical, and political comprehension of education by Paulo Freire is done. The concepts of engagement, mobilization, democracy and citizenships in his legacy are highlighted. Finally, we problematize the school context to propitiate reflections that could transform this context into a citizenship perspective. It assumes the importance of reviewing the conception of school, educational goal, pedagogical perspective adopted in learning-teaching practices, and how the student is seen.
Downloads
References
ARNSTEIN, S. P. A ladder of citizen participation. Journal of the American Planning Association, v. 35, n. 4, p. 216-224, 1969. Doi: 10.1080/01944366908977225.
BARROSO, J. Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1995.
BORDENAVE, J. E. D. O que é participação? 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 1996.
BRASIL. Lei no 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação –PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União. Seção 1. 26 jun. 2014, p. 1.
BRASIL. Constituição Federal (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.
FREIRE, P. Política e educação. 8. ed. Indaiatuba: Villa das Letras, 2007.
FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Conscientização. Tradução de Tiago José Risi Leme. São Paulo: Cortez, 2016a.
FREIRE, P. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016b.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016c.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016d.
FREIRE, P. Educação e mudança. Tradução de Lilian Lopes Martin. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016e.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
HOUAISS, A.; VILLAR, M. S. Minidicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SCOCUGLIA, A. C. Origens e prospectiva do pensamento político-pedagógico de Paulo Freire. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 25-37, 1999. Doi: 10.1590/S1517-97021999000200003.
STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Apresentação. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 15-22.
WEYH, C. Participação. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 302-303.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fabíula Luiza Rezende Campos, César Augusto Paro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.