The training of youth and adult educators in Mozambique

reports of experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73596

Keywords:

Teacher training, Youth and adult educators , Mozambique

Abstract

The article presents an analysis of the training of youth and adult educators in Mozambique, focusing on the training processes of these professionals. Using a qualitative approach, the study used semi-structured interviews and the content analysis technique proposed by Bardin. The sample included five literacy teachers trained in training centers in Maputo/MZ. It was observed that there is the absence of an exclusive document that regulates the training policy for youth and adult educators, with only a few Guidelines in the youth and adult education strategy 2018-2023 and the Literacy and Adult Education Curriculum Plan of 2018. The training time is relatively short, between 15 and 20 days, which impairs the quality of the educators’ work. Continuing education is poorly conducted by non-governmental institutions and is not promoted by the state, which is the main provider of youth and adult education. These findings highlight the need to review and strengthen policies for the training of youth and adult educators in Mozambique, aiming to ensure quality education and promote the country’s socioeconomic development.

Downloads

Author Biographies

  • Anfibio Zacarias Huo, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    PhD student in Education, Art and History of Culture, Mackenzie Presbiterian University, State of São Paulo, Brazil; member of the Group of Studies and Research in Social Pedagogy (GEPEEPS).

     

  • João Clemente de Souza Neto, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    PhD in Social Sciences, Pontifical Catholic University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship in Clinical Sociology at the same institution; professor at the Center for Education, Philosophy and Theology at Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, Brazil; member of the Research Center in Economic and Organizational Sociology (Socius-Technical University of Lisbon), of the Social Pedagogy Group (USP) and leader of the Social Pedagogy Group at Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

AFRIMAP. Moçambique: a prestação efetiva de serviços públicos no setor da educação. Johanesburg: Open Society Initiative for Southern África, 2018. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/14444915/mocambique-a-prestacao-efectiva-de-servicos-publicos-afrimap. Acesso em: 19 mar. 2024.

ARROYO, M. G. Pedagogias em movimento: o que temos a aprender nos movimentos sociais? Currículo sem Fronteiras, Belo Horizonte, v. 3, p. 28-49, 2003. Disponível em: https://biblat.unam.mx/pt/revista/curriculo-sem-fronteiras/articulo/pedagogias-em-movimento-o-que-temos-a-aprender-dos-movimentos-sociais. Acesso em: 19 mar. 2024.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERNET, J. T. O universo da educação social. In: ROMANS, M.; PETRUS, A.; BERNET, J. T. (org.). Profissão educador social. Porto Alegre: Artmed, 2003. p.

CHUEKE, V. G.; LIMA, C. M. Pesquisa qualitativa: evolução e critérios. Espaço Acadêmico, Maringá, v. 11, n. 128, p. 63-69, 2011. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/12974/8511. Acesso em: 10 maio 2024.

DUARTE, N. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. Campinas: Autores Associados, 2009.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução de Kátia de Mello e Silva. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 47. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2005.

GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. (org.). Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. 10. ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2005.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1999.

MINED. Estratégia de alfabetização e educação de adultos em Moçambique (2010-2015): por um Moçambique alfabetizado e em desenvolvimento sustentável. Maputo: ICEIDA, 2011.

MINED. Plano curricular de alfabetização e educação de adultos. Maputo/Moçambique, 2011.

MOURA, T. M. M. (org.). A formação de professores(as) para a educação de jovens e adultos em questão. Maceió: EdUFAL, 2005.

MUCCHIELLI, R. A formação de adultos. Barcelona: Herder, 1980.

RIBEIRO, A. C. Formar professores: elementos para uma teoria e prática da formação. 3. ed. Lisboa: Texto Editora, 1999.

UNESCO. Relatório de análise da situação da alfabetização e educação de adultos em Moçambique. Maputo: Autor, 2018

Published

2025-01-14

How to Cite

HUO, Anfibio Zacarias; SOUZA NETO, João Clemente de. The training of youth and adult educators in Mozambique: reports of experiences. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 267–284, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-73596. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73596. Acesso em: 7 jun. 2025.

Most read articles by the same author(s)