Challenges of literacy processes and dilemmas of continuing education in Brazil

Authors

  • Márcia Vânia Silvério Perfeito Universidade de Brasília/UnB
  • Vânia Márcia Silvério Perfeito Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal
  • Solange Alves de Oliveira-Mendes Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73706

Keywords:

literacy; teaching; learning; continuing education.

Abstract

This study aims at reflecting on literacy and continuing education in Brazil. Specifically, it searches for: a) discussing challenges of teaching and initial learning of reading and writing; and b) expanding the debate about dilemmas of continuing education for literacy teachers. Articles, books, and interviews were read to reflect on challenges and dilemmas surrounding these fields of activity. It dialogues with theoretical-methodological concepts defended by authors who emphasize the perspective of teaching literacy. Conclusions showed that many factors permeate these processes and make their improvement difficult. Among them, some discussions, controversies, especially around literacy methods, the right time to start this teaching, as well as the discontinuity of continuing education policies and disarticulation with daily life and school activities.

 

KEYWORDS: literacy; teaching; learning; continuing education.

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Author Biographies

Márcia Vânia Silvério Perfeito, Universidade de Brasília/UnB

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade de Brasília - UnB. Professora da Educação Básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

Vânia Márcia Silvério Perfeito, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade de Brasília - UnB. Professora da Educação Básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

Solange Alves de Oliveira-Mendes, Universidade de Brasília

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Professora Associada II da Universidade de Brasília - UnB.

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Published

2024-09-19

How to Cite

PERFEITO, M. V. S.; PERFEITO, V. M. S.; OLIVEIRA-MENDES, S. A. de. Challenges of literacy processes and dilemmas of continuing education in Brazil . Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–22, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73706. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73706. Acesso em: 2 jan. 2025.