Teaching English as an additional language to and with children
rethinking practice through the integrated CLIL approach and Dewey's experience
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.1.71327Keywords:
Ensino. Aprendizagem. Inglês. Crianças.Abstract
In this study, we discuss the teaching of English as an additional language for (MALTA, 2019) and with children (TONELLI, 2021). To do so, we examine the role of the child in school from the perspective of Dewey's experience (1938), establish connections with the CLIL (Content Language Integrated Learning) methodology for this context, and we discuss the implementation of a didactic unit that aimed to encompass both perspectives in a prestigious bilingual school with a curriculum in the initial phase of implementation. The results indicate greater student engagement, active learning, cooperation, and increased oral participation in the target language.
Downloads
References
BIALYSTOK, E. Bilingualism in development: Language, literacy and cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 304 p.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 20 mai. 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 mai. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação, Câmara da Educação Básica. Parecer CNE/CEB Nº 02/2020. Distrito Federal: Ministério da Educação, 9 jul 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2020-pdf/156861-pceb002-20/file. Acesso em: 20 mai. 2024.
COLOMBO, C. S.; CONSOLO, D. A. O ensino de Inglês como Língua Estrangeira para Crianças no Brasil: cenários e reflexões. 1 ed. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016. 216 p.
COSTA LEITE, P. M. DE C.; RIZZUTI, G.; DE SOUZA RIBEIRO, J. J. Inglês na Infância, pra quê (quem?) Os Letramentos Críticos Aliados à Abordagem CLIL no Ensino de Língua Inglesa no Fundamental I: relatos de experiência. Papéis: Revista do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens - UFMS, v. 26, n. 51, p. 1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.55028/papeis.v26i51.14738.
COYLE, D. Content and Language Integrated Learning: Towards a Connected Research Agenda for CLIL Pedagogies. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, v. 10, n. 5, p. 543-562, 2007. DOI: https://doi.org/10.2167/beb459.0.
COYLE, D.; HOOD, P.; MARSH, D. CLIL Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 173 p. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009024549.
DEWEY, J. Experience and Education. New York: Macmillan, 1938. 116 p.
ELLISON, M. CLIL in the primary school context. In: GARTON, S.; COPLAND, F. (Eds.) The Routledge Handbook of Teaching English to Young Learners. London: Routledge, 2019, p. 247-268. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315623672.
GALVÃO, A. S. M. Formação inicial de professores de inglês para a educação infantil em contextos brasileiros: Diálogos possíveis e desejáveis. 2022. 272 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022.
HALLIWELL, S. Teaching English in primary School. Edinburgh Gate: Addison Wesley Longman Limited, 1998. 176 p.
IANCO-WORRALL, A. D. Bilingualism and cognitive development. Child Development, v. 43, n. 4, p. 1390-1400, 1972.
LADEIA, R.; BRENTANO, L de B.; LEMKE, C. E.; FINGER, I. Educação bilíngue: caminhos para implementação. Novo Hamburgo: Faculdade IENH, 2020. 33 p.
MAGIOLO, G. M. Sequência didática do gênero história infantil: educação linguística em língua inglesa na infância e sensibilização às diferenças. 2021. 245 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021.
MALTA, L. S. Além do que se vê: educação crítica e letramentos, formação de professores e prática docente no ensino de inglês com crianças de 2 a 5 anos. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.
MEHISTO, P., MARSH, D.; FRIGOLS, M. J. Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford: Macmillan Education, 2008. 238 p.
MOON, J. Teaching English to Young Learners: the challenges and the benefits. InEnglish, n. 5, p. 30-34, 2005.
RAJAGOPALAN, K. O professor de línguas e a suma importância do seu entrosamento na política linguística de seu país. In: CORREA, D. A. (Org.). Política linguística e ensino de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2014, p. 73-82.
ROCHA, C. H. Provisões para ensinar LE no ensino fundamental de 1ª a 4ª séries: dos parâmetros oficiais e objetivos dos agentes. 2006. 340 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.
ROCHEBOIS, C. B. Ensinar uma língua estrangeira às crianças: Savoir-faire, Savoir-dire. Revista de Ciências Humanas, v. 2, n. 2, p. 285-296, 2013.
RUBBO, G. F. de S. Por que aprendemos línguas estrangeiras?: com a palavra, as crianças. 2016. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
SAAD, C. S. et al. Multiculturalism and Creativity: Effects of Cultural Context, Bicultural Identity, and Ideational Fluency. Social Psychological and Personality Science, v. 4, n. 3, p. 369-375, 2013. DOI: https://doi.org/10.1177/1948550612456560.
SANTOS, L. I. S. Língua inglesa em anos iniciais do ensino fundamental: fazer pedagógico e formação docente. 2009. 274 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2009.
SECCATO, M. G.; TONELLI, J. R. A.; SELBACH, H. V. A panorama of the teaching of additional languages to children in Brazil. Revista Letra Magna, v. 18, n. 29, p. 34-46, 2022. DOI: https://doi.org/10.47734/lm.v18i29.2051.
TONELLI, J. R. A. Conceitos centrais sobre o ensino de línguas adicionais por meio de gêneros textuais. Rio de Janeiro: SME, 2021. 1 vídeo (79 minutos [Live]. Disponível em: (316) Conceitos centrais sobre o ensino de línguas adicionais por meio de gêneros textuais - YouTube Acesso em: 22/12/2021.
TONELLI, J. R. A. Do ensino de inglês para crianças à educação linguística em língua inglesa com elas: reflexões teóricas e redirecionamentos epistemológicos sob vozes múltiplas. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 62, n. 1, p. 58–73, jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/010318138670567v6212023.
TONELLI, J. R. A.; CHAGURI, J. P. A importância de uma língua estrangeira na educação infantil. In: TONELLI, J. R. A; CHAGURI, J. P. (Orgs.). Espaço para reflexão sobre ensino de línguas. 1.ed. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá, 2014, p. 247-275.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: