Working with discourse genres: remote Portuguese classes in a popular preparatory course for universities entrance exams
aulas remotas de Língua Portuguesa em um curso pré-vestibular popular
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60161Keywords:
Discourse Genres, Portuguese teaching, Enem, Remote teachingAbstract
This paper aims at describing the pedagogical work with discourse genres that was developed through remote Portuguese classes in a popular preparatory course for universities entrance exams in 2020. Based on the Bakhtinian definition of discourse genres and on the guidelines for teaching Portuguese as a mother tongue presented in Curriculum Directives of Rio Grande do Sul (2009), the authors designed a sequence and a structure for their classes, in order to prepare the students for the National High School Exam (ENEM). This structure relied mainly on a didactic tool called “Genre ID”, which the teachers conceived with the purpose of helping the students to describe and identify each discourse genre. In addition, a set of activities was conducted such as reading texts from each genre; analyzing compositional, stylistic and thematic elements; and solving questions from the previous editions of ENEM. The authors consider, at last, that this work allowed their students to better analyze language and reflect upon its uses, not only when it comes to the Languages test on ENEM, but also to the other tests from the exam and on the many human activities as a whole.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução do russo: Paulo Bezerra; prefácio à edição francesa: Tzevetan Todorov. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. 476 p.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016. 164 p.
BRASIL. Ministério da Educação e Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência para o ENEM 2009. Brasília, Distrito Federal, 2009. 26 p. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf>. Acesso em 28 mar. 2021.
CARDOSO, C. A.; FERREIRA, V. A.; BARBOSA, F. C. G. (Des) igualdade de acesso à educação em tempos de pandemia: uma análise do acesso às tecnologias e das alternativas de ensino remoto. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 3, p. 38-46, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 68. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019. 256 p.
FILIPOUSKI, A. M. R.; MARCHI, D. M.; SIMÕES, L. J. Referencial Curricular do Rio Grande do Sul: Língua Portuguesa e Literatura. Porto Alegre: Secretaria do Estado de Educação, Departamento Pedagógico, 2009.
KATO, D. S. O papel dos cursinhos populares nos acessos e mudanças de perspectivas de seus participantes. Cadernos CIMEAC, v. 1, n. 1, p. 5-24, 2015. https://doi.org/10.18554/cimeac.v1i1.1430
PEREIRA, T. I.; RAIZER, L.; MEIRELLES, M. A luta pela democratização do acesso ao ensino superior: o caso dos cursinhos populares. Revista Espaço Pedagógico, v. 17, n. 1, 2010.
RIO GRANDE DO SUL, Secretaria da Educação. Departamento Pedagógico. Referencial curricular lições do Rio Grande: linguagens códigos e suas tecnologias: língua portuguesa, literatura e língua estrangeira moderna. Porto Alegre: Secretaria da Educação, v. 01, 2009. Disponível em: <https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/refer_curric_vol1.pdf>. Acesso em 28 mar. 2021.
SILVA, K. C.; ALCANTARA, K. C. A (in) corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 60, p. 102-116, 2020. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p102-116
SILVEIRA, T. L. S. Português como Língua Adicional e Saúde: Análise de materiais didáticos. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras. Porto Alegre, 2021, 210 p.
STEVANIM, L. F. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. RADIS: Comunicação e Saúde, n. 215, p. 10-15, ago. 2020.