A FEMINIZAÇÃO E A DOCÊNCIA: UMA REFLEXÃO COM BASE NAS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO A PARTIR DO SÉCULO XXI NO BRASIL.

Authors

  • Alessandra Leles Rocha Universidade Federal de Uberlândia
  • Maria Marta Carrijo de Oliveira Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/ot2016axixn1.38-53

Keywords:

Teaching, Gender, Society.

Abstract

There is no talk about gender equality without pervade directly by education paths otherwise. Not only from the point of view of women's education around the world; but above all of their direct participation in the teaching exercise. Thus, this state of the art research, aimed to highlight the female predominance in the world of academic research related to Education in Brazil, taking as reference works published from the twenty-first century, at the CAPES Theses Database (http://bancodeteses.capes.gov.br/), linked to the Ministry of Education. From the results, it pointed to demand that scientific publication from the perspective of geographical and gender Brazilian diversity; the main areas of scientific interest, for men and women within the framework of Education, according to the researched corpus; and it was possible to understand from the literature, the variables that affect the relationship "qualification -teaching-gender".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Leles Rocha, Universidade Federal de Uberlândia

Curso de Letras - Instituto de Letras e Linguística (ILEEL/UFU)

Maria Marta Carrijo de Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia

Curso de Letras - Instituto de Letras e Linguística (ILEEL/UFU)

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia – Geral e Brasil. - 3ª ed. rev. e ampl. – São Paulo: Moderna, 2006.

BRASIL. Constituição (1824). Constituição Política do Império do Brasil. Rio de Janeiro, RJ, 1824. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao24.htm>. Acesso em: 1º jun. 2015.

BRASIL. Decreto-lei n.º 8.530, 02 de janeiro de 1946. Estabelece a Lei Orgânica do Ensino Normal. Diário Oficial da União, Rio de janeiro, RJ, 4 de janeiro de 1946. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/Del8530.htm>. Acesso em: 1º jun. 2015.

BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 1º jun. 2015.

BRASIL. Lei n.º 4.024, de 20de dezembro de 1961. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 dez. 1962. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L4024.htm>. Acesso em: 1º jun. 2015.

BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827. CLBR, Rio de Janeiro, RJ, 15 de outubro de 1827. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LIM/LIM-15-10-1827.htm>. Acesso em: 1º jun. 2015.

DURÃES, Sarah Jane Alves. Sobre algumas relações entre qualificação, trabalho docente e gênero. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v.33, n.118, p.271-288, Jan./ Mar. 2012. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 27 jul. 2015.

FRANCO, A. de P. Ensino Superior no Brasil: cenário, avanços e contradições. Jornal de Políticas Educacionais, n. 4, Jul./Dez., 2008. p. 53–63. Disponível em <http://www.jpe.ufpr.br/n4_6.pdf>.Acesso em: 14 nov. 2015.

HIRATA, H. Divisão Social do Trabalho: O Estado das Artes. In: HIRATA, H. Nova Divisão Sexual do Trabalho? Um olhar voltado para a empresa e a sociedade. 2002. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002. p. 280-281.

HIRATA, H. Introdução. In: HIRATA, H. Nova Divisão Sexual do Trabalho? Um olhar voltado para a empresa e a sociedade. 2002. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002. p. 25.

História da Educação Brasileira – Disponível em:<http://pedagogiaemfoco.pro.br/heb02.htm>. Acesso em 29/05/2008.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇOES UNIDAS (ONU). Declaração do Milênio. Disponível em: <http://www.pnud.org.br/Docs/declaracao_do_milenio.pdf>. Acesso em: 27 jul. 2015.

PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO (PNUD). Vinte anos depois, as mulheres ainda ganham 24% a menos que os homens. 07 de maio de 2015. Disponível em: <http://www.pnud.org.br/Noticia.aspx?id=4065>. Acesso em: 27 jul. 2015.

RABELO, A. O.; MARTINS, A. M. A mulher no magistério brasileiro: um histórico sobre a feminização do Magistério. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 4, 2010. Disponível em: <http://www2.faced.ufu.br/colubhe06/anais/arquivos/556AmandaO.Rabelo.pdf>. Acesso em: 14 nov. 2015.

RIBEIRO, M. L. S. História da Educação Brasileira – A Organização Escolar. 19ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.180p.

ROLNIK, R., KLINK, J. Crescimento econômico e desenvolvimento urbano: por que nossas cidades continuam tão precárias?Novos estud. - CEBRAP [online]. n.89, p. 89-109, 2011.Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/nec/n89/06.pdf>. Acesso em: 14 nov. 2015.

SILVA, A. M.; PINHEIRO, M. S. F.; FRANÇA, M. N. GUIA PARA NORMALIZAÇÃO DE TRABALHOS TÉCINO-CIENTIFICOS: projetos de pesquisa, trabalhos acadêmicos, dissertações e teses. 5. ed. ver. e ampl. – Uberlândia: UFU, 2006.

STROMQUIST. N. P. Qualidade de ensino e gênero nas políticas educacionais contemporâneas na América Latina. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.33, n. 1, p.13-25, jan./abr. 2007.

VIANNA, C. P. O sexo e o gênero da docência. Cadernos PAGU, Campinas, SP, n. 17/18, p.81-103, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cpa/n17-18/n17a03.pdf>. Acesso em: 1º jun. 2015.

Published

2017-06-30

How to Cite

ROCHA, A. L.; DE OLIVEIRA, M. M. C. A FEMINIZAÇÃO E A DOCÊNCIA: UMA REFLEXÃO COM BASE NAS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO A PARTIR DO SÉCULO XXI NO BRASIL. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 38–53, 2017. DOI: 10.14393/ot2016axixn1.38-53. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/31720. Acesso em: 22 jul. 2024.