Cultural-Historical Psychology and Developmental Learning Theory: contributions from the Kharkiv group

Main Article Content

Andréa Maturano Longarezi

Abstract

The article analyzes the process that led Kharkiv/Ukraine to become the protagonist in the emergence and consolidation of historical-dialectical materialist pedagogical psychology, which was structured in the 1920s in the former Soviet Union. The theoretical study demonstrates the academic-scientific contributions of the Ukrainian city in two periods: from 1930 to 1936, with the creation of the Kharviv School of Psychology; and from 1963 to 2024, with the founding of the Kharkiv Group. The results demonstrate that in the first period the foundations of the Psychological Theory of Activity were developed and, in the second, the Pedagogical Theory of Study Activity was developed. Both are based on and investigate the activity-development relationship; they are based on the theoretical contributions of activity; they are influenced by P.Ya. Galperin and P.I. Zinchenko; have the direct participation of P.I. Zinchenko and are associated with his ideas. It is concluded that Kharkiv's scientific activity plays an important role in the structuring of cultural-historical psychology and the theory of developmental learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Longarezi, A. M. (2024). Cultural-Historical Psychology and Developmental Learning Theory: contributions from the Kharkiv group. Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–26. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-40
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

ASBAHR, Flávia; LONGAREZI, Andréa M. Ascensão do conceito de personalidade na Teoria da Atividade de Estudo: contribuições das escolas de Moscou e Kharkiv. Revista Educativa. Puc-Go, Goiânia, v. 25, p. 1-29, 2022. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/12530. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v25i1.12530

DAVIDOV, V. V. História da formação do sistema de aprendizagem desenvolvimental (sistema D. B. Elkonin-V. V. Davidov). Parte II. Вестник, Riga, n. 3, 1997. Disponível em: http://old.experiment.lv/. Acesso em: 05 de fevereiro de 2024.

DUSAVITSKII, A. K. Duas vezes dois = x? Ciência e progresso. Conhecimento; Moscou; 1985.

DUSAVITSKII, A. K. Desenvolvimento da personalidade em atividades de estudo. Kharkov, 1996a.

DUSAVITSKII, A. K. Desenvolvimento da personalidade e aprendizagem desenvolvimental. Karazin KhNU, 1996b.

DUSAVITSKII, A. K. Desenvolvimento da personalidade na comunidade estudantil: dependência da formação do interesse educacional. 2012.

DUSAVITSKII, A. K. Educação desenvolvente e a sociedade aberta. Ensino Em Re-Vista, vol. 21, n.1, 2014. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v21n1a2014-8. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/25053.

LEONTIEV. A. A. A vida e o caminho criativo de A. N. Leontiev. Journal of Russian and East European Psychogy, vol. 43, no. 3, May-June 2005, pp. 8-69.c 2005 M.E. Sarpe, Inc. All rights reserved. Tradução de Chrysantho Sholl Figueiredo.

LEONTIEV, A.A.; LEONTIEV, D.A.; Sokolova, E.E. Alexey Nikolaevich Leontiev: atividade, consciência, personalidade. Moscou: Smysl, 2005. S. 8-141.

LONGAREZI, A. M. Gênese e constituição da Obutchénie Desenvolvimental: expressão da produção singular-particular-universal enquanto campo de tensão contraditória. Revista Educação (UFSM), Santa Maria. Vol. 45, 2020, p. 1-32. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/48103/pdf. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644448103.

LONGAREZI, A. M. Teorias, conteúdos e métodos de aprendizagem em diferentes abordagens didáticas. In: Longarezi, A. M.; MELO, G. F. XIMENES, P. de A. S. (Orgs) Didática, epistemologia da práxis e tendências pedagógicas. Vol.1. 1. ed. - Jundiaí: Paco Editorial, 2023a. Disponível em: https://editorialpaco.com.br/ebook/gratis/9788546222940.pdf?fbclid=IwAR0v67pyXHmKPtWdB0XrU87o80G6TXOsk_Hm9bAUhpSGsDLkJTgtjfizQNA. DOI: http://doi.org/10.33681/paco.ac-9788546222940.

LONGAREZI, A.M. Sistema didático Zankov: sessenta e seis anos de trajetória experimental (1957-1977). Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Vol. 7, n. 2, 2023b. Acesso em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/70261. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv7n2.a2023-70261.

LONGAREZI, A.M.; FRANCO, P.L.J. Leontiev: a vida e a obra do psicólogo da atividade. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro I. Uberlândia. Edufu. 2013.

LONGAREZI, A.M.; FRANCO, P.L.J. Леонтьев: жизнь и деятельность психолога (Vida e obra do psicólogo da Atividade). Дубненский психологический журнал (Jornal de Psicologia de Dubna), Dubna/Rússia, n.1, 2015.

LONGAREZI, A.M.; PUENTES, R.V. Didática Desenvolvimental: os fundamentos de uma perspectiva crítica brasileira. In: LONGAREZI, A.M.; PIMENTA, S.G.; PUENTES, R.V. Didática crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023.

PUENTES, R. V.. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIN, Paula (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 1. ed. Curitiba: CRV, 2019a.

PUENTES, R. V.. A noção de sujeito na concepção da aprendizagem desenvolvimental: uma aproximação inicial à teoria da subjetividade. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 3, n. 1, p. 58-87, 2019b. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OBv3n1.a2019-50575. Acesso em: 9 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv3n1.a2019-50575.

PUENTES, R. V.. V. V. Repkin: concepção de sujeito da atividade de estudo (1990-2021). Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 7, p. 1-40, 2023a. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv7n1.a2023-69012.

PUENTES, R.V.. Teoria da aprendizagem desenvolvimental: uma abordagem na perspectiva do Grupo de Kharkiv. In: LONGAREZI, A. M.; MELLO, G. F.; XIMENES, P. A. S.. (Org.). Didática, epistemologia da práxis e tendências pedagógicas. 1ed.Jundiaí: Paco Editorial, 2023b, v. 10, p. 225-256.

PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M.. Sistemas didáticos desenvolvimentais. Precisões conceituais, metodológicas e tipológicas. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 4, n. 1, p. 201-242, 2020. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/57369.

DOI: https://doi.org/10.14393/OBv4n1.a2020-57369.

REPKIN; V. V.. Ensino Desenvolvente e atividade de estudo. Ensino Em Re-Vista. Vol.21, n.1, 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/25054. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v21n1a2014-9.

REPKIN; V. V.; REPKINA; N. V. Aprendizagem desenvolvimental: teoria e prática. Tomsk: Peleng, 1997.

REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. O Professor como coautor do sistema de aprendizagem desenvolvimental. In: REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. O que é Aprendizagem Desenvolvimental: uma visão do passado para o futuro. Мoscou: Nekommercheskoye partnerstvo «Avtorskiy Klub». 2018a, p. 146 – 151.

REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. Estratégia educacional para o desenvolvimento de uma personalidade estável. In: O que é a aprendizagem desenvolvimental: um olhar do passado para o futuro. Moscou; Clube de Autores 2018b, p. 97-106.

REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. O conteúdo da aprendizagem desenvolvimental como problema didático-psicológico. In: LONGAREZI, A. M.; REPKINA, N. V.; PUENTES, R. V.; REPKIN, V. V. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo: Abordagem na perspectiva do sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Campinas: Mercado de Letras, 2018 [2023].

REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V.. Modelo teórico da aprendizagem desenvolvimental. In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (org.). Ensino desenvolvimental: sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Campinas: Mercado de Letras; Uberlândia: Edufu, 2019.

REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. O que é a aprendizagem desenvolvimental? In: LONGAREZI, A. M.; REPKINA, N. V.; PUENTES, R. V. REPKINA, V. V. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. Campinas: Mercado de Letras, 2023.

REPKINA, N. V. Vladimir Vladimirovich Repkin: apontamentos para uma história de vida. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, vol. 7, n. 1, 2023, p. 1–58. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv7n1.a2023-71020.

VIGOTSKI, L.S. Pensamento e Fala. Ed. 5, rev. — Editora Labirinto, Moscou, 1999.

VLADIMIROVNA, G. O.. Papel da pesquisa de N. V. REpkina no desenvolvimento da teoria e da prática do Ensino Desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto V.; LONGAREZI, A. M. (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro III. Campinas: Paco Editorial. Uberlândia. Edufu. 2019.

VIGODSKAIA G.L.; LIFANOVA T.M. Lev Semenovich Vigotski. Vida. Atividade. Traços para o retrato. - Moscou: Sysl, 1996. - 424 с.

ZINCHENKO, P.I. The problem of involuntary memory. Soviet Psychology, 2, 1939 [1984], p. 55-111.