Active Minorities in School Indiscipline: Social Representations of 9th Grade Elementary Students

Main Article Content

Adriano Charles Ferreira
Edvanderson Ramalho dos Santos

Abstract

This article analyzes the social representations of 9th grade elementary students in relation to undisciplined students with indications of active minorities. The theoretical framework used was the approach of social representations and active minorities. The methodology is quantitative-qualitative, with content analysis. The data were collected through a questionnaire (N=567) in 6 public state schools of Basic Education in Ponta Grossa-PR. The analysis of the obtained information suggested that undisciplined students with indications of active minorities: a) exert influence on disciplined students; b) are rejected; c) are popular and cool; d) present behavioral styles based on consistency and fairness. It is concluded that there are two antagonistic social representations: a conformist one, based on the rejection of undisciplined acts, aligned with dominant precepts, and a dissident one, which considers undisciplined acts with strong innovation, identity, and social recognition.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ferreira, A. C., & Santos, E. R. dos. (2024). Active Minorities in School Indiscipline: Social Representations of 9th Grade Elementary Students. Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–25. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-38
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

AQUINO, J. R. G. Confrontos na sala de aula: uma leitura institucional da relação professor-aluno. São Paulo: Summus, 1996.

______. Da (contra) normatividade do cotidiano escolar: problematizando discursos sobre a indisciplina discente. Cadernos de pesquisa, v. 4, n. 143, p. 456-484, maio./ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000200007.

______ Indisciplina escolar: um itinerário de um tema/problema de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 161, p. 664-692, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143670.

ASCH, S. E. Opinions and Social Pressure. Scientific American, v. 193, n. 5, p. 31-35, 1955. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/24943779. Acesso em: 2 jul. 2024.

BARBOZA, M. S. S.; CAMINO, C. P. S. Teoria das minorias ativas. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 1, p. 245-247, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822014000100026.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BELUCI, T.; SHIMIZU, A. M. Injustiças no cotidiano escolar: percepções de membros de uma escola pública. Psicologia Escolar e Educacional, v. 11, n. 2, p. 353-364, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572007000200013.

BOARINI. M. C. Indisciplina escolar: uma construção coletiva. Psicologia Escolar e Educacional, v. 17, n. 1, p. 123-131, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100013.

CAMARGO, B. V. ALCESTE: um programa informático de análise quantitativa de dados textuais. In A. S. P. MOREIRA, B. V. CAMARGO, J. C. JESUINO, S. M. da NÓBREGA (orgs.), Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais. João Pessoa: Universitária – UFPB, 2005. p. 511-539.

ESTRELA, M. T. Relação pedagógica, disciplina e indisciplina na aula. Porto: Porto Codex, 2002.

EVANS, M. C. F. El problema de la indisciplina desde la perspectiva de la gestión directiva en escuelas públicas del nivel básico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 10, n. 27, p. 1133-1148, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/140/14002710.pdf. Acesso em: 2 jul. 2024.

FERREIRA, A. C. Tema quente, cabeça fria: representações sociais da indisciplina escolar pelos alunos concluintes do Ensino Fundamental. 2014, 215 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR, 2014. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1373. Acesso em: 2 jul. 2024.

FERREIRA, A. C.; ROSSO, A. J. As representações sociais dos alunos do 9° ano sobre a indisciplina escolar. Educação Unisinos, v. 18, n. 3, p. 237-248, 2014. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2014.183.6625.

FERREIRA, A. C.; SANTOS, E. R.; ROSSO, A. J. Representação social da indisciplina escolar. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 32, n. 1, p. 199-208, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-37722016012074199208.

FERREIRA, A. C.; ROSSO, A. J. A produção acadêmica da (in)disciplina escolar. Atos de Pesquisa em Educação, v. 14, n. 2, p. 522-544, 2019. DOI: https://doi.org/10.7867/1809-0354.2019v14n2p522-544.

FERREIRA, A. C.; ROSSO, A. J.; MOURA, F. O.; SERPE, B. M. Representação social de pedagogas sobre a indisciplina escolar. Revista educação e cultura contemporânea, v. 16, n. 44, p. 198-220, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/2238-1279.20190056.

FORTUNA, T. R. Indisciplina escolar: da compreensão à intervenção. In: XAVIER, M. L. (org.). Disciplina escolar: enfrentamentos e reflexões. Porto Alegre: Mediação, 2006. p. 87-108.

GARCIA, J. Estudos sobre Indisciplina na escola. Curitiba: Editora UTP, 2015.

GARCIA-MARQUES, L. O inferno são os outros: o estudo da influência social. In VALA, J.; MONTEIRO, M. B. (orgs.), Psicologia Social. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2000. p. 227-292.

GUERRA, A.; CLÉZIA, B. PETERSEN, C., GUARESCHI, P. A. TORRES, S. Minorias Ativas e Mídia Radical: Vozes Ativas que Transformam. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DA ABRAPSO, 15, 2014. Londrina, Anais... Londrina, 2014. Disponível em: https://www.encontroregionalsul2014.abrapso.org.br/resources/anais/13/1409760874_ARQUIVO_2014-AbrapsoSul-Resumocompleto-SamanthaTorres-MinoriasAtivaseMidiaRadical.pdf. Acesso em: 2 jul. 2024.

HERNANDEZ, A. R. C.; ACCORSSI, A.; GUARESCHI, P. Psicologia das Minorias Ativas: por uma Psicologia Política dissidente. Psicologia política, v. 13, n. 27, p. 383-387, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2013000200012. Acesso em: 2 jul. 2024.

JETTEN, J.; HORNSEY, M.. The Many Faces of Rebels. In: JETTEN, J.; HORNSEY, M. (Orgs.). Rebels in Groups: Dissent, Deviance, Difference, and Defiance. Chichester, West Sussex, Reino Unido: Wiley-Blackwell, 2011.

JODELET, D. O movimento de retorno ao sujeito e a abordagem das representações sociais. Sociedade e Estado, v. 24, n. 3, p. 679-712, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922009000300004.

MILGRAM, S. Behavioral study of obedience. Journal of Abnormal and Social Psychology, v. 67, n. 4, p. 371-378, 1963. DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0040525.

MONTEIRO, C. M. L.. Indisciplina e violência escolar. 2009. 193 f. Dissertação (Supervisão e Coordenação da Educação) – Universidade Portucalense Infante D. Henrique. Departamento de Ciências da Educação e do Património, Porto, Portugal. Disponível em: https://repositorio.upt.pt/server/api/core/bitstreams/4bb61a0b-d42a-477e-97be-f4a26d0d430e/content. Acesso em: 2 jul. 2024.

MOSCOVICI, S. Psicologia das minorias ativas. Petrópolis: Vozes, 2011.

MOSCOVICI, S. A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes, 2012.

MUGNY, G.; PÉREZ, J. A. The social psychology of minority influence. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

OLIVEIRA, M. C. S. L. Identidade, narrativa e desenvolvimento na adolescência: uma revisão crítica. Psicologia em Estudo, v. 11, n. 2, p. 427-436, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722006000200022.

ORFALI, B. Active Minorities and Social Representations: two Theories, One Epistemology. Journal for the Theory of Social Behaviour, v. 32, n. 4, p. 395-416, 2002. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-5914.00195.

PARRAT-DAYAN, S. Como enfrentar a indisciplina na escola. São Paulo: Contexto, 2008.

PIAGET, J. O juízo moral na criança. São Paulo: Summus, 1994.

SANTIN, T, R.; WOLTER, R, M. C. P. A Inovação pelo Conflito de Ideias: Retornando às Fundações da Influência das Minorias. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 23, n. 3, p. 877-897, 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2023.79266.

SILVA, L. C., MATOS, D. A. S. As percepções dos estudantes mineiros sobre a incidência de comportamentos de indisciplina em sala de aula: um estudo baseado nos dados do SIMAVE/PROEB 2007. Revista Brasileira De Educação, v. 19, n. 58, p. 713–729, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782014000800010.

SHERIF, M. The Psychology of Social Norms. New York: Harper & Bros, 1936.

SPOSITO, M. P.; GALVÃO, I. A experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens:o conhecimento, a indisciplina, a violência. Perspectiva, v. 22, n. 2, p. 345-380, 2004. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x.

VIEIRA PIZZI, L. C. Avaliação Escolar e (in)disciplina. Ensino Em Re-Vista, v. 2. 2010. Disponivel em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7776. Acesso em: 2 jul. 2024.

VINHA, T. P.; TOGNETTA, L. R. P. Construindo a autonomia moral na escola: os conflitos interpessoais e a aprendizagem dos valores. Revista Diálogo Educacional, v. 9, n. 28, p. 525-540, 2009. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-416X2009000300009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2 jul. 2024.