A playful game for teaching Geography: the rivers of the Amazon
Main Article Content
Abstract
This article addresses the use of learning games as a pedagogical tool for teaching Geography, focusing on the theme of the Amazon rivers in activities conducted by teachers in training affiliated with the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID). The outlined objectives were to discuss the use of games in the teaching and learning process, emphasizing their importance in the context of Geography education; develop a game that addresses the main rivers of the Amazon; and analyze the feasibility of using the constructed game in Geography classes for students in the Lower Secondary Education. The adopted methodology emphasized qualitative aspects, complemented by quantitative data. The results indicate the feasibility of using the "Super-Trunfo dos Rios da Amazônia" game in the context of basic education classrooms, especially due to its ability to engage students in the activity and the curiosity aroused about the focused theme.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular- Geografia. Brasília: MEC, 2018.
BREDA, Thiara Vichiato. Jogos geográficos na sala de aula. Appris Editora e Livraria Eireli-ME, 2018.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; VILHENA, Jerusa. Ensino de geografia. São Paulo: CENGAGE, 2010.
MAFRA, Marcela Vieira Pereira. Elementos físicos-naturais da Amazônia no ensino de geografia: percepção de alunos e professores da cidade de Manaus, AM. 2019. Tese de Doutorado Campinas, SP: [sn], 2019.
MAFRA, Marcela Vieira Pereira. Aprender brincando: o Amazonas e a Amazônia em jogos. In: BASQUEROTE, Adilson Tadeu. (Org.). Geografia e Ensino: dimensões teóricas e práticas. 1ed.Ponta Grossa (PR): Atena, 2022, v. 1, p. 11-26.
NOGUEIRA, Valdir; CARNEIRO, Sônia Maria Marchiorato. Educação geográfica e formação da consciência espacial-cidadã: contribuições dos princípios geográficos. Boletim de Geografia, p. 25-37, 2009.
PASSINI, Elza Yasuko. Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007.
PINHEIRO, I.A.; SANTOS, V.S.; RIBEIRO FILHO, F. G. Brincar de Geografia: o lúdico no processo de ensino e aprendizagem. Revista Equador, v. 2, n. 2, p. 25-41, 2013.
SAWCZUK, Márcia Inês Lorenzet; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Jogos pedagógicos para o ensino da geografia. Paraná. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2012.
SEBER, Maria da Glória. Piaget: O diálogo com a criança e o desenvolvimento do raciocínio. São Paulo: Scipione, v. 1, 1997.
VERRI, Juliana Bertolino; ENDLICH, Angela. A utilização de jogos aplicados no ensino de Geografia. Revista Percurso, v. 1, n. 1, p. 65-83, 2009.