Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education Experience Reports

Main Article Content

Maria Caroline Silveira
Luciane Mulazani dos Santos
Lucilene Lisboa de Liz

Abstract

This article presents an experience report from a literacy project from the perspective of Critical Mathematics Education carried out with a class of twenty-four children in the second year of Elementary School at a public state school in the state of Santa Catarina. The project is called Vila dos Números and is part of a study that is in progress in a doctoral course in Education. In the excerpt, statistical literacy practices are reported, which are placed before the key concepts of background, foreground, invitation and dialogue arising from Critical Mathematics Education. In this way, training for citizenship is debated based on statistical literacy for reading the world and for solving problems that are part of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silveira, M. C., Santos, L. M. dos, & Liz, L. L. de. (2023). Ludic practices of statistical literacy in the early years of Elementary School in the light of Critical Mathematics Education: Experience Reports. Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e044. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-44
Section
DOSSIER 1 - Statistical Education: research and contemporary perspectives

References

ALRO, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 3ª ed., 2021.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 1997.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CAZORLA, I.; MAGINA, S.; GITIRANA, V.; GUIMARÃES, G. Estatística para os anos iniciais do ensino fundamental. Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Biblioteca do Educador-Coleção SBEM, 9, 2017.

GITIRANA, V. A pesquisa como eixo estruturador da Educação Estatística. In: BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Educação Estatística. Brasília: MEC, SEB, 2014, p. 07-16.

LOPES, C. E. A educação estocástica na infância. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 160–174, 2012.

SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 3a. ed., Campinas, SP: Papirus, 2001. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

SKOVSMOSE, O. Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo, Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas, SP: Papirus, 2008. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

SKOVSMOSE, O. Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas, SP: Papirus, 2014.