Statistical Education and Rural Education: an experience with a project in the initial training of teachers education Experience Reports

Main Article Content

Luzia de Fatima Barbosa Fernandes
Mariana Oliveira Brito
Viviane de Sousa Silva

Abstract

This experience report results from a practice developed within the initial training of teachers in the context of the Degree in Rural Education. Our goal was to create actions linked to the development of statistical thinking, reasoning, and literacy articulated to the realities of rural school students through project methodology. Considering the development of the course in Alternation Regime, comprising two times: School-Time and Community-Time, the project developed in Community-Time, and the results showed the importance of this type of action for carrying out activities that connect with the reality of Basic Education students in the countryside and contributes to the construction of the Basic School from/in/to the country. Furthermore, the work with this methodology proved to be significant for the development of a Statistical Education sensitive to the ways of teaching and learning its concepts and the understanding of reality data.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernandes, L. de F. B., Brito, M. O., & Silva, V. de S. (2023). Statistical Education and Rural Education: an experience with a project in the initial training of teachers education: Experience Reports. Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e043. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-43
Section
DOSSIER 1 - Statistical Education: research and contemporary perspectives

References

ARROYO, MIGUEL GONZÁLES. Formação de Educadores do Campo. In: CALDART, ROSELI SALETE, et al. (Orgs.) Dicionário da Educação do Campo, p. 361-367, 2012.

BARBOSA, LUZIA DE FATIMA. Trabalho com Projeto: Ensinando Estatística na Educação Básica. In. Anais... III SHIAM Seminário de Histórias e Investigações de/em aulas de Matemática, Unicamp, Campinas, SP, jul./2010. Disponível em: https://sites.google.com/site/gdsunicamp/shiam. Acesso em: 27 jul. 2023.

CALDART, ROSELI SALETE. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, EDGAR JORGE, CERIOLI, PAULO RICARDO; CALDART, ROSELI SALETE (Orgs.) Por uma Educação do Campo: identidade e políticas públicas, Brasília, DF: articulação nacional Por Uma Educação do Campo, v. 4, p. 18-25, 2002.

CAZORLA, IRENE MAURICIO; CASTRO, FRANCIANA CARNEIRO DE. O Papel da Estatística na Leitura do Mundo: o Letramento Estatístico. Publicatio UEPG Ciências Humanas, Ciências Sociais Aplicadas, Linguística, Letras e Artes, Ponta Grossa, n. 16, p. 45-53, jun. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/PublicatioHum.v.16i1.045053.

CONTI, KELI CRISTINA, Educação Estatística num contexto colaborativo: ensinar e aprender probabilidade. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.18, n.3, p. 1117-1140, 2016.

CONTI, KELI CRISTINA; CARVALHO, DIONE LUCCHESI, A Educação Estatística na Educação de Jovens e Adultos: a inclusão em atividades letradas. Educação: Teoria e Prática - v. 19, n.33, p.177-193, jul.-dez.-2009.

COSTA JÚNIOR, JOSÉ ROBERTO, Letramento Estatístico na Licenciatura em Matemática: perspectivas e desafios. In: Anais... Encontro Paraibano de Educação Matemática, Paraíba, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/26541. Acesso em: 27 de jul. 2023.

FERNANDES, FERNANDO LUÍS PEREIRA; SOUSA, MARIA DO CARMO DE. Desenvolvimento Curricular e a Dimensão Sociocultural em uma disciplina de Funções na Licenciatura em Educação do Campo. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, MG, v. 27, n.2, p. 500-518. maio/ago./2020.

GOULART, MILEINE BECK. Por que optar por trabalhar com Projetos? In: LOPES, CELI APARECIDA ESPASANDIN (Org.) Matemática em projetos: uma possibilidade. Campinas, SP: Graf. FE/UNICAMP; CEMPEM, p. 15-22, 2003.

LOPES, CELI APARECIDA ESPASANDIN. O Conhecimento Matemático adquirido através dos Projetos. In: LOPES, CELI APARECIDA ESPASANDIN (Org.) Matemática em projetos: uma possibilidade. Campinas, SP: Graf. FE/UNICAMP; CEMPEM, p. 23-27, 2003.

LOPES, CELI APARECIDA ESPASANDIN. Literacia estatística e o INAF 2002. In. FONSECA, MARIA DA CONCEIÇÃO FERREIRA REIS (Org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global, p. 187-197, 2004.

LOPES, CELI APARECIDA ESPASANDIN. O ensino da Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a formação dos professores. Caderno CEDES, Campinas, vol. 28, n.74, p.57-73, jan./abr. 2008.

MENDES, IRAN ABREU. O estudo da Realidade como Eixo da Formação Matemática dos Professores de Comunidades Rurais. Bolema, Rio Claro, v. 23, n. 36, p. 571-595, ago. 2010.

MOLINA, MÔNICA CASTAGNA. Desafios para os Educadores e as Educadoras do Campo. In: KOLLING, EDGAR JORGE; CERIOLI, PAULO RICARDO; CALDART, ROSELI SALETE (Orgs.) Por uma Educação do Campo: identidade e políticas públicas, Brasília, DF: articulação nacional Por Uma Educação do Campo, v. 4, p. 26-30, 2002.

PEREIRA, LUCIANA BOEMER CESAR; SANTOS JUNIOR, GUATAÇARA DOS. Ensino de Estatística na Escola do Campo: contribuições do ensino por meio da realidade de educandos de um 6º ano do Ensino Fundamental. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 5 - número 1 – Edição Temática: Educação do Campo: contribuições da Educação Matemática e da Tecnológica, p. 1-25, 2014.

UFTM. UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIÂNGULO MINEIRO. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Uberaba, 2023. Disponível em: https://www.uftm.edu.br/licenciatura-em-educacao-do-campo. Acesso em: 30 de out. 2023.