Intuitive understandings of arithmetic mean presented by 6th grade students
Main Article Content
Abstract
This study aimed to analyze the response levels of 31 students in the sixth year of elementary school, enrolled in a private school in the city of Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil. The research is qualitative and the data collection took place through the records made by the students in the applied activity, based on their intuitive ideas, whose situations involving media used the FIFA World Cup Qatar 2022 sticker album as a context. that, both for the calculation of the arithmetic mean and for its understanding of meaning, most students focus on the multistructural level. The students' responses revealed that, although this subject has not yet been addressed at school, they already have intuitive notions about the meaning of arithmetic mean.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BATANERO, C. Significado y comprensión de las medidas de posición central. UNO: Revista de Didáctica de las Matemáticas, La Rioja, n. 25, p. 41-58, 2000.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental.
Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Secretaria de Educação do Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, 5ª a 8ª série. Brasília: MEC-SEF. 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio 2016.
CAZORLA, I.; SANTANA, E. Tratamento da informação para o ensino fundamental e médio. Itabuna: Via Litterarum, 2006.
CAZORLA, I.M; SANTANA, E. R. S.; UTSUMI, M. C. O campo conceitual da Média Aritmética: uma primeira aproximação conceitual. REVEMAT, Florianópolis (SC), v.14, Edição Especial Educação Estatística, p.1-21, 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62827.
EUGÊNIO, R. S. Explorações sobre a média no software TinkerPlots 2.0 por estudantes do Ensino Fundamental. 2013. 230 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação. Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife/PE, 2013.
EUGÊNIO, R. S.; CARVALHO, L.M.T.L; MONTEIRO, C.E.F. Média aritmética em diferentes situações: identificando níveis de interpretação de estudantes do Ensino Fundamental. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.18, n.3, pp.1183-1201, 2016.
MAGINA, S.; CAZORLA, I.; GITIRANA, V.; GUIMARÃES, G. Concepções e concepções alternativas de média: Um estudo comparativo entre professores e
alunos do Ensino Fundamental. Educar em Revista, Curitiba: Ed UFPR, n. especial 2, p. 59-72, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/nspe2/04.pdf. Acesso em: 10 mai. 2023.
DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000500004.
MARQUES, M.; GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. Compreensões de Alunos e Professores sobre Média Aritmética. Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, n. 40, p. 725-745, dez. 2011.
MELO, M.C.M. Fazendo média: compreensões de alunos e professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco. Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica. Recife, 2010.
MOORE, D. S. Statistics for all: Why, what and how? In D. Vere-Jones (Ed.), International Conference on Teaching Statistics, 3. Volume 1. School and General Issues, International Statistical Institute, Proceedings [...] Voorburg, The Netherlands, 1990. p. 423–428.
PANINI. FIFA World Cup Qatar 2022. 2022.
PILATI, G. C.; MARTINS, R.; KATO, L. A. Um Estudo Exploratório sobre a Noção Intuitiva do Volume da Esfera. Revista de Ensino Educação Ciências Humanas., v. 18, n.1, p. 66-75, 2017. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/3970. Acesso em: 14 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2017v18n1p66-75.
PORCIÚNCULA, M.; BATISTI, I. Estado do conhecimento acerca da Educação Estatística no contexto da Educação Infantil. Ensino Em Re-Vista, v. 30, p. 1-28, 2023. DOI: http://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-4.
SOARES, E.M.S. Formalização e intuição no contexto do conhecimento, do ensino e da atuação social. Zetetiké, v.3, n.3, p.63-70, 1995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646910/1381. Acesso em: 14 jun. 2023.
STRAUSS, S.; BICHLER, E. The development of children’s concepts of the arithmetic average. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 19, n. 1, p. 64-80, 1988. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/749111. Acesso em: 19 jun. 2023.
WATSON, J. M.; MORITZ, J. B. The beginning of statistical inference: Comparing two data sets. Educational Studies in Mathematics, v. 37, p. 145–168, 1999.
WATSON, J. M.; MORITZ, J.B. The longitudinal development of understanding of average. Mathematical Thinking and Learning, v. 2, n. 1-2, p. 11-50, 2000.
WATSON, J. M. Statistical literacy at school: growth and goals. Mahwah, NL: Lawrence Erlbaum, 2006.