Semiotic registers in the resolution of introductory problems of Probability: analysis of productions of Pedagogy students

Main Article Content

Reinaldo Feio Lima
Paulo Cesar Oliveira
Cassio Cristiano Giordano

Abstract

We present results of an investigative work carried out with the objective of identifying and understanding the registers of semiotic representation of probabilistic problems, mobilized by Pedagogy students. This is a qualitative research, a case study type, which analyzed representation records produced by a group of fourteen students of the Degree in Pedagogy, in the period from July 27 to August 2, 2022, in the course of the subject Theoretical and Methodological Foundations of Mathematics Teaching, linked to the National Program for the Formation of Basic Education Teachers (PARFOR), at a public university in a public university in the State of Pará. The theoretical framework of this investigation is centered on the approaches in terms of the Records of Semiotic Representation of the French philosopher and psychologist Raymond Duval. The didactic sequence, elaborated by the professor of the discipline, presented two problems of probabilistic recognition. The results obtained point to the deepening of the understanding of the objects of knowledge investigated from the resolution of probabilistic problems that mobilized the varied representation and changes in the register of semiotic representation by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lima, R. F., Oliveira , P. C., & Giordano, C. C. (2023). Semiotic registers in the resolution of introductory problems of Probability: analysis of productions of Pedagogy students . Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e034. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-34
Section
DOSSIER 1 - Statistical Education: research and contemporary perspectives

References

ARTEAGA, P.; BATANERO, C.; CAÑADAS, G.; CONTRERAS, M. Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Números, v. 76, p. 55-67, 2011. http://funes.uniandes.edu.co/3571/1/Arteaga2011LasNumeros76.pdf.

BRAZIL. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática (1.º e 2.º ciclos do ensino fundamental). Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRAZIL. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática (3.º e 4.º ciclos do ensino fundamental). Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRAZIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRITA, F. C. S. B. et al. Números decimais e suas diferentes representações: uma investigação com alunos do 6º ano. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 22, n. 54, p.56-66, apr./jun. 2017.

CANAVEZE, L. O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP. 2013. 209 pp. Master Thesis (Master's Degree in Exact Sciences Teaching). São Paulo: Universidade Federal de São Carlos, 2013.

CARDOSO, G. P.; NERES, R. L. A mobilização e coordenação de registros de representação semióticos no ensino e aprendizagem de fração nos iniciais. Educação Matemática em Revista, v. 26, n. 72, p. 9-21, jul./sep. 2021.

CURCIO, F. R. Comprehension of mathematical relationships expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education, v. 18, n. 5, p. 382-393, 1987. https://www.jstor.org/stable/749086.

CURCIO, F. R. Developing Graph Comprehension. Elementary and Middle School Activities. National Council of Teachers of Mathematics, Inc., 1906 Association Drive, Reston, VA 22091, 1989.

DUVAL, R. Quais teorias e métodos para a pesquisa sobre o ensino da matemática? Práxis Educativa, v. 7, n. 2, p. 305-330, jul./dez, 2012. Available at: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/4694. Accessed on: 09 dec. 2022.

DUVAL, R. Registros de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica. Campinas – São Paulo: Papirus, 2003.

DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Livraria da Física Editora, 2009.

DUVAL, R. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. São Paulo: Proem, 2011.

DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. REVEMAT: Revista Eletrônica de Matemática, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012. http://funes.uniandes.edu.co/25344/1/Duval2012Registros.pdf.

FRIEL, S. N.; CURCIO, F. R.; BRIGHT, G. W. Making sense of graphs: Critical factors influencing comprehension and instructional implications. Journal for Research in Mathematics Education, v. 32, n. 2, p. 124-158, 2001. http://snoid.sv.vt.edu/~npolys/projects/safas/749671.pdf.

GODINO, J.; BATANERO, C.; CAÑIZARES, M. J. Teoría matemática elemental de la probabilidad. In GODINO, J.; BATANERO, C.; CAÑIZARES, M. J., Azar y Probabilidad, p. 144-152, 1996.

IMENES, L.M.; LELLIS, M. Matemática: Imenes & Lellis 9º ano. 2ª ed. São Paulo: Moderna, 2012.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAGINA, S.; BEZERRA, F. B.; SPINILLO, A. Como desenvolver a compreensão da criança sobre fração? Uma experiência de ensino. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 90, n. 225, p. 411-432, may/aug. 2009.

OLIVEIRA, F. F. Probabilidade condicional: proposta de um experimento de ensino envolvendo registros de representações semióticas. 2014. 223 pp. Master Thesis (Master's Degree in Mathematics Education). São Paulo: Universidade Anhanguera de São Paulo, 2014.

WAINER, H. A study of display methods for NAEP results: I. Tables. ETS Research Report Series, v. 95, n. 1, p. 1-47, 1995. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2333-8504.1995.tb01645.x.