Conceptions and Reinterpretations shared by teachers who teach Mathematics in the Early Years about Statistics in continuing education meetings

Main Article Content

Marcelo Pereira Rizzi
Keli Cristina Conti

Abstract

In this article, we seek to describe the conceptions that teachers who teach Mathematics in the Early Years have about the teaching of Statistics, promoting a re-signification of shared conceptions. We aim to bring these elements to (re)think the formation of teachers who teach Mathematics, contributing to the resolution of challenges faced by these professionals, in addition to bringing proposals for the construction of skills related to Statistics by students. The methodology is based on a qualitative approach from a perspective of collaborative work, valuing the experience and knowledge that the professors bring, giving voice to these professionals. The results demonstrate a probable absence of teaching Statistics in initial training courses, in addition to bringing the perspective of collaborative work as an element that favors the sharing of knowledge in continuing education. We conclude that there is a need for continuing education on Statistics with these professionals, as well as a reformulation of the curricula content taught in the initial training.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rizzi, M. P., & Conti, K. C. (2023). Conceptions and Reinterpretations shared by teachers who teach Mathematics in the Early Years about Statistics in continuing education meetings . Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e033. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-33
Section
DOSSIER 1 - Statistical Education: research and contemporary perspectives

References

BATANERO, C. Los retos de la cultura estadística. In: JORNADAS INTERAMERICANAS DE ENSEÑANZA DE LA ESTADÍSTICA, 2002, Buenos Aires. Conferência inaugural. Buenos Aires, 2002, p. 1-11.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. A Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/ SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

CAZORLA, I.; UTSUMI, M. C. Reflexões sobre o Ensino de estatística na educação básica. In: CAZORLA, I; SANTANA, E. (Org.). Do tratamento da informação ao letramento estatístico. Itabuna: Via Litterarum, 2010.

CAZORLA, I. M.; MAGINA, S. M. P.; FERREIRA, V. G. G.; GUIMARÃES, G. L. (org.). Estatística para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM, 2017. (Biblioteca do Educador, Coleção SBEM, 9, E-book.).

CONTI, K. C.; NUNES, L. N.; GOULART, A.; ESTEVAM, E. J. G. Um cenário da Educação Estatística em cursos de Pedagogia. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 14, p. 1-15, 2019.

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.). Pesquisa qualitativa em educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2019.

GAL, I. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsabilities. International Statistical Review, n. 70, 2002.

LOPES, C. A. E. O Ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cad. CEDES, Campinas (SP), v. 28, n. 74, p. 57-73, jan. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v28n74/v28n74a05.pdf. Acesso em: 18 jun. 2023.

LOPES, C. A. E. Os desafios para Educação Estatística no currículo de Matemática. In: LOPES, C. E.; COUTINHO, C. Q. S.; ALMOULOUD, S. A. Estudos e reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

MENDES, V. C. Interfaces entre investigação e competências estatísticas: um estudo com crianças do 1º ano do Ensino Fundamental. 2020. 171 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação: Formação Docente para a Educação Básica, Universidade de Uberaba, Uberlândia, 2020.

NACARATO, A. M.; MENGALI, B. L. S.; PASSOS, C. L. B. A Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. 143 p.

PASSOS, C. L. B.; et al. A MATEMÁTICA DAS HISTÓRIAS INFANTIS: UM OLHAR PARA PRODUÇÃO DAS PROFESSORAS DOS ANOS INICIAIS. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 7, n. 13, jul./dez, p. 69-89, 2018.

PEREIRA, E. L.; CONTI K. C.; CARVALHO, D. L. Comemorando aniversários e trabalhando com Estatística no 3º ano do Ensino Fundamental. In: COUTINHO, C. Q. S. (Org.). Discussões sobre o Ensino e a aprendizagem da Probabilidade e da Estatística na escola básica. Campinas: Mercado de Letras, p. 61-73, 2013.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 13, p. 05-24, 2000.

THOMPSON, A. G. Teachers' beliefs and conceptions: a synthesis of the research. In: GROUWS, D.A. (ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. Nova York: Macmillan, 1992. p. 127-146.

YOKOMIZO, M. K.; CONTI, K. C.; CARVALHO, D. L. de. Primeira experiência com a construção de gráfico: os animais de estimação dos alunos do 1º ano do ensino fundamental. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v. 6, no. 1, p. 312-321, mai. 2012.

YUN-JEONG, C.; SUN-YEONG K. Fugindo das garras do gato. Coleção: Tan Tan. Editora: Callis.