Robotics in the elementary school and the science and mathematics curriculum: reflections based on a concrete experience
Main Article Content
Abstract
This qualitative study analyzes possible articulations of the science curriculum with an educational robotics project developed in Elementary School based on document analysis and interviews with teachers who are part of the project. The results indicate gaps in information in school documents, especially with regard to evaluation, both in the Robotics Project (RP) and in the Pedagogical Proposal. Even though there is a partial articulation of the prescribed curriculum of the National Common Curricular Base in Brazil with the RP, the data show that there is no reconfiguration and re-signification of this curriculum in the local context. The study points out that educational robotics can be a promising resource for pedagogical activities that favor the development of logical thinking, criticism and perception of the relationship between curricular content and society , as long as the educational actions have pedagogical intentions and are clearly articulated both to the prescribed and experienced curriculum.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALMEIDA, M. E. B.; SILVA, M. G. M. Currículo, tecnologia e cultura digital: Espaços e tempos de Web Currículo. Revista e-Curriculum, v. 7, n.1, p.1-19, abr. 2011. Disponível: http://revistas.pucsp.br/index.php/ curriculum/article/view/5676. Acesso em: 01 ago. 2021.
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2013.
BLIKSTEIN, P. Computationally Enhanced Toolkits for Children: Historical Review and a Framework for Future Design. Foundations and Trends® in Human - Computer Interaction, v. 9, n. 1, p. 1-68, dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1561/1100000057. Acesso em: 21 jun. 2023.
BLIKSTEIN, P.; VALENTE, J. A.; MOURA, E. M. Educação Maker: Onde está o currículo?. Revista e-Curriculum, v.18, n.2, p. 523-544, abr/jun. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/48127/32229#. Acesso em: 20 set. 2022.
CAMPOS, F. R. Robótica Educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 2108–2121, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778. Acesso em: 7 out. 2022.
CARDOSO, M. R. G.; OLIVEIRA, G. S.; GHELLI, K. G. M. Análise de Conteúdo: uma metodologia de pesquisa qualitativa. In: Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 98-111, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2347. Acesso em: 08 dez. 2022.
CETIC.br. Educação e tecnologias digitais [livro eletrônico]: desafios e estratégias para a continuidade da aprendizagem em tempos de COVID-19. São Paulo, SP : Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/educacao-e-tecnologias-digitais-desafios-e-estrategias-para-a-continuidade-da-aprendizagem-em-tempos-de-covid-19/. Acesso em: 27 jun. 2022.
CÉSAR, D. Robótica Pedagógica I. In: MILL, D. (Org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas: Papirus, 2018.
DOUGHERTY, D. Free to Make: how the maker movement is changing our schools, our jobs and our minds. Berkley, CA: North Atlantic Books, 2016.
GIMENO SACRISTÁN, J. O currículo. Uma Reflexão sobre a prática. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.
GONÇALVES, R. M.; MACHADO, T. M. R.; CORREIA, M. J. N. A BNCC na contramão das demandas sociais: planejamento com e planejamento para. Práxis Educacional, v. 16, n. 38, p. 338-351, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6012. Acesso em: 21 abr. 2022.
GONZAGA, S. E. Metodologias ativas na robótica educacional: possíveis articulações com o currículo de ciências? 2022. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal de Itaubá, Itajubá/MG, 2022. Disponível em: https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/3299. Acesso em: 26 jun. 2023.
JESUS, A. R. de. Currículo e Educação: Conceito e questões no contexto educacional. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (EDUCERE), 8, 2008, Curitiba. Anais do... Curitiba: PUCPR, 2008.
LOPES, A. C; MACEDO, E. Currículo: debates contemporâneos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2015.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
RAABE, A.; GOMES E. B. Maker: uma nova abordagem para tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação: Edição Temática VIII, v. 26, n.10, p. 6-20, set. 2018. Disponível em: https://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2018/09/Art1-vol.26-EdicaoTematicaVIII-Setembro2018.pdf. Acesso em: 18 out. 2020.
RODRIGUES, A. Mídias, efeitos de sentido e práticas de leitura e escrita: o que nos contam as narrativas digitais? Leitura: teoria e prática, v. 37, p. 101-113, 2019. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/750. Acesso em: 13 maio 2023.
RODRIGUES, A. Narrativas digitais, autoria e currículo na formação de professores mediada pelas tecnologias: uma narrativa-tese. 2017. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) -Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. 274 f. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20196. Acesso em: 15 jul. 2022.
RODRIGUES, A.; ALMEIDA, M. E. B. Narrativas digitais, cultura maker e pensamento computacional: reflexões sobre possibilidades de articulação e aplicação em contextos educacionais. In: CAMPOS, F. R.; BLIKSTEIN, P. (Org.). Inovações radicais na educação brasileira. Porto Alegre: Editora Penso, 2019. p. 148-158.
ROJO, R. Gêneros discursivos do Círculo Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p. 13-36.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
VALENTE, J. A. Integração do pensamento computacional no currículo da Educação Básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista e-Curriculum, v. 14, n.3, p. 864-896, jul/set. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/29051. Acesso em: 18 de jan. 2023.