The teaching of mathematics in the Brazilian secondary school: a look from the Jesuit Pedro Browe at the beginning of the 20th century
Main Article Content
Abstract
The study addresses the article The Mathematics in the Gymnasial course, published in 1906, in the annual report of the Gymnasium Nossa Senhora da Conceição in São Leopoldo/RS. As the theme is inserted in the History of Mathematical Education, this qualitative and documentary study is supported by historical research. The article deals of the Mathematics in Brazilian secondary school, at the beginning of the 20th century, from the look of Jesuit Pedro Browe. He considers that the Brazilian secondary school program is presented in a theoretical way, has not space for practical applications. The contents are worked in just four years, less time than European countries. Standing out in the fields of arithmetic and algebra, he defends the intuitive method in secondary school in mathematics in Brazil, influenced by the German gymnasium and based on the Ratio Studiorum. The teaching of mathematics should be practical and utilitarian, as this area is appropriate to develop reasoning, autonomy and reason.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BOHNEN, A.; ULLMANN, R. A. A atividade dos Jesuítas de São Leopoldo. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 1989.
BRITTO, S. L. M. O ensino da aritmética nas escolas paroquiais católicas e no Ginásio Conceição, sob a ótica dos jesuítas nos séculos XIX e XX. 2016. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2016.
BRITTO, S. L. M.; BAYER, A.; KUHN, M. C. A contribuição dos jesuítas para o ensino da Matemática no Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 2020.
BROWE, P. A Mathemática no curso Gymnasial. In: Relatório do Gymnasio Nª Sª da Conceição. Porto Alegre: Typographia do Centro, 1906. p. 1-25.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis/RJ: Vozes, 2008. p. 295-316.
CERTEAU, M. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
COSTA, D. A. As concepções e contribuições de Pestalozzi, Grube, Parker e Dewey para o ensino da aritmética no nível elementar: o conceito de número. História da Educação, Porto Alegre, RS, v. 18, n. 42, p. 37-59, jan./abr. 2014.
LEITE, L. O. Jesuítas cientistas no sul do Brasil. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 2005.
LEITE, L. Os Jesuítas no Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, 10 de outubro de 2014. Entrevista concedida a Silvio Luiz Martins Britto.
PROST, A. Doze lições sobre a História. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
RABUSKE, A. S.J. A Estrela do Conceição Leopoldense de 1869 a 1879. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 1988.
RAMBO, A. B. A escola comunitária teuto-brasileira católica. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 1994.
RELATÓRIOS DO GYMNASIO Nª Sª DA CONCEIÇÃO. Porto Alegre: Typographia do Centro, 1900-1912.
REMER, M. M. Z.; STENTZLER, M. M. Método intuitivo: Rui Barbosa e a preparação para a vida completa por meio da educação integral. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 9., 2009, Curitiba. Anais eletrônicos [...] Curitiba: PUC-PR, 2009. p. 6334-6345.
RODRIGUES, L. F. M. Os Jesuítas e as Ciências. São Leopoldo, RS, 12 de dezembro de 2014. Entrevista concedida a Silvio Luiz Martins Britto.
ROMEIRAS, F. M. Ciência, prestígio e devoção: os jesuítas e a ciência em Portugal (Séculos XIX e XX). Cascais, Portugal: Lucerna, 2015.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica. Primeiras aproximações. São Paulo: Cortez, 1992.
SCHMITZ, P. I. A Ordem dos Jesuítas. São Leopoldo, RS, 20 de outubro de 2012. Entrevista concedida a Silvio Luiz Martins Britto.
SPOHR, I. Memória de 665 jesuítas da Província do Brasil meridional. Porto Alegre: Padre Reus, 2011.
VALENTE, W. R. História da Educação Matemática: interrogações metodológicas. REVEMAT – Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, SC, v. 2.2, p. 28-49, 2007.