Teaching practices and the use of technology in the Semear Hospital Class
Main Article Content
Abstract
This paper addresses the teaching practice and the use of technology in the daily life of the Semear Hospital Class, anchored in an investigation that aimed to understand the training processes and the insertion of technology in this environment. The research was developed through a qualitative case study. As a source of data, the observation of the teachers' collective work environment, interviews and document analysis were considered. The results obtained revealed that everyday school situations offer favorable contexts in promoting the learning of students/patients, the zeal beyond the right to education, as well as the humanization of the hospital in contact with the educational possibilities of the child victim of some type of pathology, being a motivational factor for teaching work. The data also pointed to the need for investment in continuing education actions, in order that teaching proposals applicable to the process become effective in school practice.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALMEIDA, M. E. B. de. Gestão Escolar e Tecnologias – Formação de gestores para o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação. São Paulo: Loyola, 2002.
ALMEIDA, M. E. B. de. Prática e formação de professores na integração de mídias. In: ALMEIDA, M. E. B. de & MORAN, J. M. (orgs). Integração das tecnologias na educação. Salto para o futuro. Secretaria de Educação a Distância: Brasília, Seed, 2005. p. 124-127.
BARROS, A. S. S.; SANTOS, R. M. Percepções dos professores da educação especial acerca das crianças e adolescentes hospitalizados. CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 3., São Carlos, Anais..., 2008. Disponível em: <http://www.cerelepe.faced.ufba.br/arquivos/fotos/134/barrosemaltez.pdf>. Acesso em: 04 fev. 2020.
BRANDÃO, E. Informática e educação: uma difícil aliança. Passo Fundo: UPF, 1995.
BRASIL. O Censo Escolar - Notas Estatísticas: Censo Escolar. Brasília: INEP, Ministério da Educação, 2018. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf>. Acesso em: 25 jan. 2021.
COLL, C.; MAURI, T.; ONRUBIA, J. A Incorporação das tecnologias da informação e da comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso. In: Coll et al. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010
DE CARLO, M. M. R. P.; BARTALOTTI, C. C. (orgs.) Terapia Ocupacional no Brasil: fundamentos e perspectivas. São Paulo: Plexus, 2001.
GALVIS, A. H. Ingeniería de software educativo. Santa Fé, Bogotá: Ediciones Uniandes, 1992.
HERNANDEZ, F. Um diálogo a partir da incerteza com três experiências de formação na escola. Tessituras, Caderno n. 1, PBH, SMED, 1998, p. 42-44.
KENSKI, Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. 8ª. ed. 4ª reimpressão, Campinas, SP: Papirus, 2014.
MARTINELLI, M. Conversando sobre educação em valores humanos. 3ª edição. São Paulo: Petrópolis, 1999.
MARTINS, G. A. Estudo de caso: uma reflexão sobre a aplicabilidade em pesquisas no Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, v. 2, n. 2, p. 9-18, jan./abr., 2008.
MATOS, E. L. M.; MUGIATTI, M. T. F. Pedagogia Hospitalar: a humanização integrando a educação e saúde. 7 ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
MORAES, R. Uma Tempestade de Luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, São Paulo, v.9, n.2, p. 191 – 211, 2003.
MORAN, J. M. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus Editora, 2007.
MUTTI, M. C. S. Pedagogia hospitalar e formação docente: a arte de ensinar, amar e se encantar. Jundiaí: Paço Editorial, 2016.
MINAYO, M. C. de S. et al. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.
MORENO, L. V. A. Educação e Saúde: a dignidade humana como fundamento da prática do docente em ambiência hospitalar. 1ª edição. Curitiba: Appris, 2015.
NEVES, C. M. C. A pedagogia da Autoria. Boletim Técnico do SENAC, v.31, n.3, set./dez.2005.
OLIVEIRA, A. S. Perspectivas para formação de professores na sociedade da informação. In: MERCADO, Luis Paulo Leopoldo (org.). Percursos na Formação de Professores com Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (org.). Maceió: Edufal, 2007.
PEDROSA, E. M.; LUIZ, M. K. S. A construção de uma prática educativa através da tecnologia: um olhar para o ambiente hospitalar. EmRede - Revista de Educação a Distância. v. 4, n. 1, p. 155-65, 2017.
POZO, J. I. Aquisição do conhecimento: quando a carne se faz verbo. Artmed, Porto Alegre, 2005.
RODACOSKI, G. C.; FORTE, L. T. Prática pedagógica em complexo hospitalar. In: MATOS, E. L. M. (Org.). Escolarização Hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para humanizar. 4ª ed. Petropolis, RJ: Vozes, 2014.
SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
SERAFIM, M. L.; SOUSA, R. P. Multimídia na Educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SOUSA, Robson P.; MOITA, Filomena M.; CARVALHO, Ana B. (Orgs.). Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: Eduepb, 2011.
TAJRA, S. F. Informática na educação: novas ferramentas para o professor na atualidade. 7ª ed. São Paulo: Érica, 2007.
SOUSA, Silvia Regina R. Educação e as novas tecnologias da informação e comunicação. Modulo IV do curso de Pedagogia em EAD, do Programa da Universidade Aberta do Brasil. Teresina-PI UFPI, 2010.
TORRES, P. L.; MATOS, E. L. M.; BORTOLOZZI, J. M. Eureka@ Kids – Criatividade em contexto escolar e hospitalar. In: MATOS, E. L. M. (Org.). Escolarização Hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para humanizar. 4ª ed. Petropolis, RJ: Vozes, 2014.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.