The curricular documents that guide the teaching of mathematics in the first year of elementary school in Brazil and in Chile: a preliminary analysis
Main Article Content
Abstract
In recent years there are many concerns regarding the currículum. Thus, this article aims to identify how the curricular documents are proposing the teaching of mathematics in the first of elementary school in Brazil and Chile. For this, we conducted a qualitative research of documental type based on Ludke and André, in which we selected the current curriculum documents from Brazil and Chile. We identified important similarities, both in the defined learning axes and in the topics covered in them.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
CERQUEIRA, D. S. Um estudo comparativo entre Brasil e Chile referente à Educação Matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados nesses países. Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2012.
CHILE. Constitución política de la República de Chile. Santiago: Ministerio del Interior, 1980.
CHILE. Ley nº 20.370 – Ley general de educación. Santiago: Ministerio de Educación, 2009.
CHILE. Matemática Educación Básica. Bases curriculares. Santiago: Ministério de Educación, 2012.
D´AMBROSIO, U. Educação para uma Sociedade em Transição. 2ª edição. Natal - RN: Editora da UFRN, 2011.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.
PIRES, C. C. Panorama da Educação Matemática em alguns países da América Latina. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.19, n.1, pp. 1-12, 2017