Local Ecological Knowledge and education through research: ground for a contextualized science education

Main Article Content

Camila Alvez Islas
Greici Maia Behling
Samuel Molina Schnorr

Abstract

The goal of this research was to find ways to contextualize science education subjects of a primary school through a study which investigated the local ecological knowledge of the surrounding community, in the municipality of Capão do Leão, RS, Brazil. We conducted semi-structured interviews and analyzed the answers through a content analysis method. Two categories emerged from the results, from which we suggest how to use the findings from the local ecological knowledge in science education and also in educational outreach projects directed to the community. In addition, we linked the research conducted with the possibility of inserting the students in the research process as researchers. We conclude that it is powerful to contextualize the contents of science education through the ecological knowledge hold by local communities research, as well as providing an environment on which the students can act as investigators and learn through research.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Islas, C. A., Behling, G. M., & Schnorr, S. M. (2018). Local Ecological Knowledge and education through research: ground for a contextualized science education. Ensino Em Re-Vista, 25(2), 506–525. https://doi.org/10.14393/ER-v25n2a2018-13
Section
Varies

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Platano Edições Técnicas, 2003.

BAPTISTA, G. C. S. A contribuição da Etnobiologia para o ensino e a aprendizagem de Ciências: estudo de caso em uma escola pública do Estado da Bahia. 2007. 188 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências) -Universidade Federal da Bahia, Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, Bahia.

BARDIN, L. nalise de conteudo. isboa, ortugal dicoes 70, LDA, 2009.

BERKES, F. Sacred Ecology: traditional ecological knowledge and resource management. 2nd ed. Philadelphia: Taylor & Francis, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais.Brasília, DF, 1998.

DECKER,D. J.; RILEY, S. J.; SIEMER, W. F. (Orgs.). Human dimensions of wildlife management.The Johns Hopkins University Press: EUA, 2012.

DEMO, P. Educar pela pesquisa.8. ed. Campinas: Autores associados, 2008.

FRANCISCO, M. C.; KLEIN, T. A. S. A importância da modalidade prática na construção do conhecimento de biologia vegetal. In: Anais do XII Congresso Nacional de Educação. Curitiba: 2015. Disponível em <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17256_11123.pdf>. Acesso em: 28 fev. 2018.

HODSON, D. In search of a meaningful relationship: an exploration of some issues relating to integration in science and science education. International Journal of Science Education, v. 14, n. 5, p. 541-566, 1992.

IBAMA. Portaria nº 93/1998, de 07 de julho 1998, Importação e Exportação Fauna Silvestre, Brasília, DF, 1998.

ISLAS, C. A. Identificação da mastofauna de médio e grande porte e suas relações com moradores no entorno da UFPel, Capão do Leão, RS. 2013. 89 f. Monografia -Ciências Biológicas -Universidade Federal de Pelotas, Pelotas.

______; BEHLING, G. M. Problematizando a temática do tráfico de animais silvestres e do cativeiro ilegal na sala de aula: perspectivas da educação ambiental na percepção de professores da educação básica. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 11, n. 1, p. 66-80, 2016.

MATOS, E. C. A. Ensino de Ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo. Ensino em Re-Vista, v. 22, n. 2, 2016.

SIQUEIRA, A. B.; PEREIRA, S. M. Abordagem etnobotânica no ensino de Biologia. Revista eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 31, n. 2, p. 247-260, 2014.