Agroecology and the multi-referentiality of the curriculum

Authors

  • Angela Barthes Aix-Marseille Université, França https://orcid.org/0000-0002-7035-0909
  • Tatiane Cristina Fernandes Basconi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Brasil https://orcid.org/0009-0009-4321-4870
  • Elena Elizabeth Lengthorn University of Worcester, Reino Unido
  • Véronique Chalando Aix-Marseille Université, França
  • Anne-Françoise Gibert École Normale Supérieure de Lyon, França
  • José Gilberto de Souza Universidade Estadual Paulista (UNESP - C. Rio Claro), Brasil https://orcid.org/0000-0002-5961-714X

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT195473255

Keywords:

agroecology, sustainability, political education, curriculum, social justice

Abstract

The teaching of agroecology questions its references and its positioning between science, practice, and politics. Structuring knowledge must be grounded in the epistemologies of politically situated knowledge, i.e. knowledge that is processed with the intentionality of social subjects in the concrete transformation of reality. In this sense, it is important to demand multi-referentiality, problematisation, and recognition of relations of power and injustice. We propose to reflect on the objectives of intentionally weak or solid education, through a model of agroecological political education. The discussion focuses on the curricular possibilities of a transformative education that embraces, among other things, the complexity of the issues at stake, the interdependence of systems, interdisciplinarity, and social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Barthes, Aix-Marseille Université, França

Geógrafa e professora universitária de educação na Universidade de Aix-Marseille-Sud, na França. Suas áreas de pesquisa e formação de professores são educação ambiental e desenvolvimento sustentável, clima, territórios e espaços rurais.

Tatiane Cristina Fernandes Basconi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Brasil

Doutoranda em Geografia, possui graduação em Geografia e Mestrado pela UNESP/Câmpus de Rio Claro. É Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Câmpus Catanduva. 

Elena Elizabeth Lengthorn, University of Worcester, Reino Unido

Líder da disciplina de Geografia do PGCE. Líder do Grupo de Interesse Especial em Educação para Futuros Sustentáveis (ESF SIG) e pesquisadora sobre currículo e emergência climática na Escola de Educação - Universidade de Worcester.

Véronique Chalando, Aix-Marseille Université, França

Professora de Agronomia, Biologia e Ecologia na Universidade de Aix-Marseille-Sud, na França e especialista em agroecologia e educação climática.

Anne-Françoise Gibert, École Normale Supérieure de Lyon, França

Engenheira Agrônoma, atualmente é engenheira de pesquisa na Canopé e pesquisadora em educação para o desenvolvimento sustentável.

José Gilberto de Souza, Universidade Estadual Paulista (UNESP - C. Rio Claro), Brasil

Geógrafo - Professor dos Programas de Pós-Graduação em Geografia (UNESP - Rio Claro) e Desenvolvimento Territorial da América Latina e Caribe (UNESP-IPPRI - São Paulo), pesquisador nas temáticas de ensino de Geografia, Geografia Agrária, Geografia Econômica e teoria e método em Geografia.  

Published

2024-05-17

How to Cite

BARTHES, A.; BASCONI, T. C. F.; LENGTHORN, E. E.; CHALANDO, V.; GIBERT, A.-F.; SOUZA, J. G. de. Agroecology and the multi-referentiality of the curriculum. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 19, n. 54, p. 175–195, 2024. DOI: 10.14393/RCT195473255. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/73255. Acesso em: 22 nov. 2024.