UNIVERSITY, TERRITORY AND SOCIAL PARTICIPATION

Authors

  • Pamela Cichoski Universidade Tecnologica Federal do Paraná
  • Marlize Rubin-Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT174502

Keywords:

Place consciousness, Latin America, Knowledge Dialogue

Abstract

In the present text, an analysis of the university and the production of knowledge is proposed, considering the socio-political-cultural transformations that have shaped social structures in Latin America over the centuries. Thus, it is important to analyze the university in its relationship with society, in a movement feeling-thinking, linked to the “place consciousness” and with centrality in the territory. Thus, we seek to understand the university as a territory that is dynamic, multidimensional and conflicting, spatially extending in different ways and at different scales. Therefore, this reflection is divided into three moments of analysis: the first discusses the roots of the university and its great historical-political transformations; in the second moment, it focuses on the discussion of “place consciousness” and in the understanding of the university as a territory, and, finally, in the third moment, social participation is approached as a possible and necessary path of approximation and communication between university and regional society. In this sense, we understand that the dialogue of knowledge presents itself as a possibility of doing science, supporting and enabling the construction and strengthening of political, critical, class consciousness linked to the place, to the territories; in the same way, new forms of teaching-learning, focused on the university-community approach, prove to be necessary and important.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pamela Cichoski, Universidade Tecnologica Federal do Paraná

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGDR/UTFPR), Mestre em Desenvolvimento Rural Sustentável (PPGDRS/Unioeste) e licenciada em Geografia pela Unioeste. Membro do grupo de estudo sobre universidades GEU e bolsista Capes.  

Marlize Rubin-Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora Associada da Universidade Tecnológica Federal do Paraná do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR). Coordenadora do Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/UTFPR). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - RS (2000). Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria - RS (1990). A partir da perspectiva decolonial os principais interesses de investigação estão no campo da Educação Superior como lugar epistêmico, com foco em temas como produção de conhecimentos, interdisciplinaridade, internacionalização e interculturalidade.

Published

2022-06-30

How to Cite

CICHOSKI, P.; RUBIN-OLIVEIRA, M. UNIVERSITY, TERRITORY AND SOCIAL PARTICIPATION. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 17, n. 45, p. 24–53, 2022. DOI: 10.14393/RCT174502. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/66003. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "MÉXICO RURAL E (DES)ENVOLVIMENTO"