Towards an off-axis university internationalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT206079880

Keywords:

internationalization, decolonial, university, Global South

Abstract

This article offers a critical reflection on hegemonic models of university internationalization, focusing on experiences and perspectives off-axis from the traditional global north framework. It argues that higher education internationalization is not a neutral process, but one embedded in historical disputes over power and epistemology, often reinforcing global inequalities and coloniality. Drawing on authors such as Saquet and Krenak, the paper advocates for a decolonial internationalization rooted in territory, epistemic justice, the valorization of local knowledge, and the construction of symmetrical international partnerships. It also outlines a political agenda for Brazilian public universities centered on more symmetrical agreements, critical use of Information and Communication Technologies (ICTs), expanded inclusive virtual and physical mobility, and curricular decolonization. Thus, it envisions internationalization as a process committed to plurality, equity, and social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de. Nova cartografia social: territorialidades específicas e politização da consciência das fronteiras. In: ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de; FARIAS JÚNIOR, Emmanuel de Almeia. Povos e comunidades tradicionais. Nova cartografia social. Manaus: UEA Edições, p. 157-173, 2013.

BRASIL. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. CAPES dobra o número de bolsas internacionais em dois anos. Brasília, 5 maio 2025. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/capes-dobra-o-numero-de-bolsas-internacionais-em-dois-anos . Acesso em: 21 set. 2025.

CASTRO, Claudio Eduardo et al. Geografias fora do eixo: por outras geografias feitas com práxis territoriais. Londrina: Editora Liberdade/EDUEMA, 2022. DOI: https://doi.org/10.36599/edlib-2022.001

CHASI, Samia. Decolonial reflections on internationalisation of higher education: from thought to action. University World News, África, 30 out. 2021. Disponível em: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20211029133519895. Acesso em: 6 ago. 2025.

CICHOSKI, Pamela; RUBIN-OLIVEIRA, Marlize. Universidade, território e participação social. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 45, p. 24-53, 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/RCT174502

CICHOSKI, Pamela; RUBIN-OLIVEIRA, Marlize. Universidade e Território: Aproximações por Meio da Investigação-Ação-Participativa. Fronteira: Journal of Social, Technological and Environmental Science, v. 13, n. 3, p. 62-77, 2024. DOI: https://doi.org/10.21664/2238-8869.2024v13i3.p62-77

DE WIT, Hans. Changing dynamics in international student circulation: meanings, push and pull factors, trends, and data. In: DE WIT, Hans et al. (org.). The dynamics of international student circulation in a global context. Rotterdam: Sense Publishers, 2008. p. 15-45. DOI: https://doi.org/10.1163/9789460911460_003

GROSFOGUEL, Ramón. Hacia un pluri-versalismo transmoderno decolonial. Tabula Rasa, n. 9, p. 199-216, 2008. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.345

HEDDING, David William; BREETZKE, Gregory. “Here be dragons!” The gross under‐representation of the Global South on editorial boards in Geography. The Geographical Journal, v. 187, n. 4, p. 331-345, 2021. DOI: https://doi.org/10.1111/geoj.12405

HELETA, Savo; CHASI, Samia. Rethinking and redefining internationalisation of higher education in South Africa using a decolonial lens. Journal of Higher Education Policy and Management, 45(3), 261-275, 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/1360080X.2022.2146566

KNIGHT, Jane. Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of studies in international education, 8(1), 5-31, 2004. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315303260832

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. Editora Companhia das letras, 2019.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LEAL, Fernanda G.; OREGIONI, Maria S. Aportes para Analizar la Internacionalización de la Educación Superior desde Latinoamerica: un enfoque crítico, reflexivo y decolonial. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v.5, p. 01-19, 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653635

LOURENÇO, Rosenery Loureiro; NERES, Celi Correa. Práticas sociais para uma internacionalização crítica e decolonial na universidade pública. Educar em Revista, v. 40, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0411.94759

MARQUES, Fabrício. Experiência encerrada: o programa de intercâmbio Ciência sem Fronteiras, que gastou R$ 13,2 bilhões, a maior parte com bolsas de graduação no exterior, deixa de existir. Revista Pesquisa FAPESP, São Paulo, n. 256, p. 27–29, jun. 2017.

NDLOVU-GATSHENI, Sabelo J. Internationalisation of higher education for pluriversity: A decolonial reflection. Journal of the British Academy, 9(s1), 77–98, 2021. DOI: https://doi.org/10.5871/jba/009s1.077

PESSONI, Rosemeire B.; PESSONI, Arquimedes. Internacionalização do ensino superior e a mobilidade acadêmica. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 46, p. e43070, 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644443070

PRETTO, Nelson de Luca. Novas tecnologias e mediação pedagógica. In: LITWIN, Edith (org.). Tecnologias educativas e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2001.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p.107-130.

RAHMAN, Mohammed Anisur; FALS-BORDA, Orlando. Romper el monopolio del conocimiento: situación actual y perspectivas de la Investigación-Acción participativa en el mundo. Análisis político, n. 5, p. 46-55, 1988.

RIBEIRO, Andréa Soares; FERNANDEZ, Fabiane Cristina; BRITO, Maria José Fernandes de. Aprendizagem colaborativa internacional online entre universidades brasileiras e argentinas: implicações para o ensino tecnológico. Revista Latino-Americana de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 2, p. 1-24, maio/ago. 2023. Disponível em: https://portal.amelica.org/ameli/journal/455/4554730009/html/. Acesso em: 21 set. 2025.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, p. 71-94, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SAQUET, Marcos. Uma Geografia (i)material voltada para a práxis territorial popular e descolonial. Revista Nera, v. 24, n. 57, p. 54-78, 2021. DOI: https://doi.org/10.47946/rnera.v0i57.8497

SAQUET, Marcos Aurelio. The Method of Coexistences in the University-Territory Interface. Perspectiva Geográfica, v. 28, n. 2, p. 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.19053/01233769.15892

SOUZA, Diogo Bandeira de; SANTOS, Maria Walburga dos; DOIN, Rafael Romeiro. A proposta pedagógica curricular do Curso de Letras Indígena da Universidade Estadual de Ponta Grossa-PR: uma leitura decolonial. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 534-551, abr./jun. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p534-551

STEIN, Sharon; SILVA, Jhuliane Evelyn da. Desafios e complexidades para decolonizar a internacionalização em tempo de crises globais. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 22, n. 3, p. 546–566, jul./set. 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v22i3.8659310

UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. ICT in education. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2007. Disponível em: https://uis.unesco.org/en/topic/ict-education. Acesso em: 6 ago. 2025.

UNESCO Internacional Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean (UNESCO‑IESALC). Moving minds: Opportunities and challenges for virtual student mobility in a post‑pandemic world. Caracas / Paris: UNESCO‑IESALC / UNESCO, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380988?2 . Acesso em: 6 ago. 2025.

ZUIN, Antônio A. S.; BIANCHETTI, Lucídio. O produtivismo na era do" publique, apareça ou pereça": um equilíbrio difícil e necessário. Cadernos de Pesquisa, v. 45, p. 726-750, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143294

Published

2025-11-14

Issue

Section

Edição Especial: Geografias Fora do Eixo: Decolonialidade e Soberanias na América Latina

How to Cite

MELO, Silas Nogueira de; MONTEIRO, Stefanie Zerba. Towards an off-axis university internationalization. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 20, n. 60, p. 211–228, 2025. DOI: 10.14393/RCT206079880. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/79880. Acesso em: 5 dec. 2025.