Decolonize the university through Participatory Action Research (PAR): some possible paths for feeling-thinking education
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCT206079757Keywords:
epistemic pluralism, feeling-thinking, collective knowledgeAbstract
This article explores the relevance of Participatory Action Research (PAR) in university extension activities, based on Orlando Fals Borda's feeling-thinking approach. The study is based on the practices of the Interdisciplinary and Intercultural Laboratory of Social Innovations (Liiis) at the Federal University of Paraná (UFPR). The research addresses three main issues: a) the need to rethink or reform the thinking that separates mind, body and environment in Brazilian university education; b) learning about the collective construction of knowledge through PAR; and c) the potential of PAR as a tool for decolonization in the university based on extension experiences. The results show that the application of PAR, in dialogue with indigenous peoples, traditional communities, students, and teachers, promoted a transformative, territorialized university extension committed to life through the dialogue of knowledge. It is concluded that PAR is a pertinent methodology for enhancing collective knowledge and a viable path for decolonize Brazilian university.
Downloads
References
CANDAU, V. M. (org). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.
CANDAU, V. M. Didática novamente em questão: fazeres-saberes pedagógico em diálogos, insurgências e políticas. In: CANDAU, V. M.; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. (org.). Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petropolis, RJ: Vozes: 2020, p. 33-47.
COLMENARES E., A. M. Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios-Revista Latinoamericana de Educación, v. 3, n. 1, p. 102-115, 2012. DOI: https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
FALS BORDA, O. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: BRANDÃO, C. R. (org). Pesquisa Participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982, p. 42 -62.
FALS BORDA, O.; BRANDÃO, C. R. Investigación Participativa. Montevideo: Ed. de la Banda Oriental, 1987.
FALS BORDA, O. Cómo investigar la realidad para transformarla (1979). In: Una sociología sentipensante para América Latina: Antología Orlando Fals Borda. Bogotá/Buenos Aires: Siglo del Hombre Editores; CLACSO, 2009, p. 253-301.
FERREIRA, M. R.; SILVA, F.; ZANATTA, R. A. F. Da dialogicidade entre universidade e comunidade: um estudo de caso da extensão universitária a partir do exercício da democracia dialógica na pesquisa-ação. Caderno gestão social. v.3, n.1, p.53- 68, jan./jun. 2012.
FERREIRA, M. R. A construção do conhecimento em Ciências Ambientais: contribuições da abordagem decolonial. In: SGUAREZI, S. B. (ed.) Ambiente e Sociedade no Brasil Central: Diálogo Interdisciplinar Regional. 2. ed. São Leopoldo: Oikos; Cáceres: editora UNEMAT, 2019, p. 14-27.
FERREIRA, M. R.; BLASZCYK, A. A sustentação da abordagem decolonial na extensão universitária brasileira por meio das diretrizes legais do Estado. In: COSTA, R. S.; FREITAS, R. R. (org.) Ambiente e Sociedade no Brasil: desafios da zona Costeira e da educação ambiental. Palhoça: Ed. Unisul, 2020, p. 15-33. DOI: https://doi.org/10.19177/978-65-88775-09-7.15-33
FERREIRA, M. R.; SILVERIO, D. G. Reformar o pensamento: a transição paradigmática na universidade e a necessidade da política social do conhecimento para o ecodesenvolvimento In: SILVA, C. D. D.; SANTOS, D. B. (org.). Discussões efetivas sobre a sustentabilidade. Ponta Grossa - PR: Atena Editora, 2021. p. 146-160. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.21921033110
FERREIRA, M. R; PAGLIARO, H. Brechas decoloniais e interculturalidade: por uma universidade “outra”. Revista de Geografias. Dossiê: II Colóquio Geografias fora do eixo e decolonialidade; v. 40 n. 4 (Especial), 2023, p-31-55. DOI: https://doi.org/10.51359/2238-6211.2023.260665
FERREIRA, M. R.; FLEIG, D. G. Social innovation and “other” knowledges: what does the construction of formal knowledge have to do with it? Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 19, n. 56, 2024, p. 49–71. DOI: https://doi.org/10.14393/RCT195675450
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
GOMEZ, P. B. Sentipensar. In: KOTHARI, A. et al. (org.). Pluriverso: dicionário do pós-desenvolvimento. São Paulo: Elefante, 2021, p. 510-514.
MONCAYO, V. M. (org.). Presentación. Fals Borda: hombre hicotea y sentipensante. In: Una sociología sentipensante para América Latina: Antología Orlando Fals Borda. Bogotá/Buenos Aires: Siglo del Hombre Editores; CLACSO, 2009.
MORIN, A. Saber, ciência e ação. In: MORIN, A; GADOAU, G; POTVIN; G. Saber, ciência, ação. São Paulo: Cortez, 2007, p. 17-33.
MOTA NETO, J. C. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda. Curitiba: CRV, 2016.
RUFINO, L. Vence-demanda: educação e descolonização. 1. ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.
SOUZA-LIMA, J. E. Conhecimento ambiental e pluralismo epistemológico: um olhar desde as margens. Curitiba: Ed. UFPR, 2021.
WALSH, C. Interculturalidade Crítica Pedagogia Decolonial: insurgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcia Regina Ferreira, Daniel Gustavo Fleig

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.






















