Decolonize the university through Participatory Action Research (PAR): some possible paths for feeling-thinking education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT206079757

Keywords:

epistemic pluralism, feeling-thinking, collective knowledge

Abstract

This article explores the relevance of Participatory Action Research (PAR) in university extension activities, based on Orlando Fals Borda's feeling-thinking approach. The study is based on the practices of the Interdisciplinary and Intercultural Laboratory of Social Innovations (Liiis) at the Federal University of Paraná (UFPR). The research addresses three main issues: a) the need to rethink or reform the thinking that separates mind, body and environment in Brazilian university education; b) learning about the collective construction of knowledge through PAR; and c) the potential of PAR as a tool for decolonization in the university based on extension experiences. The results show that the application of PAR, in dialogue with indigenous peoples, traditional communities, students, and teachers, promoted a transformative, territorialized university extension committed to life through the dialogue of knowledge. It is concluded that PAR is a pertinent methodology for enhancing collective knowledge and a viable path for decolonize Brazilian university.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcia Regina Ferreira, Federal University of Paraná (UFPR), Brazil

    Graduada em Administração(2000) e mestrado em Administração(2003), ambos realizados na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutorado em Ciências pela UFPR em Desenvolvimento Rural Sustentável. Atuou no Mestrado Interdisciplinar do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Territorial Sustentável da UFPR /Litoral(2013 a 2018). Atualmente é professora do Setor de Educação Profissional e Tecnológica (SEPT/UFPR- Curitiba), pesquisadora e coordenadora da linha de pesquisa "Políticas Públicas e Sustentabilidade" do Curso de Gestão Pública da UFPR, também é professora do Programa de Pós Graduação de Políticas Públicas (4P/UFPR). Coordena o LIIIS- Laboratório Interdisciplinar e intercultural de Inovações sociais (TGP/SEPT). Possui experiência na área de Gestão em socioeconomia e Educação superior, trabalha em especial, com os seguintes temas: sociologia do desenvolvimento, agroecologia, saberes locais, cultura, trabalho e empreendedorismo, meio territorial, economia social, inovação social, interculturalidade, interseccionalidade, decolonialidade e políticas públicas.

  • Daniel Gustavo Fleig , Federal University of Paraná (UFPR), Brazil

    Professor da UFPR. Setor Litoral. Matinhos, PR, Brasil e doutorando no Programa de Pós Graduação em Politicas Públicas da UFPR. 

References

CANDAU, V. M. (org). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

CANDAU, V. M. Didática novamente em questão: fazeres-saberes pedagógico em diálogos, insurgências e políticas. In: CANDAU, V. M.; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. (org.). Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petropolis, RJ: Vozes: 2020, p. 33-47.

COLMENARES E., A. M. Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios-Revista Latinoamericana de Educación, v. 3, n. 1, p. 102-115, 2012. DOI: https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

FALS BORDA, O. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: BRANDÃO, C. R. (org). Pesquisa Participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982, p. 42 -62.

FALS BORDA, O.; BRANDÃO, C. R. Investigación Participativa. Montevideo: Ed. de la Banda Oriental, 1987.

FALS BORDA, O. Cómo investigar la realidad para transformarla (1979). In: Una sociología sentipensante para América Latina: Antología Orlando Fals Borda. Bogotá/Buenos Aires: Siglo del Hombre Editores; CLACSO, 2009, p. 253-301.

FERREIRA, M. R.; SILVA, F.; ZANATTA, R. A. F. Da dialogicidade entre universidade e comunidade: um estudo de caso da extensão universitária a partir do exercício da democracia dialógica na pesquisa-ação. Caderno gestão social. v.3, n.1, p.53- 68, jan./jun. 2012.

FERREIRA, M. R. A construção do conhecimento em Ciências Ambientais: contribuições da abordagem decolonial. In: SGUAREZI, S. B. (ed.) Ambiente e Sociedade no Brasil Central: Diálogo Interdisciplinar Regional. 2. ed. São Leopoldo: Oikos; Cáceres: editora UNEMAT, 2019, p. 14-27.

FERREIRA, M. R.; BLASZCYK, A. A sustentação da abordagem decolonial na extensão universitária brasileira por meio das diretrizes legais do Estado. In: COSTA, R. S.; FREITAS, R. R. (org.) Ambiente e Sociedade no Brasil: desafios da zona Costeira e da educação ambiental. Palhoça: Ed. Unisul, 2020, p. 15-33. DOI: https://doi.org/10.19177/978-65-88775-09-7.15-33

FERREIRA, M. R.; SILVERIO, D. G. Reformar o pensamento: a transição paradigmática na universidade e a necessidade da política social do conhecimento para o ecodesenvolvimento In: SILVA, C. D. D.; SANTOS, D. B. (org.). Discussões efetivas sobre a sustentabilidade. Ponta Grossa - PR: Atena Editora, 2021. p. 146-160. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.21921033110

FERREIRA, M. R; PAGLIARO, H. Brechas decoloniais e interculturalidade: por uma universidade “outra”. Revista de Geografias. Dossiê: II Colóquio Geografias fora do eixo e decolonialidade; v. 40 n. 4 (Especial), 2023, p-31-55. DOI: https://doi.org/10.51359/2238-6211.2023.260665

FERREIRA, M. R.; FLEIG, D. G. Social innovation and “other” knowledges: what does the construction of formal knowledge have to do with it? Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 19, n. 56, 2024, p. 49–71. DOI: https://doi.org/10.14393/RCT195675450

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

GOMEZ, P. B. Sentipensar. In: KOTHARI, A. et al. (org.). Pluriverso: dicionário do pós-desenvolvimento. São Paulo: Elefante, 2021, p. 510-514.

MONCAYO, V. M. (org.). Presentación. Fals Borda: hombre hicotea y sentipensante. In: Una sociología sentipensante para América Latina: Antología Orlando Fals Borda. Bogotá/Buenos Aires: Siglo del Hombre Editores; CLACSO, 2009.

MORIN, A. Saber, ciência e ação. In: MORIN, A; GADOAU, G; POTVIN; G. Saber, ciência, ação. São Paulo: Cortez, 2007, p. 17-33.

MOTA NETO, J. C. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda. Curitiba: CRV, 2016.

RUFINO, L. Vence-demanda: educação e descolonização. 1. ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.

SOUZA-LIMA, J. E. Conhecimento ambiental e pluralismo epistemológico: um olhar desde as margens. Curitiba: Ed. UFPR, 2021.

WALSH, C. Interculturalidade Crítica Pedagogia Decolonial: insurgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

Published

2025-11-14

Issue

Section

Edição Especial: Geografias Fora do Eixo: Decolonialidade e Soberanias na América Latina

How to Cite

FERREIRA, Marcia Regina; FLEIG , Daniel Gustavo. Decolonize the university through Participatory Action Research (PAR): some possible paths for feeling-thinking education. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 20, n. 60, p. 294–313, 2025. DOI: 10.14393/RCT206079757. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/79757. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)