ANALYSIS OF LAND USE CHANGE IN PEDRA BRANCA STATE PARK BUFFER ZONE, RIO DE JANEIRO CITY - BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG259969794Keywords:
Conservation units, Urban area, Legislation, LCMAbstract
The urban pressure on protected areas in large urban centers makes it urgent to discuss the land use and occupation around conservation units (CU). The Pedra Branca State Park (PEPB) is a fully protected Conservation Unit (CU) which, according to the National System of Conservation Units (SNUC), is intended to preserve natural ecosystems of great ecological relevance and scenic beauty. The PEPB presents in its management plan the delimitation of the Buffer Zone (BZ), which has the function of minimizing impacts and ordering the land use surrounding the Park, protecting the fauna and flora inside. The present work aims to analyze the reduction of vegetation cover between the years 2004 and 2018 in the BZ of the PEPB, with the help of the Land Change Modeler (LCM) tool, of the IDRISI software. In addition to, identifying how legislation and land use changes in the municipality of Rio de Janeiro, contributed to encourage residential occupation of this territory.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vivian Castilho da Costa, Eloisa da Silva Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.