GEOGRAPHIC INTERPRETATION BY GEOGRAPHY TEACHERS: THE MOBILIZATION GEOGRAPHICAL REASONING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG259768769

Keywords:

Teaching of Geography, Spatiality of the phenomenon, Teaching knowledge

Abstract

This work focuses on the investigation of knowledge operated by Geography teachers when giving rise to the interpretation of a geographical situation, mobilizing geographical reasoning. The data were collected through a projective interview articulated by a geographic question. The results indicate that, despite using concepts when solving the proposed activities, teachers do not always operate with these concepts to understand the geographic situation under analysis, which compromises the effective mobilization of geographic reasoning. Furthermore, they show that the less the subject appropriates the languages provided, the more he makes use of common sense information, distancing himself from the mobilization of geographic reasoning. The limits presented by the subjects when mobilizing geographic reasoning in the interpretation of a geographic situation, allow inferring that the knowledge acquired by geography teachers in their initial training can compromise the understanding of the spatiality of a phenomenon that conditions a geographic situation. Finally, it should be noted that we are not betting on the single existence of a geographic reasoning, possibly other combinations should exist, arising from the multiplicity of research that take as central the realization of a geographical interpretation in which the geographic space is not a mere stage.

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Author Biographies

Patrícia Assis Silva Ribeiro, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF. Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2021). Possui graduação (2015) e mestrado (2017) em Geografia pela Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ. Desenvolve pesquisa em Ensino de Geografia, com ênfase no desenvolvimento do raciocínio geográfico e na intepretação de situações geográficas. Atua na área da cartografia escolar, com foco na cartografia tátil, geração de material didático e práticas pedagógicas.  Atualmente é coordenadora do subprojeto Geografia do Programa Instituição de Bolsas de Iniciação à Docência-Geografia da UFJF (Pibid Geografia).  É membro do Grupo de Estudos em Ensino e Pesquisa em Geografia - GEPEGEO, da Universidade Federal de Minas Gerais.

Valéria de Oliveira Roque Ascenção, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Associada I no curso de Geografia do IGC/UFMG, atuando em disciplinas de Prática de Ensino e Estágio Supervisionado obrigatório (graduação) e na Pós-graduação em Geografia lecionando a disciplina Metodologia da Pesquisa Qualitativa. Orienta trabalhos de mestrado e doutorado focados no ensino, no currículo e na formação de professores de Geografia. Atua como professora e pesquisadora colaboradora junto ao Núcleo de Ensino e Pesquisas em Educação Geográfica - NEPEG (IESA/UFG). Coordenou (março de 2014 a março 2018) o subprojeto Geografia do Programa Instituição de Bolsas de Iniciação à Docência-Geografia (Pibid Geografia) e atualmente coordenada o subprojeto Geografia no Programa Residência UFMG. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em sócio cognição, formação docente, prática pedagógica em Geografia Escolar. Coordena, desde 2012, o Grupo de Estudos em Ensino e Pesquisa em Geografia (GEPEGEO) da UFMG. Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), mestrado em Faculdade de Educação- FAE/UFMG (2003) (conceito 7 CAPES) e doutorado em Geografia e Análise Ambiental (conceito 6 Capes) pelo Instituto de Geociências/UFMG (2009). 

Published

2024-02-20

How to Cite

SILVA RIBEIRO, P. A.; ASCENÇÃO, V. de O. R. GEOGRAPHIC INTERPRETATION BY GEOGRAPHY TEACHERS: THE MOBILIZATION GEOGRAPHICAL REASONING. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 25, n. 97, p. 168–182, 2024. DOI: 10.14393/RCG259768769. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/68769. Acesso em: 22 dec. 2024.