A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA

Authors

  • Gustavo Henrique Camargo Eufrásio Universidade Federal de Catalão
  • Carmem Lúcia Costa Universidade Federal de Catalão

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG228456398

Keywords:

BNCC, Reforma do Ensino Médio, Ensino de Geografia, Catalão

Abstract

This research paper has as a central point the discussion about the curriculum model approached through the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Given this understand the construction of this document to the consequences that it brings with the Secondary Education Reform, how to bring this line of thought to meet Geography. These are real exhibitions from Goiás, BR and the city of Catalão-GO, to understand the implementation of these changes in public schools. To carry out this research, documentary and bibliographic analyzes on the area of education and of Geography teaching were used. In the reflections made, understand a relation between education and capital, in addition to the inferiorization of sciences, deficient and worst educationally trained estudents. Where current education is associated with the process of (re)producing inequalities, based on the capitalism, in which the intention it is an institution of meritocracy, based on legitimacy of a homogenized curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Henrique Camargo Eufrásio, Universidade Federal de Catalão

Discente da Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão cursando Geografia (licenciatura) e membro do DIALOGUS - Grupo de Pesquisas e Estudos Interdisciplinares em Gênero, Cultura e Trabalho. Participou como bolsista de iniciação científica do PROLICEN pesquisando sobre a BNCC, Ensino Médio e o ensino de Geografia, durante 2018 e 2019. Atualmente é voluntário em projeto de iniciação científica PIVIC (2019-2020) pesquisando sobre Geografia Urbana

Carmem Lúcia Costa, Universidade Federal de Catalão

Licenciatura em Geografia - UFG - Regional Catalão

Mestre em Geografia Humana - UFG - IESA

Doutora em Geografia Humana - FFLCH - USP

Pós doutora em Geografia Humana - UFJF

Published

2021-12-15

How to Cite

EUFRÁSIO, G. H. C. .; COSTA, C. L. A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 22, n. 84, p. 14–24, 2021. DOI: 10.14393/RCG228456398. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/56398. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos