EVALUATING REMOTE SENSING TECHNIQUES FOR MONITORING GRASSLAND DEGRADATION
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG2610777541Keywords:
Grassland degradation, Spectral unmixing, Vegetation indices, Google Earth Engine, Sustainable grazingAbstract
Ecosystem degradation is one of the most significant environmental challenges worldwide. In particular, grassland degradation poses serious threat to agricultural productivity, species diversity, and soil stability. This study aimed to compare the applicability of two remote sensing techniques – the Linear Spectral Mixture Model (LSM) and the Grassland Degradation Index (GDI) – in assessing and characterizing the degree of grassland degradation. The results revealed that the GDI exhibited higher overall accuracy than the LSM, with an accuracy rate of 73.4% compared to 63.1% for LSM. The GDI also yielded a higher Kappa coefficient (0.61), relative to the LSM (0.50). Furthermore, the GDI recorded higher F1 scores across all evaluated classes, indicating an enhanced capacity to identify true positives and minimize false positives and negatives. Both techniques demonstrated satisfactory performance and may serve as valuable tools to support grassland restoration and sustainable management studies.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pamela Boelter Herrmann, Tatiana Mora Kuplich, Victor Fernandez Nascimento, Cássio Adílio Hoffmann Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.




