Developmental Learning Theory (DLT) and V. V. Repkin: a biographical study experience experience of biographical study
Main Article Content
Abstract
The text reproduces in full the interview that the Ukrainian philosopher, philologist, linguist, psychologist, and didact Vladimir Vladimirovich Repkin granted to the Ukrainian psychologist Alexander Konstantinovich Dusavitsky. The interview was initially published in Russian in the Вестник (n. 10, 2002) magazine of the "Experiment" Pedagogical Center in Riga, Latvia, under the direction of B. A. Zeltserman. The text contains biographical data of the philologist and didact, as well as a description of his monumental work in favor of establishing the theoretical and methodological foundations of the Elkonin-Davidov-Repkin psychological and didactic system.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
AMORIM, P. A. P.; PUENTES, R. V. Aportes de V. V. Repkin para o desenvolvimento da teoria da atividade de estudo (1963 - 2019). In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (Org.). Enfoque histórico-cultural e aprendizagem desenvolvimental: contribuições na perspectiva do gepedi. 1ed.Goiânia: Phillos, 2021, v. 13, p. 311-344.
AMORIM, Paula A. P. Teoria da atividade de estudo: uma leitura das possíveis contribuições de Repkin. PPGED/UFU (Dissertação), 2020.
AMORIM, PAULA ALVES PRUDENTE; PUENTES, ROBERTO VALDÉS. V. V. Repkin: contribuições para o desenvolvimento da teoria da Atividade de Estudo (1963-2019). Revista Profissão Docente (Online), Uberaba, v. 21, p. 01-29, 2021.
ASBAHR, F. S. F.; LONGAREZI, A. M. Ascensão do conceito de personalidade na teoria da atividade de estudo: contribuições das escolas de Moscou e Kharkiv. Revista Educativa, Goiânia, v. 25, n. 1, p. 1-29.
CARCANHOLO, Flávia Pimenta de Souza. A aprendizagem criativa do sujeito: um estudo à luz da Didática Desenvolvimental e da Teoria da Subjetividade. 2020. 267 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.691
CARDOSO, Cecília Garcia Coelho. Aprendizagem desenvolvimental: a atividade de estudo na perspectiva de V. V. Davidov. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. Disponível em https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29765, acesso em 06 de setembro de 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.486
CARDOSO, C. G. C.; PUENTES, R.V. V. V. Davidov: contribuições à teoria da atividade de estudo. In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (Org.). Enfoque histórico-cultural e aprendizagem desenvolvimental: contribuições na perspectiva do gepedi. 1ed.Goiânia: Phillos, 2021, v. 13, p. 267-310.
DAVIDOV, V. V. Problemas da aprendizagem desenvolvimental. A experiência da pesquisa psicológica teórica e experimental.Moscou: Pedagogia, 1986, 240 p.
DAVIDOV, V. V. Teoria da aprendizagem desenvolvimental. Moscou: Intor, 1996, 544 p.
DUSAVITSKII, A. K. Educação desenvolvimente e a sociedade aberta. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 21, n.1, p. 77-84, jan./jun. 2014 2014. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v21n1a2014-8
LOPES, E. S. L. A periodização do desenvolvimento e a teoria da atividade de estudo de D. B. Elkonin: uma análise à luz da teoria da subjetividade. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia, 2020.
LOPES, E. S. L.; PUENTES, R. V. O sujeito sob o olhar da teoria da subjetividade. In: II Simpósio Nacional Epistemologia Qualitativa e Subjetividade, 2019, Brasília. Anais eletrônicos. Campinas: GALOÁ, 2019. v. 1. p. 1-15.
PUENTES, R. V. A concepção de desenvolvimento no sistema psicológico-didático Elkonin-Davidov-Repkin. Educativa, Goiânia, v. 25, n. 1, p. 1-27, 2022a.
PUENTES, R. V. Didática desenvolvimental na perspectiva da subjetividade: da aprendizagem reflexo-associativa à aprendizagem como produção criativa. In: Albertina Mitjáns Martínez, Carmen Maria Tacca, Roberto Valdés Puentes. (Org.). Teoria da Subjetividade: discussões teóricas, metodológicas e implicações na prática profissional. 1ed.Campinas: Alínea, 2020, v. 1, p. 1-30.
PUENTES, R. V. Os conceitos de agente e de sujeito: convergências, distanciamentos e complementaridade entre os representantes da Teoria da Subjetividade. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; TACCA, Maria Carmen V. R.; PUENTES, Roberto Valdés. (Org.). Teoria da subjetividade como perspectiva crítica: desenvolvimento, implicações e desafios atuais. 1ed.Campinas: Alínea, 2022c, v. 1, p. 139-144.
PUENTES, R. V. Teoria da atividade de estudo: etapas no seu desenvolvimento. Revista de Educação Pública, Mato Grosso, v. 29, p. 1-20, 2020.
PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A. P.; CARDOSO, C. G. C. V. V. Repkin: vida, pensamento e obra. 1. ed. Goiânia: Phillos Academy, 2021. v. 1. 176p.
PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A. P.; CARDOSO, C. G. C. Didátca desenvolvimental da atividade: contribuições de V. V. Repkin ao sistema Elkonin-Davidov. In: 3o Congresso Internacional sobre a Teoria Histórico-Cultural e 15a Jornada do Núcleo de Ensino de Marília, 2016, Marília. Anais do 3º Congresso Internacional sobre a Teoria Histórico-Cultural e 15ª Jornada do Núcleo de Ensino de Marília. Marília: UNESP, 2016b. v. 1. p. 1-15.
PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A. P.; CARDOSO, C. G. C. Didática desenvolvimental: Contribuições de V. V. Repkin a teoria da atividade de estudo. In: XIII Seminário Nacional O Uno e o Diverso na Educação Escolar e XVI Semana da Pedagogia, 2016, Uberlândia. Anais XIII Seminário Nacional O Uno e o Diverso na Educação Escolar e XVI Semana da Pedagogia. Uberlândia: Edufu, 2016a. v. 1. p. 1652-1667.
PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A. P.; CARDOSO, C. G. C. Didática desenvolvimental da atividade: contribuições de V. V. Repkin ao sistema Elkonin-Davidov. Ensino em Revista, Uberlândia, v. 24, p. 130-150, 2017b.
PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. Didática desenvolvimental da atividade: contribuições da subjetividade para uma abordagem crítica da atividade de estudo na obra de V. V. Repkin. In: I Simpósio Nacional de Epistemologia Qualitativa e Subjetividade, 2017, Brasília. Anais do I Simpósio Nacional de Epistemologia Qualitativa e Subjetividade. Uberlândia: Edufu, 2017. v. 1. p. 319-330.
PUENTES, R. V.; PUENTES, D. M. G.; ARAÚJO, M. de O. G. Didática desenvolvimental: o ensino-aprendizagem como um ato de produção criativa. In: IV Colóquio Internacional Ensino Desenvolvimental: sistema Elkonin-Davidov, 2018, Uberlândia. Anais do IV Colóquio Internacional Ensino Desenvolvimental: sistema Elkonin-Davidov. Uberlândia: Faced, 2018. v. 1. p. 393-413.
PUENTES, R. V.; PUENTES, D. M. G.; ARAÚJO, M. de O. G. Didática desenvolvimental na perspectiva da subjetividade: a aprendizagem como um ato de produção criativa. In: Costa, Maria Adélia. (Org.). Ensino, pesquisa e extensão na educação profissional e tecnológica. 1ed.Curitiba: Brazil Publishing, 2020, v. 3, p. 147-266.
PUENTES, R. V.; PUENTES, D. M. G.; GALVAO, L. C. A noção de sujeito na obra de D. B. Elkonin: uma aproximação inicial à Teoria da Subjetividade. In: II Simpósio Nacional Epistemologia Qualitativa e Subjetividade, 2019, Brasília. Anais eletrônicos.... Campinas: GALOÁ, 2019. v. 1. p. 1-15.
PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 20-58, jan./abr. 2017. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38113. Acesso em: 9 mar. 2022.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano. Sistemas didáticos desenvolvimentais: precisões conceituais, metodológicas e tipológicas. Obutchénie, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 201-239, jan./abr. 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/57369. Acesso em: 10 mar. 2022.
PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. A. A Atividade de Estudo segundo V. V. Repkin: uma abordagem crítica na perspectiva da Teoria da Subjetividade. Ensino em Revista, Uberlândia, v. 25, p. 748-771, 2018.
PUENTES, ROBERTO V. V. V. Davidov e V. V. Repkin: aproximações e distanciamentos a respeito da Teoria da Atividade de Estudo (TAE). Educação em Análise, Londrina, v. 7, p. 28-57, 2022a.
REPKIN, V. V. Que é a imaginação? Texto da palestra é reproduzido de acordo com a transcrição (1975). Вестник, Centro Pedagógico “Experimentar”, Riga, n. 10, 2002. Disponível em http://old.experiment.lv/
REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. Aprendizagem desenvolvimental: teoria e prática: Tomsk: Pelegeng, 1997.