Planning Mathematics Teaching Activities with Educational Robotics: the centrality of teacher reflection through a Historical-Cultural lens
Main Article Content
Abstract
This article discusses the centrality of teacher reflection in the planning of Mathematics Teaching Activities. This process is mediated by teachers who collectively develop study tasks, using educational robotics as a cultural instrument in teacher-student interaction. In light of Historical-Cultural Theory, it is argued that teacher training requires an understanding of how pedagogical practice is constituted by social and mediated processes. We explore Leontiev's Activity Theory, highlighting human action as a hierarchical system driven by motives and objectives, and how its contradictions stimulate reflection. Teaching Activity from Davydov's perspective is presented, highlighting the fundamental role of the teacher in the elaboration of study tasks that aim at the development of theoretical mathematical thinking. Teacher reflection is analyzed as a higher psychological function, linked to social interaction and mediation by instruments. A planning episode between teachers illustrates how the mismatch between the expected programming and the action of the Botley robot, mediated by dialogue, boosted the organization of actions and deepened the understanding of the use of educational robotics in the teaching-learning process of Mathematics. It is concluded that reflection is the core of teacher training that aims to promote the integral development and theoretical mathematical thinking of students.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Ed. Unesp, 1999.
BRITO, R. S.; MOITA, F. M. G. da S. C.; LOPES, M. da C. Robótica Educacional: Desafios/Possibilidades no Trabalho Interdisciplinar entre Matemática e Física. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 27–44, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/36687. Acesso em: 19 ago. 2025.
COBB, P., JACKSON, K., SHARPE, C. D. Conducting design studies to investigate and support mathematics children’s and teachers’ learning. In J. Cai (Ed.), Compendium for research in mathematics education, p. 208–233, 2017. National Council of Teachers of Mathematics.
DAVYDOV, V. V. Problems of developmental Teaching – The experience of theoretical and experimental psychological research. Soviet Education, 30(8), 1988. p 15-97.
DAVYDOV, V. V. Uma nova abordagem para a investigação da estrutura e do conteúdo da atividade. Trad. de José Carlos Libâneo. In: HEDEGARD, M.; JENSEN, U. J. (Org.). Activity theory and social practice: cultural-historical approaches. Aarhus (Dinamarca): Aarthus University Press, 1999. p. 39-50
LEONTIEV, A. N. As necessidades e os motivos da atividade. [1961]. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (orgs.) Ensino desenvolvimental: antologia. Livro I. Uberlândia, MG: EDUFU, 2017. p. 39-57.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livro Horizonte, 1978.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
SCHÖN, D. A. The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books, 1983. (Reprinted in 1995).
SILVA, E. C. Desenvolvimento do pensamento computacional em uma dinâmica pedagógica baseada na perspectiva histórico-cultural: possibilidades para a formação das ações mentais de estudantes e do conceito polígono regular a partir da produção de um pensamento geométrico. 2023. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2023.
SILVA, E. C.; JAVARONI, S. L. The possible relationships between the development of computational thinking and the formation of mental actions of students in mathematics classes. Quadrante, v. 33, n. 2, p. 82–109-82–109, 2024.
SMARTER LEARNING GUIDE. Botley the Coding Robot Review. [s.d.]. Disponível em: https://smarterlearningguide.com/botley-the-coding-robot-review/. Acesso em: 5 jun. 2025.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. In: Revista Brasileira de Educação, nº13, 2000.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje. 2014, Tomo I.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje. 2014, Tomo II.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje. 2014, Tomo III.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje. 2014, Tomo IV.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje. 2014, Tomo V.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje. 2014, Tomo VI.