Producing sign-terms in Libras for academic concepts

a systematic review and its contributions for deaf people, teachers and educational translators and interpreters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex-v9a2023/24-17

Keywords:

Libras, Dictionary, Glossary, Lexicology

Abstract

Considering the relevance of vocabulary in a language for the teaching and learning processes in areas of knowledge and the gap in the literature regarding the comparison of research in the national production scenario, the aim of this article was to map recent articles on the production of academic sign-terms for Libras and propose a research overview. The method used was a systematic review of 770 articles published between 2010 and 2024, 37 of which were selected and analyzed based on their intersection with education, classified according to institutional criteria, chronology and area of knowledge. We used these three areas as search words. Libras and dictionary, Libras and glossary, Libras and lexicology.  As a result, we found a predominance of empirical and qualitative articles, as well as the need for conceptual development on the subject. There is a preference for the application of terminology research in the exact sciences, leaving a gap in research on the subject in the humanities. The contributions of this study lie in the presentation of research fronts, the main purpose of which is to help the theoretical and empirical development of Libras lexicography and terminology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Neiva de Aquino Albres, UFSC

Doutora em Educação Especial pela UFSCar. Docente e Pesquisadora da UFSC, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução (PGET).

References

ALBRES, N. de A.; SILVA, E. A. de O. da; TERRAZAS, C. M. L.; SANTIAGO, V. A. A. Traduzir criando: construir sentidos elaborando sinais-termos. Tradterm, [S. l.], v. 45, p. 288-310, 2023. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/tradterm/article/view/213363. Acesso em: 31 dez. 2023. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v45p288-310

ALBRES, N. de A.; SILVA, E. A. de O. da; SANTIAGO, V. A.; TERRAZAS, C. M. L.. A Tradução De Termos Técnico-Científicos Do Campo Dos Estudos Da Tradução Para A Libras Em Processo De Ensino-Aprendizagem. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 12, n. 32, p. 104–126, 2022.. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/39041 . Acesso em: 27 abr. 2024. DOI https://doi.org/10.47456/pl.v12i31.39041

BOLDO, J.; STUMPF, M. R. Estudo de lexicografia da macroestrutura e microestrutura dos dicionários de línguas de sinais de diferentes seis países como base. Revista GTLex, Uberlândia, v. 8, p. e0817, 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/68695. Acesso em: 19 mar. 2024. DOI https://doi.org/10.14393/Lex-v8a2022/23-17

BRASIL. Decreto 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 10 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 e julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 07 jul. 2015, p. 12. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 13 ago. 2023.

BORGES, T.C. N. et al. Análise conceitual de terminologias em Libras das disciplinas de química e biologia. Educação [recurso eletrônico]: atualidade e capacidade de transformação do conhecimento gerado. Organizador Américo Junior Nunes da Silva. – Ponta Grossa, PR: Atena, 2020. DOI https://doi.org/10.22533/at.ed.71520190813

CASTRO JÚNIOR, G. de; PROMETI, D.; SANTOS, E. da R. G. dos; ANDRADE, I. C. Produções e pesquisas em libras nas áreas da linguística e estudos da tradução: contribuições do PPGL E POSTRAD da Universidade de Brasília – UnB. In: CASTRO JÚNIOR, G. de et al. Estudos do léxico das línguas de sinais. Petrópolis, RJ: Editora Arara Azul, 2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1YJCnzyWw_LJMxqXNB3-IgbHrghO_XCXO/view. Acesso em: 13 ago. 2023.

CAPOVILLA, F. C. Filosofias Educacionais em relação ao surdo: do oralismo à comunicação total ao bilinguismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 6, nº 1, p. 99-116, 2000. Disponível em: https://abpee.net/pdf/artigos/art-6-6.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.

CICCONE, M. Comunicação total: introdução, estratégias a pessoa surda. 2ªed. Rio de Janeiro: Cultura Médica, 1996.

DURÃO, A. B. de A. Lembremos das velhas obras lexicográficas para redimensionar o papel da lexicografia e dos novos dicionários. Cadernos de Tradução, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 11–28, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2011v1n27p11. Acesso em: 23 mar. 2024. DOI https://doi.org/10.5007/2175-7968.2011v1n27p11

FAULSTICH, E. Harmonização entre línguas como um mecanismo de política linguística no Brasil. In: HLIBOWICKA-WERGLARZ, B.; WISNIEWSKA, J.; JABLONKA, E. (org.) Língua portuguesa. Unidade e diversidade. 1ª ed., v. 1. Lublin-Polônia: Editora da Universidade Marie Curie Sklodowska, 2016. p. 63-78.

FAULSTICH, E. Especificidades semânticas e lexicais: a criação de sinais-termo na língua de sinais brasileira. In: BIDARRA, J.; MARTINS, T. A.; SEIDE, M. S. (org.). Entre a Libras e o Português: desafios face ao bilinguismo. 1. ed. Cascavel/Londrina, PR: Edunioeste/ Eduel, 2016. p. 20-35. Disponível em: https://arquivosbrasil.blob.core.windows.net/insulas/anexos/sumario-entra-a-libras-414559.pdf Acesso em: 13 ago. 2023.

FAVORITO, W.; MANDELBLATT, J.; FELIPE, T. A.; BAALBAKI, A. Processo de expansão lexical da libras: estudos preliminares sobre criação terminológica em um curso de pedagogia. Lengua de Señas e Interpretación, Montevideo, nº 3, p. 89-102, 2012. Disponível em: http://www.tuilsu.edu.uy/biblioteca/espanol/lsi2012.pdf#page=94. Acesso em: 13 ago. 2023.

FELIPE, T. A. Os processos de formação de palavra na Libras. Estudos Linguísticos: Grupos de Estudos e Subjetividade, Campinas, v. 7, n. 2, p. 200-217, jun. 2006. DOI https://doi.org/10.20396/etd.v7i2.803

FELIPE, T. A. Os processos de formação de palavras na LIBRAS. In: ETD – Educação Temática Digital, Campinas, 7 (2), p. 200-217, 2006. Disponível em: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/etd/article/view/1642/1489. Acesso em: 10 jun. 2023. DOI https://doi.org/10.20396/etd.v7i2.803

FERREIRA-BRITO, L. Por uma gramática de línguas de sinais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1995.

FRANCISCO, G. da S. A.; JÚNIOR, G. de C. Estudo de metodologias para estruturação de fichas terminológicas em Libras análise das etapas de coleta, organização e registro de sinais-termo. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 17, n. 36, p. 52-73, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40295. Acesso em: 10 fev. 2024. DOI https://doi.org/10.47456/cl.v17i36.40295

GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Dicionário Ilustrado de LIBRAS. São Paulo, 2002. 1 CD-ROM

KITCHENHAM, B. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, 33 (2004), p. 1-26.

HOEMANN, H.; OATES, E.; HOEMANN, S. (org.). Linguagem de sinais do Brasil. Porto Alegre: [s.e.], 1983.

JÚNIOR, G. de C.; TUXI, P.; FRANCISCO, G. da S. A. M.; PROMETI, D. Descrição de sinais-termo em diferentes propostas terminográficas em Libras. Tradterm, [S. l.], v. 45, p. 351-381, 2023. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/tradterm/article/view/220906 . Acesso em: 31 dez. 2023. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v45p351-381

KRIEGER, M. da G. Tipologias de dicionários: registros de léxico, princípios e tecnologias. Calidoscópio, São Leopoldo, vol. 4, n. 3, p. 141-147, set/dez 2006. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6000 Acesso em: 31 dez. 2023.

LACERDA, C. B. F. de. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação de surdos. Caderno Cedes, Campinas, vol. 19, n. 46, 1998. Acesso em: 31 dez. 2023. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000300007

LEÔNCIO, É. L.; ZAVAGLIA, C. Lexicografia das línguas de sinais: resgate histórico e estudo descritivo. Signótica, Goiânia, v. 32, p. e63091, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/63091. Acesso em: 26 mar. 2024. DOI https://doi.org/10.5216/sig.v32.63091

SOUZA, C. L. de; LIMA, V. L. de S.; PÁDUA, F. L. C. Abordagem Interdisciplinar Para a Criação e Preservação De Novos Sinais Para Dicionários Terminológicos Em Libras. Acta Semiotica et Lingvistica. V. 19, n. 1, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/actas/article/view/23434. Acesso em: 23 mar. 2024.

MOREIRA, F. S. R. O uso de sinais-termo como ferramenta conceitual na descrição das estruturas sintáticas para o ensino de bilinguismo para surdos. O SPecialista , [S. l.] , v. 1, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/42512. Acesso em: 23 mar. 2024. DOI https://doi.org/10.23925/2318-7115.2020v41i1a14

OLIVEIRA, J. S. Glossário Letras-Libras como ferramenta para formação/ consulta de Tradutores. In: Anais do II Congresso Nacional de Pesquisa em Tradução e Interpretação de Língua de Sinais Brasileira. Florianópolis: s.l. 2010.

QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. B. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004. DOI https://doi.org/10.18309/anp.v1i16.560

SEABRA, C. T. C. de. Questões teóricas genéricas. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C. R.; HUMBLÉ, P. R. M. (org.). Dicionários na teoria e na prática como e para quem são feito. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 29-37.

SUTTON-SPENCE, R. L.; DURÃO, A. B. de A. B. Reflexões Sobre Glossários De Língua Brasileira De Sinais (Libras). Editora: Pontes. 2022.

TRANFIELD, D., DENYER, D.; SMART, P. Towards a methodology for developing evidence‐informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), 207-222. 2003. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-8551.00375. Acesso em: 31 dez. 2023. DOI https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Faculdade de Educação da UFMG. Glossário Ceale. CEALE/ FaE/ UFMG. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/ Acesso em: 13 ago. 2023.

TUXI, P.; FELTEN, E. Terminologia, terminografia e línguas de sinais: novos rumos linguísticos. Revista Coralina. v. 1, n. 1, p. 134-152, 31 jan. 2019. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/coralina/article/view/8772. Acesso em: 31 dez. 2023.

Published

2024-07-15

How to Cite

ALBRES, N. de A. Producing sign-terms in Libras for academic concepts: a systematic review and its contributions for deaf people, teachers and educational translators and interpreters. Revista GTLex, Uberlândia, v. 9, p. e0917, 2024. DOI: 10.14393/Lex-v9a2023/24-17. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/72942. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Estudos de léxico em linguas de sinais