The teaching of adjectives

proposed approach under the perspective of lexical studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex-v8a2022/23-9

Keywords:

Adjective teaching, Lexical studies, Proposal of didactic activities

Abstract

The present work was elaborated in the scope of the discipline “Lexical Studies: theory and applications”, taught in the summer of 2022 by the Postgraduate Program in Linguistic Studies (PPGEL) of the State University of São Paulo (UNESP), campus São José do Rio Preto. This intends to reflect on how grammar teaching is approached by a textbook for sixth year students, relating to what is proposed by linguistic studies and comparing with what is advocated in guiding documents for basic education such as the National Curricular Parameters (PCNs) and the National Common Curricular Base (BNCC). To do so, we have selected the work Singular and Plural: Reading, Production and Language Studies (BALTHASAR, GOULART, 2018) was selected, adopted as teaching material in many public schools. We seek to analyze the intersection between what is addressed in the aforementioned textbook, specifically in grammar teaching, with regard to the treatment of adjectives, and the studies of the grammarian Bechara (2009), linguistic studies by Neves (2010), Pinilla (2013) , Pinto and Alonso (2012), as well as the lexical studies of Batista (2011), Biderman (2001), Perini (2010) and Polguère (2018) will be the focus of our studies. This research aims to contribute to the teaching work, the result of which provides the student not only with grammatical knowledge, but also with the acquisition of new vocabularies from the perspective of studies related to lexicology. The analysis developed in this study proposes reflections on the approaches and actions that can contribute to the teaching of “specifying adjectives” in the classroom. To this end, a proposal of didactic activities was prepared to present a new perspective on the teaching of adjectives in Basic Education, aiming to value aspects that go beyond classifications, and/or fixation of nomenclatures, that is, avoiding only the focus on metalanguage, but observing the functioning of the language and promoting its social use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Afonso de Paula Souza, UFU

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

References

ANTUNES, M. I. C. M. Muito além da gramática: por um ensino de gramática sem pedras no caminho. 3ª ed. São Paulo: Parábola, 2007.

BALTHASAR, M. ; GOULART, S. Singular e Plural: leitura, produção e estudos de linguagem. 6.º ano. 3.ª ed. São Paulo: Moderna, 2018.

BARBOSA, A. G. Saberes gramaticais na escola. In: VIEIRA, S. R.; BRANDÃO, S. F. (org.). Ensino de gramática: descrição e uso. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2011. p. 31-54.

BATISTA, R. O. A palavra e a sentença: estudo introdutório. São Paulo: Parábola, Editorial, 2011.

BECHARA, E. Moderna gramática da língua portuguesa. 37. ed. rev., ampl. e atual. conforme o novo Acordo Ortográfico. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BIDERMAN, M. T. C. A estrutura mental do léxico. Estudos de Filologia Linguística. São Paulo: Queiroz/EDUSP, 1981. p. 131-145.

BIDERMAN, M. T. C. O Dicionário padrão da língua. A ciência da lexicografia. Alfa: Revista de Lingüística. Universidade Estadual Paulista. São Paulo. v. 28. Supl. Janeiro. 1984.

BIDERMAN, M. T. C. As ciências do léxico. In: OLIVEIRA, A. M. P. P. de; ISQUERDO, A. N. (org.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande: UFMS, 2001.

BIDERMAN, M. T. C. Léxico e vocabulário fundamental. Alfa: Revista e Linguística., São Paulo, 40: 27-46, 1996. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3994. Acesso em: 14 abr. 2022.

BIDERMAN, M. T. C. Teoria linguística: teoria lexical e linguística computacional. 2.ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 05 de fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Língua Portuguesa. Ensino Fundamental. Terceiro e quarto ciclos. Brasília: MEC/SEE, 1998. p. 25-29.

Chave de cadeia - Saia Rodada. Disponível em: https://www.letras.mus.br/saia-rodada/chave-de-cadeia/. Acesso em: 10 abr. 2022.

COSERIU, E. Linguística del texto: Introducción a la hermenéutica del sentido. Edición de Óscar Loureda Lamas. Madri: Arco Libros, 2007.

Elas falam o que pensam sobre homem pão duro. Disponível em: https://www.terra.com.br/vida-e-estilo/homem/comportamento/elas-falam-o-que-pensam-sobre-homem-pao- duro,b4ff638f5bdad310VgnVCM5000009ccceb0aRCRD.html. Acesso em: 10 abr. 2022.

MARTINS, E. S. O tratamento das lexias compostas e complexas. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/download/9091/6445/. Acesso em: 10 fev. 2022.

MELLO, A. F. de. Influências do Paradigma Tradicional de Gramatização no ensino: as classes substantivo e adjetivo nos livros didáticos. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 766–793, 2022. Acesso em: 30 maio 2023. DOI https://doi.org/10.14393/DL50-v16n2a2022-14

NETO. A. C. da S. ; OLIVEIRA. L. R. P. F. de. Teoria e Ensino de Gramática aplicados aos Estudos Morfológicos no Ensino de Língua Portuguesa. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xviii_cnlf/cnlf/03/017.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.

NEVES, M. H. de M. Ensino de língua e vivência de linguagem: temas em confronto. São Paulo: Editora Contexto, 2010.

NEVES, M. H. de M. Gramática de usos de português. 2ª edição. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

NEVES, M. H. de M. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2012.

OLIVEIRA, J. S. de. A coerência na perspectiva da teoria da linguagem de Eugênio Coseriu. Dissertação (mestrado) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/29150/1/Coerenciaperspectivateoria_Oliveira_2020.pdf. Acesso em: 27 mar. 2022.

PERINI, M. A. Sofrendo a gramática; ensaios sobre a linguagem. 3.ª ed., São Paulo: Ática, 2003.

PERINI, M. A. Gramática do Português Brasileiro. 1. São Paulo: Parábola, 2010.

PINILLA, M. A. Classes de palavras. In: VIEIRA, S. R.; BRANDÃO, S. F. (org.) Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2008. p. 169-184.

PINTO, D. M.; ALONSO, K. S. Advérbios e o ensino de classes de palavras. In: PALOMANES, R.; BRAVIN, A. M. (org.) Práticas de ensino do Português. São Paulo: Contexto, 2012. p. 165-190.

POLGUÈRE, A. Lexicologia e Semântica Lexical: noções fundamentais. São Paulo: Contexto, 2018.

POTTIER, B. Linguística Geral: teoria e descrição. Tradução de Walmírio Macedo. Rio de Janeiro: Presença: Universidade Santa Úrsula, 1978.

Resumo BBB 22 11/04: madrugada é marcada por pós-Eliminação de muito chororô, estreia na liderança e revelação bombástica. Disponível em: https://gshow.globo.com/realities/bbb/bbb22/resumo/noticia/resumo-bbb-22-1104-madrugada-e-marcada-por-pos-eliminacao-de-muito-chororo-estreia-na-lideranca-e-revelacao-bombastica.ghtml. Acesso em: 12 abr. 2022.

Sete 7 traços de um filhinho da mamãe - Sobre a Vida. Disponível em: ttps://www.youtube.com/watch?v=fIeF1uzEmII. Acesso em: 10 abr. 2022.

Você já namorou o filhinho da mamãe? Disponível em: https://br.toluna.com/polls/6393998/Voce-j%C3%A1-namorou-o-filhinho-da-mam%C3%A3e-Explico-aquele-cara. Acesso em: 10 de abril de 2022.

SILVA NETO, A. C. ; OLIVEIRA, L. R. P. F. de. Teoria e ensino de gramática aplicados aos estudos morfológicos no ensino de língua portuguesa. Almanaque CIFEFIL, v. XVIII, pp. 257-274, 2014. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xviii_cnlf/cnlf/03/017.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.

WALLAS, R. Amigo traíra é igual cãibra, quando... Disponível em: https://www.pensador.com/frase/MTYyMDkyOA/. Acesso em: 10 abr. 2022.

Published

2023-05-30

How to Cite

SOUZA, J. A. de P. The teaching of adjectives: proposed approach under the perspective of lexical studies. Revista GTLex, Uberlândia, v. 8, p. e0809, 2023. DOI: 10.14393/Lex-v8a2022/23-9. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/67905. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos