Analysis of an activity about dictionary in a Portuguese textbook used in the 6th grade of elementary school

Authors

  • Hugo Leonardo Gomes dos Santos Universidade Federal do Ceará (UFC); Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza (SME) http://orcid.org/0000-0002-1180-8254
  • Antônio Luciano Pontes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN); Universidade Estadual do Ceará (UECE)

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex4-v2n2a2017-1

Keywords:

Textbook, Dictionary, Analysis of activity

Abstract

Our research aims to investigate the pedagogical treatment of the dictionary in an activity of a Portuguese textbook used in the 6th grade of elementary school, from the perspective of Metalexicography. In order to do so, we seek our theoretical basis in the reflections on the importance of didactic material (SOARES, 2004; LOUSADA, 2015) and in aspects of Lexicography (PONTES, 2008; 2009). This research is characterized as descriptive and it analyses an activity, titled "Consultando o dicionário", belonging to the textbook "Vontade de saber português" (TAVARES; CONSELVAN, 2012) directed to the 6th grade of elementary school. The questions were analyzed from the following categorization: (1) questions that address the aspects related to the lexicographic structures pointed out; (2) questions that address the functionality of dictionaries; and (3) questions that critically reflect on the dictionary’s information. The analyses show a prevalence of questions of the second category, that is, the activity addresses for the most part (56.25%) aspects about the functionality of the dictionaries. The analyses still indicate that the textbook equips the student for the initial contact with the dictionary and for the consultation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hugo Leonardo Gomes dos Santos, Universidade Federal do Ceará (UFC); Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza (SME)

Doutorando em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor de língua portuguesa da rede pública de ensino do município de Fortaleza-CE.

Antônio Luciano Pontes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN); Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professor da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

ARAÚJO, E. M. V. M. O dicionário para aprendizes em sala de aula: uma ferramenta de ensino e aprendizagem. 2007. 233f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Curso de Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada, Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2007.

BELLAY, R. O uso de dicionário por alunos de escola pública no Brasil comparado ao uso de dicionário por estudantes na Espanha. Revista FACEVV, Vila Velha, n. 5, p. 107-117, jul./dez. 2010.

LOUSADA, E. G. Das prescrições oficiais ao livro didático: uma reflexão sobre o processo de elaboração de material didático de português. In: BUNZEN JÚNIOR, C dos S (org.). Livro didático de português: políticas, produção e ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015, p. 65-81.

NASCIMENTO, F. I. O uso do dicionário escolar de língua materna por alunos do 5º ano de uma escola pública do município de Palhano-CE. 2013. 265f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada. Fortaleza, 2013.

PONTES, A. L. O dicionário na sala de aula: saberes e aplicações. In: ______; COSTA, M. A. R. (orgs.). Ensino de língua materna na perspectiva do discurso: uma contribuição para o professor. v. 2. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2008, p. 27-59.

PONTES, A. L. Dicionário para uso escolar: o que é como se lê. Fortaleza: EdUECE, 2009.

PONTES, A. L.; SANTOS, H. L. G. dos. A representação do homem e da mulher no Dicionário de usos do Português do Brasil. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 27, n. 2, p. 123-140, dez. 2014.

SOARES, M. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (org.). Lingüística da norma. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2004, p. 155-178.

TAVARES, R. A.; CONSELVAN, T. B. Vontade de saber português, 6º Ano. São Paulo: FTD, 2012.

VILLAR, M. S.; HOUAISS, A. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 3. ed. São Paulo: Objetiva, 2010.

Published

2019-01-03

How to Cite

SANTOS, H. L. G. dos; PONTES, A. L. Analysis of an activity about dictionary in a Portuguese textbook used in the 6th grade of elementary school. Revista GTLex, Uberlândia, v. 2, n. 2, p. 196–218, 2019. DOI: 10.14393/Lex4-v2n2a2017-1. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/40822. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)