Analysis of an activity about dictionary in a Portuguese textbook used in the 6th grade of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.14393/Lex4-v2n2a2017-1Keywords:
Textbook, Dictionary, Analysis of activityAbstract
Our research aims to investigate the pedagogical treatment of the dictionary in an activity of a Portuguese textbook used in the 6th grade of elementary school, from the perspective of Metalexicography. In order to do so, we seek our theoretical basis in the reflections on the importance of didactic material (SOARES, 2004; LOUSADA, 2015) and in aspects of Lexicography (PONTES, 2008; 2009). This research is characterized as descriptive and it analyses an activity, titled "Consultando o dicionário", belonging to the textbook "Vontade de saber português" (TAVARES; CONSELVAN, 2012) directed to the 6th grade of elementary school. The questions were analyzed from the following categorization: (1) questions that address the aspects related to the lexicographic structures pointed out; (2) questions that address the functionality of dictionaries; and (3) questions that critically reflect on the dictionary’s information. The analyses show a prevalence of questions of the second category, that is, the activity addresses for the most part (56.25%) aspects about the functionality of the dictionaries. The analyses still indicate that the textbook equips the student for the initial contact with the dictionary and for the consultation.
Downloads
References
ARAÚJO, E. M. V. M. O dicionário para aprendizes em sala de aula: uma ferramenta de ensino e aprendizagem. 2007. 233f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Curso de Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada, Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2007.
BELLAY, R. O uso de dicionário por alunos de escola pública no Brasil comparado ao uso de dicionário por estudantes na Espanha. Revista FACEVV, Vila Velha, n. 5, p. 107-117, jul./dez. 2010.
LOUSADA, E. G. Das prescrições oficiais ao livro didático: uma reflexão sobre o processo de elaboração de material didático de português. In: BUNZEN JÚNIOR, C dos S (org.). Livro didático de português: políticas, produção e ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015, p. 65-81.
NASCIMENTO, F. I. O uso do dicionário escolar de língua materna por alunos do 5º ano de uma escola pública do município de Palhano-CE. 2013. 265f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada. Fortaleza, 2013.
PONTES, A. L. O dicionário na sala de aula: saberes e aplicações. In: ______; COSTA, M. A. R. (orgs.). Ensino de língua materna na perspectiva do discurso: uma contribuição para o professor. v. 2. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2008, p. 27-59.
PONTES, A. L. Dicionário para uso escolar: o que é como se lê. Fortaleza: EdUECE, 2009.
PONTES, A. L.; SANTOS, H. L. G. dos. A representação do homem e da mulher no Dicionário de usos do Português do Brasil. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 27, n. 2, p. 123-140, dez. 2014.
SOARES, M. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (org.). Lingüística da norma. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2004, p. 155-178.
TAVARES, R. A.; CONSELVAN, T. B. Vontade de saber português, 6º Ano. São Paulo: FTD, 2012.
VILLAR, M. S.; HOUAISS, A. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 3. ed. São Paulo: Objetiva, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
CC BY-NC-ND 4.0: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.