Between layers and colors:
Éliane Chiron, «Loisirs de la vie moderne», colagem de imagens digitais, impressão jato de tinta sobre papel  (53x40 cm), 2015.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

fotografia
cor
folia de reis
cultura popular
sobreposição

How to Cite

Sousa, K. (2024). Between layers and colors: : the process of meaning in Folia de Reis. Revista Estado Da Arte, 4(2). https://doi.org/10.14393/EdA-v4-n2-2023-71548
Share |

Abstract

The study highlights the presence of color in culture, exploring its symbolic, artistic, poetic, physical and physiological aspects during the Folia de Reis celebrations. It highlights its practices in the Triângulo Mineiro region and the complexity of the festival, which involves tradition, spectacle and renewal. It also explores the interface between photography and painting, focusing on artistic creation through figures and/or abstractionism to analyze how the hidden cores are used to create meanings at the party, taking into account local cultural elements and the festive environment. To express the cultural richness of Folia de Reis and emphasize the importance of color in the construction of meanings, the photographer-researcher uses photographic records, with the overlaping technique, marking the creative autonomy in the post-production of photographs, giving new meaning to the images in baroque compositions.

https://doi.org/10.14393/EdA-v4-n2-2023-71548
PDF (Português (Brasil))

References

BARROS, Artur César Ferreira de. REZENDE, Carmen Luiza de. Companhias de Reis de Ribeirão Preto - relatos de devoção e fé. Ribeirão Preto: Fundação Instituto do Livro, 2011. 74 pg.; (Coleção Identidades Culturais, n.5)

BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1987.

COUTINHO, Afrânio. Conceito de Literatura Brasileira. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1993.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa-Preta: Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Sinergia Relume Dumará, 2002.

GINZBURG, Carlo. Os fios e os rastros. Verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Companhia das letras, 2006.

LOTMAN, Yuri. Cultura y explosión: Lo previsible y lo imprevisible en los procesos e cambio social. 1ª ed. Madrid: Gedisa, 1999.

MACHADO, Arlindo (2000) A Fotografia como expressão do conceito. Studium, Campinas, n. 2: 1-11. Disponível em: http://www.studium.iar.unicamp.br/dois/1.htm Acesso em: 22 dez. 2014. ISSN 1519-4388

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: ______ (org). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011.

MONEGAL, Emir Rodrigues. Carnaval/Antropofagia/Paródia. Revista Iberoamericana, v. 45, n. 108, 1979. Disponível em: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1979.3388. Acesso em: abr. 2023.

PEDROSO, Carlos. Folia de Reis: folclore encantado. Uberaba: C. Pedroso, 2003.

SILVEIRA, Luciana Martha. Introdução à Teoria da Cor. 2 ed. Curitiba: Editora UTFPR, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.