Contemporary indigenous art, anthropophagy of the Revolt

Versions

PDF (Português (Brasil))

Keywords

Contemporary indigenous art
anthropophagy
collective
ancestry

How to Cite

Souza, S. P. D., & Santos Kaingang , T. dos. (2022). Contemporary indigenous art, anthropophagy of the Revolt. Revista Estado Da Arte, 3(2), 521–537. https://doi.org/10.14393/EdA-v3-n2-2022-64960
Share |

Abstract

We present a collective memory, based on the trajectory of Coletivo Kókir. The objective is to analyze the processes of creation of the collective, aligned with the recognition of indigenous ancestry. In addition to the theoretical-methodological subsidies of autoethnography (SANTOS; BIANCALANA, 2017; VERSIANI, 2005), we resort to research in visual arts (REY, 1996) in the establishment of a hybrid, urban, indigenous and contemporary poetics. Based on studies on reverse anthropology (WAGNER, 2010) we investigate in shared creations ways of incorporating elements of our origins. The concept of reverse anthropophagy refers to the critique of eurocentric modernity, proposing a revolt, associated with decolonial thinking (PALERMO, 2019). The revolt signals the non-acceptance of the subalternity imposed by coloniality on the indigenous peoples and also the incorporation of the knowledge of the native peoples in Brazilian art and culture. The analysis is justified by the importance of expanding, through art, knowledge about our indigenous relatives. The results are expectations that the sky does not fall on the heads of future generations (KOPENAWA, ALBERT, 2015).

https://doi.org/10.14393/EdA-v3-n2-2022-64960
PDF (Português (Brasil))

References

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 729 p.

https://doi.org/10.18224/hab.v15i1.5905

MARQUEZ, Renata. A língua das onças e das lontras. Arte e Ensaios, vol. 26, n. 40, jul./dez. 2020. Disponivel em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8442-5644

https://doi.org/10.37235/ae.n40.25

MOULIN,Gabriela; MARQUEZ, Renata, ANDRÉS, Roberto; CANÇADO,Wellington (Org.) Habitar o antropoceno. BDMG Cultural, 2022. Disponível em: https://bdmgcultural.mg.gov.br/wp/wp-content/uploads/2022/02/bdmg-cultural-livro.pdf

PALERMO, Zulma. Arte y Estética En La Encrucijada Descolonial. Del signo, Buenos Aires, 1°Ed, 2009.

REY, Sandra. Da Prática à Teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em poéticas visuais. Porto Arte: Revista de Artes Visuais, Porto Alegre, v. 7, n. 13, p. 81-95, nov. 1996.

https://doi.org/10.22456/2179-8001.27713

SANTOS, Camila Matzenauer dos; BIANCALANA, Gisela Reis. Autoetnografia: um caminho metodológico para a pesquisa em artes performativas. Revista Aspas. USP, Vol. 7, n. 2, 2017.

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i2p53-63

SANTOS, Sílvio Coelho dos. Índios e brancos no Sul do Brasil: a dramática experiência dos Xokleng. Florianópolis: Editora Edeme, 1973.

SANTOS, Tadeu. Arte, identidade e transformações na cestaria Kaingang da terra indígena ivaí, no contexto de fricção interétnica. Dissertação de mestrado, Programa de pós-graduação em Ciências Socias. Universidade Estadual de Maringá, 2018.

https://doi.org/10.18226/610001/mostraxvi.2016.45

SANTOS, Tadeu. Org. Sustento/Voracidade. Coletivo Kókir (Tadeu dos Santos e Sheilla Souza). Catálogo das exposições Sustento e Voracidade na Galeria Farol Arte e ação e Museu Paranaense, Curitiba, 2016.

VERSIANI, D. B. Autoetnografias: conceitos alternativos em construção. Rio de Janeiro: 7Letras, 2005.

WAGNER, Roy. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac&Naify, 2010.

Downloads

Download data is not yet available.