With the word students with visual impairment: accessibility in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-68676

Keywords:

Students with Visual Impairment, College education, Fair Scho, Assistive Technology, Accessibility

Abstract

This article aims to promote reflections on the access of visually impaired students to higher education and the university environment. To do so, it used interviews with 6 visually impaired students enrolled in universities in the state of Mato Grosso do Sul. The data were analyzed from the perspective of the fair school. It was verified the decline in the use of the Braille System, which difficults the accessibility in virtual environments and that, despite the wide range of laws tending to guarantee the access of students with disabilities to higher education, its non-compliance becomes noticeable, reverberating in the difficulty of access, in the permanence and, above all, in the success of the student with disability.

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Author Biographies

José Aparecido da Costa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, (técnico do Laboratório de Pesquisas em Educação Especial, Acessibilidade e Inclusão da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, LAPIS/UEMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Celi Correa Neres, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Brasil

Pós- doutorado na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, professora do Mestrado em Educação, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Ronaldo Rodrigues Moises, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos técnico do Laboratório de Pesquisas em Educação Especial, Acessibilidade e Inclusão da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, LAPIS/UEMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

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Published

2023-12-31

How to Cite

COSTA, J. A. da; NERES, C. C.; MOISES, R. R. With the word students with visual impairment: accessibility in higher education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 1–17, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68676. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68676. Acesso em: 22 nov. 2024.

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