Methodology Developed for the Geodetic Positioning of Special Airport Zone: Case Study of Recife/Guararapes International Airport - Gilberto Freyre

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Raimundo Nonato Camilo Neto
http://orcid.org/0000-0002-5350-876X
Português
http://orcid.org/0000-0002-5879-4902

Abstract

The Special Airport Zone (SAZ) is a region of specific guidelines which seeks to harmonize the county land use and occupancy legislation with the recommendations related to the Aerodrome Protection Plan regulated by Federal legislation. With increase and densification of the buildings around Airports, it becomes necessary a positional and dimensional control of the construction works in order to comply with the current legislation. This work aims to present a methodology developed for the geodetic positioning of the Special Airport Zone using the Recife / Guararapes-Gilberto Freyre International Airport as a case study. For the location of the virtual vertices of pathways intersections which is part of the SAZ traverse, reference points were placed by using the GNSS (Relative Static) positioning method, followed by a definition of a Local Geodetic System for the determination of points objects to delimit curbs applying the GNSS/RTK positioning method and identification of pathways axes and intersections respectively. At the end of this work the virtual vertices of a section of the SAZ traverse are determined, followed by a high standard qualitative analysis and identification of conflict areas, pointing recommendations regarding the positional criteria appropriate to the implementation of projects in the surroundings area of the Airport. The GNSS positioning of the reference points in module reached a standard deviation in the order ≤ 11mm, with the error of closing the network of the triangles formed with maximum discrepancy in the horizontal of 9mm and in the vertical of 29mm. The object points determined with GNSS/RTK reached a standard deviation in modulus of ≤ 18 mm.

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How to Cite
CAMILO NETO, R. N.; SEIXAS, A. de. Methodology Developed for the Geodetic Positioning of Special Airport Zone: Case Study of Recife/Guararapes International Airport - Gilberto Freyre. Brazilian Journal of Cartography, [S. l.], v. 73, n. 2, p. 556–573, 2021. DOI: 10.14393/rbcv73n2-53486. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistabrasileiracartografia/article/view/53486. Acesso em: 22 nov. 2024.
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Author Biography

Português, Português

Possui graduação em Engenharia Cartográfica (1993) e doutorado em Engenharia Geodésica (Doctor of Technical Sciences) pela Universidade Técnica de Viena Áustria (2001). Atualmente é Professor Associado II da Universidade Federal de Pernambuco. Tem experiência na área de Geociências, com ênfase em Geodésia, atuando principalmente nos seguintes temas: Levantamentos Topográficos e Geodésicos, Levantamentos Cadastrais, Sistemas de Referência, Instrumentação Geodésica, Engenharia Geodésica, Medição de Deformação, Controle e Monitoramento de Recalques, Técnicas Ópticas de Medição 3D, Sistemas de Medição à Base de Teodolitos. Desenvolveu atividades voltadas a Pericias Judiciais designadas por Juiz Federal, referentes a Definição de Limites Intermunicipais (2009 a 2012) e Dinâmica Costeira na Foz do Rio São Francisco e Adjacências (2013 a 2016). É membro do Programa de Pós-Graduação em Ciências Geodésicas e Tecnologias da Geoinformação da Universidade Federal de Pernambuco (exerceu a função de Vice-Coordenador durante os períodos de 2005 a 2008 e 2015 a 2016 e a função de Coordenador durante o período de 2009 a 2010 e 2017, 2018 e atual). Magistério nos Cursos de Graduação em Engenharia Cartográfica, Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo e no Curso de Pós-Graduação em Ciências Geodésicas e Tecnologias da Geoinformação. Agraciada na Ordem do Mérito Cartográfico - OMC no grau de Oficial, solenidade comemorativa ao Dia do Engenheiro Cartógrafo em 2016.