Geostatistical approach to estimate car occupant fatalities in traffic accidents
Conteúdo do artigo principal
Resumo
Despite the scientific and technological advances toward road crash prediction models, modelling road crashes in Brazil is a challenging task due to unreliable data and unavailability of essential information. Geostatistical approaches fit into this context as they not only incorporate the spatial factor, but also estimate variables in locations where they are not sampled. In order to contribute to this investigation and present geostatistics as a suitable tool in estimating road deaths, this study aimed to explore two different univariate interpolation methods to predict car occupant fatalities. In this study, we considered ordinary kriging and indicator kriging as such approaches. Analyses were held based on data from the state of São Paulo in Brazil. The results revealed a statistical outperformance in favor of indicator kriging, although spatial patterns found on kriging maps for both techniques indicated similarities in terms of hotspots. Furthermore, they were coherent with local aspects observed in the state, for instance those related to highway and vehicle characteristics.
Downloads
Não há dados estatísticos.
Métricas
Carregando Métricas ...
Detalhes do artigo
Como Citar
GOMES, M. M.; PITOMBO, C. S.; PIRDAVANI, A.; BRIJS, T. Geostatistical approach to estimate car occupant fatalities in traffic accidents. Revista Brasileira de Cartografia, [S. l.], v. 70, n. 4, p. 1231–1256, 2018. DOI: 10.14393/rbcv70n4-46140. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistabrasileiracartografia/article/view/46140. Acesso em: 19 nov. 2024.
Seção
Artigos Originais
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja "O Efeito do Acesso Aberto").