Molecular gastronomy for interdisciplinary scientific dissemination

using digital platforms to offer free online courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2025-73709

Keywords:

University extension, Transversal formation, Science in the kitchen

Abstract

Science communication is essential for making knowledge accessible and promoting social inclusion in science. The extension project in this work demonstrates how molecular gastronomy can serve as an innovative tool for science communication, connecting different areas of knowledge. By offering six free online courses that combine theory and practice, the project promoted interdisciplinarity and the practical application of knowledge. These courses were organized and held from February to December 2021. The topics ranged from aromas and flavors to fermentation, attracting a diverse audience of various ages and regions, from both Brazil and other countries. The use of digital platforms and social media was crucial to expanding the project's reach, resulting in 249 certifications and demonstrating the impact of these tools on science communication. In this way, the project sought to build bridges between the university and the community, bringing training curricula closer to everyday life and contributing to the discovery of new objects of investigation in the daily lives of each participant, within their own kitchen. Furthermore, it allowed the integration of knowledge acquired in the academic environment (or not), encouraging practices based on the theoretical concepts learned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elaine Kikuti, Universidade Federal de Uberlândia

    Ph.D. in Chemistry, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; sandwich period at Instituto Superior Técnico of the Technical University of Lisbon, Portugal; postdoctorate internship at the University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

  • João Paulo de Menezes Pereira, Universidade Federal de Uberlândia

    Graduating in Chemistry, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Luciana Karen Calábria, Universidade Federal de Uberlândia

    PhD in Genetics and Biochemistry, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; postdoctorate internship at the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

References

ARAÚJO, R. D. et al. Curricularização da Extensão nos Cursos de Sistemas de Informação na Universidade Federal de Uberlândia: um relato de experiência. In: FÓRUM DE EDUCAÇÃO EM SISTEMAS DE INFORMAÇÃO – SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO (SBSI), 17., 2021, on-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 205-208.

ASSUNÇÃO, Y.; MENEZES, T. Universidade reitera a importância de divulgar a Ciência no II Fórum de Cultura Científica da UFMG. Pensar a Educação, Belo Horizonte, v. 3, n. 106, 2015. Acesso em: 28 maio 2025.

ÁVILA, M. C. P. Desenvolvimento de um conjunto de Workshops destinados a profissionais de cozinha para a introdução dos conceitos, técnicas e aplicações da cozinha molecular. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciências Gastronômicas) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2020. Disponível em: https://run.unl.pt/bitstream/10362/113758/1/Avila_2020.pdf. Acesso em: 26 maio 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n° 510, de 7 de abril de 2016. Esta Resolução dispões sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais cujos procedimentos metodológicos envolvam a utilização de dados diretamente obtidos com os participantes ou de informações indentificáveis ou que possam acarretar riscos maiores do que os existentes na vida cotidiana, na forma definida nesta Resolução. Brasília, DF, 2016. Disponível em: https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2016/resolucao-no-510.pdf/view. Acesso em: 18 mar. 2025.

BRILLAT-SAVARIN, J. A. A fisiologia do gosto. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

KIKUTI, E. et al . Minha cozinha, meu laboratório: formação continuada. Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 192-209, 2023. DOI 10.14393/REE-v22n22023-68399. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68399. Acesso em: 19 mar. 2025.

KIKUTI, E.; SOUZA, L. P. M.; MOURA, T. O. Divulgação e popularização científica da gastronomia. Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 225-242, 2018. DOI 10.14393/REE-v17n12018-rel10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/38123. Acesso em: 19 mar. 2025.

MOREIRA, I. C. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, Brasília, v. 1, n. 2, p. 11-16, abr./set. 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/285661176_A_Inclusao_social_e_a_popularizacao_da_ciencia_e_tecnologia_noBrasil. Acesso em: 19 mar. 2025.

MOTA, I. D.; TENA, L. P.; SÉLLOS-KNOERR, V. C. O novo marco regulatório da extensão universitária no Brasil: uma contribuição para a política de promoção humana. Revista Brasileira de Direito, Passo Fundo, v. 15, n. 3, p. 79-110, set./dez. 2019. DOI 10.18256/2238-0604.2019.v15i3.3845. Disponível em: https://seer.atitus.edu.br/index.php/revistadedireito/article/view/3845/2492. Acesso em: 19 mar. 2025.

POLÍTICA NACIONAL DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Manaus: Imprensa Universitária, 2015. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 26 maio 2024.

PROENÇA, R. P. C. Alimentação e globalização: algumas reflexões. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 62, n. 4, p. 43-47, 2010. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252010000400014. Acesso em: 19 mar. 2025.

Pró-reitoria de Extensão e Cultura. A relação da extensão com o ensino e com a pesquisa. Proexc/UFU. Uberlândia, 2017-2020. Disponível em: https://proexc.ufu.br/sites/proexc.ufu.br/files/media/document/a_relacao_da_extensao_com_o_ensino_e_com_a_pesquisa_0.pdf. Acesso em: 24 maio 2024.

ROSA, J. Comida e arte: a formação de chef de cozinha em Curitiba (1960-2007). 2008. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Ciências Humanas Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008. Disponível em: https://silo.tips/download/universidade-federal-do-parana-juliano-da-rosa-comida-e-arte-a-formaao-de-chef-d. Acesso em: 26 maio 2024.

SILVA JUNIOR, C. A. A divulgação científica da extensão universitária nos Anais do CONDEQUI (2019-2021). In: CONGRESSO ONLINE NACIONAL DE QUÍMICA, 4., 2022, Paraíba. Anais [...]. Paraíba: Congresse.me, 2022. p. 1-2. Disponível em: https://eventos.congresse.me/condequi/resumos/23210.pdf. Acesso em: 26 maio 2024.

SILVEIRA, H. E. A Curricularização da Extensão: um conhecimento necessário para o cotidiano universitário [Entrevista cedida a] Francilda Alcantara Mendes. EntreAções, Juazeiro do Norte, v. 4, n. 1, p. 7-17, 2023. Disponível em: file:///D:/Users/regina.nsilva/Downloads/1134-Artigo,%20Relato%20ou%20Entrevista-4777-1-10-20231026.pdf. Acesso em: 20 mar. 2025.

STAIGER, M. F. P.; BEZERRA, C. T. R.; GUIMARÃES, A. P. D. Ação extensionista educativo-preventiva sobre imunização em escolas: relato de experiência. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Rio de Janeiro, v. 2, n. 12, p. 1-8, 2023. DOI 10.56166/remici.2311v2n121578. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/264. Acesso em: 20 mar. 2025.

Published

2025-06-03

How to Cite

KIKUTI, Elaine; PEREIRA, João Paulo de Menezes; CALÁBRIA, Luciana Karen. Molecular gastronomy for interdisciplinary scientific dissemination: using digital platforms to offer free online courses. Em Extensão, Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 159–174, 2025. DOI: 10.14393/REE-2025-73709. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/73709. Acesso em: 8 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)