Encouraging reading and protagonism

(re)creating stories in a rural settlement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-74015

Keywords:

Reading, Protagonism, Popular Education, Rural Settlement

Abstract

In line with the principles that guide the proposal of Countryside Education in dialogue with Popular Education, this experience report focuses on the activities developed by a university extension project aimed at stimulating a taste for reading literary texts between children and teenagers from a rural settlement constituted by the Landless Countryside Workers' Movement (MST) in the countryside of Paraíba. The proposal was developed with the aim that the desire for belonging and social recognition would provoke the reading of literary texts. In this way, the aim was to take into account social needs for reading. The aim was also to stimulate protagonism and critical reflection. These activities were developed through psycho-pedagogical using technical reading strategies (such as storytelling and anticipation), social strategies (such as artistic performances), as well as dramatized reading and the use of artistic languages. During the reflections, not only cognitive but also affective aspects were prioritized. In this sense, the study carried out aimed to create a desire to read the literary text and the group’s social protagonism.

Downloads

Author Biographies

  • Thelma Maria Grisi Velôso, Paraíba State University

    PhD in Sociology, São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho", Araraquara campus, State of São Paulo, Brazil; professor of the Postgraduate Program in Health Psychology and the Postgraduate Program in Social Work, State University of Paraíba, Paraíba, Brazil.

  • Arthur Marcell Campos Arruda, Viva Gente Child and Youth Psychosocial Care Center

    Graduated in Psychology, State University of Paraíba, State of Paraiba, Brazil; psychologist at the Viva Gente Child and Youth Psychosocial Care Center, Campina Grande, State of Paraíba, Brazil. 

  • Gustavo Albuquerque Dias, Federal Univesity of Paraíba

    Graduated in Psychology, State University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; clinical psychologist.

  • Leonardo Farias de Arruda, Universidade Estadual da Paraíba

    Master in Health Psychology, State University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; member of the Study and Research Group on Aging and Health (GEPES) and the Center for Studies in Psychoanalysis in Health, Education and Arts (NEPSEA).

  • Mateus Rafael Uchôa Dantas, State of Paraíba

    Graduated in Psychology, State University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; member of the Center for Studies in Psychoanalysis in Health, Education and Arts (NEPSEA).

  • Sarah Lavínia Pereira de Morais, State University of Paraíba

    Graduated in Psychology, State University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil.

References

ALLESSANDRINI, C. D. Oficina criativa e psicopedagogia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.

ALMEIDA, N. F.; GONÇALVES, C. H. P. Leitura dramatizada: um olhar literário. Interletras, Dourados, v. 2, n. 3, p. 1-8, mar. 2011. Disponível em: http://www.interletras.com.br/ed_anteriores/n13/index.html. Acesso em: 6 maio 2020.

BARCELLOS, L. H. S. A ciranda infantil e as crianças sem terrinha: educação e vida em movimento. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2021.978-65-5954-144-7. Acesso em: 8 jun. 2024.

BARCELLOS, L. H. S.; TORRES, J. C. A ciranda infantil e as crianças sem terrinha: educação e vida em movimento. Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 57-65, 2019. DOI 10.5585/dialogia.N31.11458. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/11458. Acesso em: 8 jun. 2024.

BOAL, A. Jogos para atores e não atores. Rio de Janeiro: Edições Sesc, 2015.

BOURDIEU, P. Escritos de educação. 9. ed. São Paulo: Vozes, 2007.

BRAIDO, E. A flauta mágica. São Paulo: FTD, 1997. (Coleção Contos de Papel).

BRANDÃO, C. R. Educação pública, educação alternativa, educação popular e educação do campo: algumas lembranças e divagações. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, 2021. DOI 10.1590/ES.255951. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/wZq85C8yzypJzZnPwrJfxPq/?lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2024.

BRITTO, L. P. L.; DI GIORGI, C. A. G. “Leitura do mundo” e educação em Paulo Freire. Educação & Sociedade, Campinas, v. 43, 2022. DOI 10.1590/ES.258577. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QZBhvBTZYjsjJTpgm3Tbgzs/?lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2024.

CARPANEDA, I.; BRAGANÇA, A. Quer brincar de pique-esconde? São Paulo: FTD Educação, 2006.

CATOLÉ DO ROCHA. Secretaria Municipal de Educação. Projeto Geraldo Maciel (Barreto). 2009.

CHAMISSO, A. V. A história maravilhosa de Peter Schlemihl. 2. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

FOERSTE, E.; CARVALHO, L. Q.; POMPERMAYER, S. F. Juventude e experiência literária na escola: a roda de leitura. Observatório de la Economía Latinoamericana, Curitiba, v. 21, n. 1, p. 254-267, 2023. DOI 10.55905/oelv21n1-015. Disponível em: https://ojs.observatoriolatinoamericano.com/ojs/index.php/olel/article/view/269. Acesso em: 8 jun. 2024.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 26. ed. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989.

GRASSI, T. M. Oficinas psicopedagógicas: caminhando e construindo saberes. Curitiba: Intersaberes, 2020.

HILLESHEIM, B. et al. Leitura: entre leitor e texto. Fractal, Rio de Janeiro, v. 23, n. 2, p. 305-316, 2011. DOI 10.1590/S1984-02922011000200006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/fractal/a/d7zsMvxFfPBRt6DZRqNXsSB/?lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2024.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artemed, 2002.

MARQUES, M. S. A leitura do texto literário: um jeito de buscar. Jornal Contraponto, João Pessoa, 2010.

MARQUES, M. S. Sistematização da metodologia de exploração do acervo. Prefeitura Municipal de Catolé do Rocha-PB. Biblioteca Municipal Augusto dos Anjos, Projeto Geraldo Maciel (Barreto). 2011. Mimeografado.

NEVES, G. F.; SILVA, S. B.; ARAGÃO, P. C. Entrelaços da educação popular e educação do campo: tecendo olhares para o campo a partir do Sul. Educação e Emancipação, São Luís, v. 13, n. 2, p. 355-378, 2020. DOI 10.18764/2358-4319.v13n2p355-378. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/14958. Acesso em: 8 jun. 2024.

PAULA, H. V. C.; CHELOTTI, M. C. Educação do campo: ocupar, resistir e produzir também na escola. Kiri-kerê, São Mateus, v. 1, n. 4, p. 290-317, 2020. DOI 10.47456/krkr.v1i4.31820. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/31820. Acesso em: 8 jun. 2024.

RAMOS, M. M.; AQUINO, L. L. La niñez sin tierrita y las movilizaciones infantiles em Brasil. Praxis & Saber, Boyacá, v. 10, n. 23, p. 157-176, 2019. DOI 10.19053/22160159.v10.n23.2019.9728. Disponível em: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9728. Acesso em: 8 jun. 2024.

SANTOS, J. B.; ARAÚJO, E. J. M. A educação do campo no campo da educação popular: caminhos para efetivação de uma educação emancipadora. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 3, p. 56-73, 2020. DOI 10.14393/REP-v18n32019-48761. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/48761. Acesso em: 8 jun. 2024.

SILVA, V. F. Atividades prosódicas: a leitura dramatizada. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 13, n. 1, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18712/9830. Acesso em: 8 jun. 2024.

SIMÕES, J. D. Leitura de mundo dramatizada por meio da Educação Estético-Ambiental. 2020. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2020. Disponível em: https://ppgea.furg.br/dissertacoes-e-teses/56-publicacoes-de-2020/1527-12750dissertacao-juliana-duarte-simoes. Acesso em: 8 jun. 2024.

SOUZA, M. A. Pesquisa educacional sobre MST e Educação do Campo no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, 2020. DOI 10.1590/0102-4698208881. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/363HrbqmcT5KzQqJBGTBGtb/?lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2024.

TAVARES, U. Histórias quentes de bichos e gentes. São Paulo: Geração Editorial, 2003.

TELLO, A. O grande livro dos mistérios. Rio de Janeiro: Leitura, 2008.

VIEIRA, C. A leitura dramatizada como atividade pedagógica e teatral. In: PEREIRA, J; VIEITES, M.; LOPES, M. (org.). As artes na educação. Chaves: Intervenção, 2014. p. 233-236.

Published

2025-04-01

How to Cite

VELÔSO, Thelma Maria Grisi; CAMPOS ARRUDA, Arthur Marcell; DIAS, Gustavo Albuquerque; ARRUDA, Leonardo Farias de; DANTAS, Mateus Rafael Uchôa; MORAIS, Sarah Lavínia Pereira de. Encouraging reading and protagonism: (re)creating stories in a rural settlement. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 530–543, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-74015. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/74015. Acesso em: 4 jun. 2025.

Most read articles by the same author(s)