Comic books produced by countryside high school students in the municipality of Ji-Paraná, State of Rondônia, Brazil
a strategy for the elective course
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-73452Keywords:
Learning, Teaching strategies, Comic book productionAbstract
Teaching is a big challenge nowadays; after all, we live in a digital era where any knowledge is literally in our hands. We increasingly distance ourselves from concrete reality and start to live with virtual reality. Several paths lead us to realize how popular teaching has become online. Maps, GPS, cartoons, music, and other devices produced today are, in fact, important in the teaching-learning process. In the classroom, this reality gradually becomes noticeable, and some strategies are used to make the student realize that they are part of the whole; after all, learning only makes sense if the student finds themselves in the universe studied. Our experience as countryside education teachers provides us with greater interaction with the student's reality, and in this sense, we seek here to elucidate some concepts worked on in the elective course of the new high school, based on the use of comics (comic books) with a 2nd-year class. To this end, we searched Brazilian literature for the use of this resource in the classroom, as well as its relevance in teaching and learning.
Downloads
References
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC; SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 mar. 2024.
CUNHA, M. V. A psicologia na educação: dos paradigmas científicos às finalidades educacionais. R. Fac. Educ., São Paulo, v. 24, n. 2, p. 51-80, jul./dez. 1998. DOI 10.1590/S0102-25551998000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rfe/a/MyCRHWKnfNjxJDSxLFDgQRC/. Acesso em: 29 nov. 2024.
EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FEIJÓ, M. Quadrinhos em ação: um século de história. São Paulo: Moderna, 1997.
KUPPER, M. C. Freud e a educação, dez anos depois. Revista da APPOA, Porto Alegre, v. 16, n. 9, p. 14-26, jul. 1999. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001176661. Acesso em: 29 nov. 2024.
LIMA, L. S.; FLORES, A. V.; AZEVEDO, C. T. O ensino de arte e as histórias em quadrinhos (HQ): a arte sequencial e o desenvolvimento gráfico. Palíndromo, Florianópolis, v. 7, n. 14, p. 27-44, ago./dez. 2015. DOI 10.5965/2175234607142015027. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6779. Acesso em: 29 nov. 2024.
LUYTEN, S. M. O que é história em quadrinhos. São Paulo: Brasiliense, 1985.
MARANHÃO. Secretaria de Estado da Educação. Caderno de orientações pedagógicas para eletivas. São Luís, 2022.
MENDONÇA, J. M. P. A produção de histórias em quadrinhos no ensino de arte na contemporaneidade. In: JORNADAS INTERNACIONAIS DE HISTÓRIAS DE QUADRINHOS, 1., 2011, São Paulo. Anais [...] São Paulo: EdUSP, 2011. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/anais2ajornada/anais1asjornadas/q_arte/joao_marcos_parreira_mendonca.pdf. Acesso: 18 jul. 2021.
MOREIRA, A. E. C. Relações entre as estratégias de ensino do professor, com as estratégias de aprendizagem e a motivação para aprender de alunos do ensino fundamental 1. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014. Disponível em: https://repositorio.uel.br/items/b1adb934-b380-4f66-bd0f-620b8ced6c4c/full. Acesso em: 10 maio 2024.
SANTOS, M. B. S. L. F. Histórias em quadrinhos produzidas por alunos de ensino médio: identificando sentidos e indicadores de alfabetização científica. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2018. Disponível em: https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/1157. Acesso em: 29 nov. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Débora Teixeira Machado, Aparecido Batista Xavier, Maria do Socorro Eliza Monteiro da Silva, Poliana Pereira Reinoso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.