Comic books produced by countryside high school students in the municipality of Ji-Paraná, State of Rondônia, Brazil

a strategy for the elective course

Authors

  • Débora Teixeira Machado Secretaria Estadual de Educação de Rondônia
  • Aparecido Batista Xavier Centro Universitário Venda Nova do Imigrante (Unifaveni) https://orcid.org/0000-0001-8774-3787
  • Maria do Socorro Eliza Monteiro da Silva Secretaria de Educação do Estado de Rondônia
  • Poliana Pereira Reinoso Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73452

Keywords:

Learning, Teaching strategies, Comic book production

Abstract

Teaching is a big challenge nowadays; after all, we live in a digital era where any knowledge is literally in our hands. We increasingly distance ourselves from concrete reality and start to live with virtual reality. Several paths lead us to realize how popular teaching has become online. Maps, GPS, cartoons, music, and other devices produced today are, in fact, important in the teaching-learning process. In the classroom, this reality gradually becomes noticeable, and some strategies are used to make the student realize that they are part of the whole; after all, learning only makes sense if the student finds themselves in the universe studied. Our experience as countryside education teachers provides us with greater interaction with the student's reality, and in this sense, we seek here to elucidate some concepts worked on in the elective course of the new high school, based on the use of comics (comic books) with a 2nd-year class. To this end, we searched Brazilian literature for the use of this resource in the classroom, as well as its relevance in teaching and learning.

Downloads

Author Biographies

  • Débora Teixeira Machado, Secretaria Estadual de Educação de Rondônia

    Master in Geography, Federal University of Rondônia, State of Rondônia, Brazil; teacher in the state education network in Rondônia, State of Rondônia, Brazil.

     

  • Aparecido Batista Xavier, Centro Universitário Venda Nova do Imigrante (Unifaveni)

    Specialist in Art Teaching Methodology, Venda Nova do Imigrante University Center (Unifaveni), State of Rondônia, Brazil.

  • Maria do Socorro Eliza Monteiro da Silva, Secretaria de Educação do Estado de Rondônia

    Specialist in School Management and Guidance, Faculdade da Amazônia, State of Rondônia, Brazil; teacher in the state education network of Rondônia, State of Rondônia, Brazil.

  • Poliana Pereira Reinoso, Universidade Federal de Rondônia

    Master degree student in Psychology, Federal University of Rondônia, State of Rondônia, Brazil; field teacher in the state education network of Rondônia, State of Rondônia, Brazil.

References

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC; SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 mar. 2024.

CUNHA, M. V. A psicologia na educação: dos paradigmas científicos às finalidades educacionais. R. Fac. Educ., São Paulo, v. 24, n. 2, p. 51-80, jul./dez. 1998. DOI 10.1590/S0102-25551998000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rfe/a/MyCRHWKnfNjxJDSxLFDgQRC/. Acesso em: 29 nov. 2024.

EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FEIJÓ, M. Quadrinhos em ação: um século de história. São Paulo: Moderna, 1997.

KUPPER, M. C. Freud e a educação, dez anos depois. Revista da APPOA, Porto Alegre, v. 16, n. 9, p. 14-26, jul. 1999. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001176661. Acesso em: 29 nov. 2024.

LIMA, L. S.; FLORES, A. V.; AZEVEDO, C. T. O ensino de arte e as histórias em quadrinhos (HQ): a arte sequencial e o desenvolvimento gráfico. Palíndromo, Florianópolis, v. 7, n. 14, p. 27-44, ago./dez. 2015. DOI 10.5965/2175234607142015027. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6779. Acesso em: 29 nov. 2024.

LUYTEN, S. M. O que é história em quadrinhos. São Paulo: Brasiliense, 1985.

MARANHÃO. Secretaria de Estado da Educação. Caderno de orientações pedagógicas para eletivas. São Luís, 2022.

MENDONÇA, J. M. P. A produção de histórias em quadrinhos no ensino de arte na contemporaneidade. In: JORNADAS INTERNACIONAIS DE HISTÓRIAS DE QUADRINHOS, 1., 2011, São Paulo. Anais [...] São Paulo: EdUSP, 2011. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/anais2ajornada/anais1asjornadas/q_arte/joao_marcos_parreira_mendonca.pdf. Acesso: 18 jul. 2021.

MOREIRA, A. E. C. Relações entre as estratégias de ensino do professor, com as estratégias de aprendizagem e a motivação para aprender de alunos do ensino fundamental 1. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014. Disponível em: https://repositorio.uel.br/items/b1adb934-b380-4f66-bd0f-620b8ced6c4c/full. Acesso em: 10 maio 2024.

SANTOS, M. B. S. L. F. Histórias em quadrinhos produzidas por alunos de ensino médio: identificando sentidos e indicadores de alfabetização científica. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2018. Disponível em: https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/1157. Acesso em: 29 nov. 2024.

Published

2025-01-14

How to Cite

MACHADO, Débora Teixeira; XAVIER, Aparecido Batista; SILVA, Maria do Socorro Eliza Monteiro da; REINOSO, Poliana Pereira. Comic books produced by countryside high school students in the municipality of Ji-Paraná, State of Rondônia, Brazil: a strategy for the elective course. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 255–266, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-73452. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73452. Acesso em: 3 jun. 2025.