“Vida Maria”

reality, reflection, cyclic history, and the scholarly culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-72672

Keywords:

Vida Maria short movie, Scholarly culture, Education

Abstract

This paper analyses the “Vida Maria” documentary movie. It explores the Brazilian Northeast region's culture, education, and socioeconomic context. Its aim is to discuss how the cultural elements in the short film influence the experiences and perspectives of the movie characters, especially those of the protagonist, Maria. The goals include understanding the relationship between scholarly culture and human development and researching how life conditions have impacted education in unfavorable contexts. The methodology used was qualitative, with content critic analysis based on Carlos Rodrigues Brandão's theories. The results highlight the close relationship between culture, education, and opportunities, emphasizing the importance of reflecting on social disparities. We can conclude that education and culture play fundamental roles in forming identity and personal perspectives, highlighting the need for inclusive educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleberson Pinelli Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia

PhD student in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; teacher in the state education network of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

Gercina Santana Novais, Universidade de Uberaba

PhD in Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; collaborating professor of the Postgraduate Program in Education, Federal University of Uberlândia and the Master's Program in Education, University of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil; leader of the research group Teacher Training, Right to Learn and Pedagogical Practices (FORDAPP-Uniube).

References

ARAÚJO, A. S.; SILVA, G. T. F. Vida Maria: curta metragem e a realidade do sertão nordestino. In: SILVA, T. C.; SIMÕES, E. S. (org.). Educação em pauta. Porto Alegre: Casaletras, 2020. p. 60-70.

BRANDÃO, C. R. Lutar com a palavra: escritos sobre o trabalho do educador. 2. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.

BRANDÃO, C. R. Vocação de criar: anotações sobre a cultura e as culturas populares. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 138, p. 715-746, 2009. DOI 10.1590/S0100-15742009000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Ffs6C5NZSw7hMkkhbFm6Pbc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 abr. 2024.

JULIÁ, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 1, n. 1, 2001. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749. Acesso em: 28 abr. 2024.

OLIVEIRA, R. R.; CASTRO, D. S. P.; BATISTA, S. S. S. Reflexões sobre escolarização e trabalho na vida de meninas e mulheres brasileiras a partir do curta-metragem Vida Maria. In: STEPHANI, A. D. (org.). Educação: uma nova agenda para a emancipação 2. Itajubá: Atena Editora, 2020. p. 42-51.

RAMOS, M. Vida Maria. [Filme]. Produção de Márcio Ramos. Direção de Márcio Ramos. Brasil, 2006. 8,35 min. color. son. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yFpoG_htum4. Acesso: 28 abr. 2024.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008. (Coleção Educação Contemporânea).

Published

2024-08-14

How to Cite

RIBEIRO, C. P.; NOVAIS, G. S. “Vida Maria”: reality, reflection, cyclic history, and the scholarly culture. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 2, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-72672. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/72672. Acesso em: 25 aug. 2024.