Extelar

a dialectic methodology of knowledge production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-71933

Keywords:

Extelar, Methodology, Dialetic

Abstract

The research groups linked or not to institutionality, aim at an effective knowledge production in a specific field and at a certain time, besides motivating their participating members’ epistemological choices intensity and, necessarily, emphasize or develop a methodology or several of them, with methods and techniques to carry out the challenges of theoretical and material production. Consequently, came the question: What methodology(ies) are there in the teaching, research, and extension actions of the Research Group in Popular Extension (Extelar), which can constitute its brand? The answer is that there is a specific methodology in its activities development guided by theoretical categories: movement, contradiction, and criticism, in the dialectic search for civilizing advances in society. Based on the group's practical actions and theoretical studies, the text aims to present and specify this methodology and reflect on its components.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Volmir José Brutscher, Universidade de Pernambuco

PhD in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; professor at the University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil; member of the Popular Extension Research Group (EXTELAR/CNPq).

José Francisco de Melo Neto, Universidade Federal da Paraiba (UFPB)

PhD in Education, Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; post-doctoral internship, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; founder of the Popular Extension Research Group (EXTELAR/UFPB/CNPq).

References

BRUTSCHER, V. J. Educação e conhecimento em Paulo Freire. Passo Fundo: IFIBE; IPF, 2005.

CARDOSO, M. L. Para uma leitura do método de Karl Marx – Anotações sobre a “Introdução” de 1857. Cadernos ICHF, Niterói, n. 30, 1990. Disponível em: http://www.periodicoshumanas.uff.br/cadernosdoichf/issue/view/EP30. Acesso em: 21 mar. 2024.

CARNEIRO, G. M. S.; CESARINO, H.; MELO NETO, J. F. Dialética. João Pessoa: Editora da UFPB, 2003.

DESCARTES, R. Discurso do método. Tradução de J. Guinsburg e Bento Prado Jr. São Paulo: Abril Cultural, 1973. (Coleção Os pensadores v. 15).

EXTELAR. Carta de Princípios. João Pessoa: Centro de Educação UFPB, 1999.

FELIPE, S.P.; MELO NETO, J. F. Saber popular e saber científico. In: MELO NETO, J. F.; CRUZ, P. S. C. (org.). Extensão popular, educação e pesquisa. João Pessoa: CCTA, 2017.

GADAMER, H. G. Verdade e método. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

HABERMAS, J. Teoria do agir comunicativo 2: sobre a crítica da razão funcionalista. Tradução de Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: WMF, 2012.

HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do espírito. Tradução de Paulo Menezes. Petrópolis: Vozes, 2002.

KAUFMANN, J. C. A entrevista compreensiva: um guia para pesquisa de campo. Petrópolis: Vozes; Maceió: Edufal, 2013.

LEIBNIZ, G. W. Novos ensaios sobre o entendimento humano. Tradução de Luiz João Baraúna. São Paulo: Nova Cultural, 1990.

MARX, K. Para a crítica da economia política. Tradução de Edgard Malagodi. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução de Luis Claudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

MELO NETO, J. F. Diálogo em educação: Platão, Habermas e Freire. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2011.

OLIVEIRA, A. F. et al. (org.). Educação popular: autoras e autores da Paraíba. João Pessoa: CCTA, 2020.

PINTO, J. B. G.; ARRAZOLA, S. D.; THIOLLENT, M. J. M. (org.). Metodologia, teoria do conhecimento e pesquisa-ação. Belém: UFPA, 2014.

PLATÃO. Os pensadores: Diálogos: O Banquete – Fédon – sofista – Político. Tradução de José Cavalcante de Souza, Jorge Paleikat e João Cruz Costa. São Paulo: Abril Cultural, 1972.

POPPER, K. R. A lógica da investigação científica. Tradução de Pablo Ruben Mariconda e Paulo de Almeida. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

Published

2024-04-30

How to Cite

BRUTSCHER, V. J.; MELO NETO, J. F. de. Extelar: a dialectic methodology of knowledge production. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 1–19, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-71933. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71933. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)