Permanent health education about Monkeypox in Family Health Units
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-67043Keywords:
Monkeypox, Health Education, PandemicsAbstract
This text aims to describe the experience of the Epidemiological Surveillance and health residents from different residency programs, who developed an action of permanent health education aimed at professionals of different categories, allocated in various Family Health Units belonging to the Sanitary District I, located in the city of Recife, State of Pernambuco, Brazil, about the Monkeypox virus. This is a qualitative study with a descriptive approach of the experience report type, systematized according to Oscar Jara’s model and developed through the observation and experience of health residents and the preceptor of the group, in the month of August of 2022. The use of the produced resource served as a guide script for the dialogue with professionals, bringing more clarity about the clinical and chronological evolution of Monkeypox virus, as well as about the flows until then established by health agencies. The experience showed the importance of permanent education actions in health, considering that this space contributed to the clarification of information about the Monkeypox virus, informing and directing health professionals through reliable sources and the creation of an open, democratic, and dynamic space.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Brasília: Ministério da Saúde, 2018. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf. Acesso em: 13 dez. 2022.
CIMERMAN, S. et al. Human monkeypox preparedness in Latin America: are we ready for the next viral zoonotic disease outbreak after COVID-19? Brazilian Journal of Infectious Diseases, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 1-4, jun. 2022. DOI 10.1016/j.bjid.2022.102372. Disponível em: https://www.bjid.org.br/en-pdf-S1413867022000599. Acesso em: 10 set. 2022.
CLARO, I. M. et al. Shotgun metagenomic sequencing of the first case of monkeypox virus in Brazil, 2022. Revista do Instituto de Medicina Tropical de São Paulo, São Paulo, v. 64, p. 1-4, jun. 2022. DOI 10.1590/S1678-9946202264048. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rimtsp/a/4K5czBsGKDtzbCS6wDhKLSj/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 10 set. 2022.
COSTA, S. M. et al. Agente comunitário de saúde: elemento nuclear das ações em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 7, p. 2147-2156, jul. 2013. DOI 10.1590/S1413-81232013000700030. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/Hp8zXRHDfcytm6vFb58dRhj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
DANTAS, E. S. O. Saúde mental dos profissionais de saúde no Brasil no contexto da pandemia por Covid-19. Interface, Botucatu, v. 25, sup. 1, p. 1-9, jan. 2021. DOI 10.1590/Interface.200203. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/rCWq43y7mydk8Hjq5fZLpXg/?format= pdf & lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 847-852, mar. 2014. DOI 10.1590/1413-81232014193.01572013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/kCNFQy5zkw4k6ZT9C3VntDm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 dez. 2022.
FRIESTINO, J. K. O. et al. Qualificação profissional e o câncer infantojuvenil na atenção básica. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 35, p. 1-9, mar. 2022. DOI 10.37689/acta-ape/2022AO02771. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/nx8FP7MfxmYFJ9b5vLWvsVc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
GARBIN, C. A. S. et al. O cuidado para pessoas com HIV/AIDS sob a ótica de agentes comunitários de saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 1-13, ago. 2019. DOI 10.1590/1981-7746-sol00185. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/TqPLYQGd9KT7JhPjntBwbQQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 dez. 2022.
GHAZVINI, K.; KEIKHA, M. Human Monkeypox resurgence 2022; a new presentation as a sexual pathogen. Annals of Medicine and Surgery, London, v. 80, p. 1-2, ago. 2022. DOI 10.1016/j.amsu.2022.104267. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9363942/pdf/main.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
GONÇALVES, P. C. C.; SILVA, B. M. F. R.; APOLINÁRIO, F. V. A importância da educação em saúde como ferramenta a favor da vacinação contra o sarampo e o combate ao movimento antivacina e fake news. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 10, p. 1-12, nov. 2021. DOI 10.51891/rease.v7i10.2979. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/2979/1163. Acesso em: 10 set. 2022.
GUIMARÃES, R. C. P.; LORENZO, C. F. G.; MENDONÇA, A. V. M. Sexualidade e estigma na saúde: uma análise da patologização da diversidade sexual nos discursos de profissionais da rede básica. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, p. 1-21, nov. 2021. DOI 10.1590/S0103-73312021310128. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/WbhPNXrjWbNwHbBKMbjQw8m/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
HORTA, R. L. et al. “Pegar” ou “passar”: medos entre profissionais da linha de frente da COVID-19. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Rio de Janeiro, v. 71, v. 1, p. 24-31, fev. 2022. DOI 10.1590/0047-2085000000360. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/F46C8gTm76457yyK7bMCvCs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
JARA, O. A sistematização de experiências: prática e teoria para outros mundos possíveis. Brasília: CONTAG, 2012.
LOPES JÚNIOR, A. et al. Ensino e cuidado em saúde LGBTI+: reflexões no contexto da pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, sup. 1, p. 1-7, set. 2020. DOI 10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200409. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/ZqsxnTh5DBXyQPb8VhqhqkG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 dez. 2022.
MEDINA, M. G. et al. Atenção Primária à Saúde em tempos de COVID-19: o que fazer? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 8, p. 1-5, ago. 2020. DOI http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00149720. Disponível em: http://cadernos.ensp.fiocruz.br/static/arquivo/1678-4464-csp-36-08-e00149720.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
MORAES, E. N. et al. COVID-19 in long-term care facilities for the elderly: laboratory screening and disease dissemination prevention strategies. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 9, p. 3445-3458, jun. 2020. DOI 10.1590/1413-81232020259.20382020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/HCcBfHY8x5SYpTxvNzFv9vN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
MOROSINI, M. V.; FONSECA, A. F. Os agentes comunitários na Atenção Primária à Saúde no Brasil: inventário de conquistas e desafios. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 1, p. 261-274, set. 2018. DOI 10.1590/0103-11042018S117. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/CtVJJm7MRgkGKjTRnSd9mxG/?lang=pt. Acesso em: 30 ago. 2022.
OLIVEIRA, K. T. et al. Principais medidas tomadas para a mudança dos processos assistenciais durante a pandemia por COVID-19. Enfermagem em Foco, Brasília, v. 11, n. 1, p. 235-238, maio 2020. DOI 10.21675/2357-707X.2020.v11.n1.ESP.3764. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/3764/834. Acesso em: 10 set. 2022.
RIZK, J. G. et al. Prevention and Treatment of Monkeypox. Drugs, New York, v. 82, p. 957-963, jun. 2022. DOI 10.1007/s40265-022-01742-y. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9244487/pdf/40265_2022_Article_1742.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
ROSSI, S. Q. et al. Um novo olhar sobre a elaboração de materiais didáticos para educação em saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 161-176, jun. 2012. DOI 10.1590/S1981-77462012000100010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/7mvhqjYFpcSL4Nj39XZgyDd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
SCHELB, M. et al. O processo de construção de material educativo para mulheres vítimas de violência. Enfermagem em Foco, Brasília, v. 10, n. 6, p. 50-56, jul. 2019. DOI 10.21675/2357-707X.2019.v10.n6.2324. Disponível em: http://biblioteca.cofen.gov.br/wp-content/uploads/2020/06/O-processo-de-constru%C3%A7%C3%A3o-de-material-educativo-para-mulheres-v%C3%ADtimas-de-viol%C3%AAncia.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
SECCO, A. C. et al. Educação permanente em saúde para Agentes Comunitários: um projeto de promoção de saúde. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 1-17, jan. 2020. DOI 10.36298/gerais2020130108. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v13n1/09.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
SILVA, C. M. S. C. et al. Processo de trabalho na vigilância em saúde no Brasil: uma scoping review. Cadernos de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 29, n. 4, p. 604-615, jan. 2021. DOI 10.1590/1414-462X202129040274. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadsc/a/Q4NyX8hsH9XNR8VBqNGHV9r/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
SLOMP JUNIOR, H. et al. O medo ao cuidar: reflexões sobre uma experiência de educação permanente em tempos de Covid-19. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. 1, abr. p. 399-410, 2022. DOI 10.1590/0103-11042022E127. Disponível em: https://scielosp.org/pdf/sdeb/2022.v46nspe1/399-410/pt. Acesso em: 10 set. 2022.
SOARES, S. S. S. et al. Enfermagem brasileira no combate à infodemia durante a pandemia da Covid-19. Cogitare Enfermagem, Curitiba, v. 25, p. 1-11, jul. 2020. DOI 10.5380/ce.v25i0.74676. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/74676/pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
SORATTO, J. et al. Insatisfação no trabalho de profissionais da saúde na Estratégia Saúde da Família. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 26, n. 3, p. 1-11, mar. 2017. DOI 10.1590/0104-07072017002500016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/94HTCtXHwtVfGQRwsTfvXGH/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 dez. 2022.
SOUSA, A. F. L.; SOUSA, A. R.; FRONTEIRA, I. Varíola dos macacos: entre a saúde pública de precisão e o risco de estigma. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 75, n. 5, p. 1-3, ago. 2022. DOI 10.1590/0034-7167.2022750501pt. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/Fskry43Fw58K3bDw6x6yWjw/?lang=pt. Acesso em: 30 ago. 2022.
TEIXEIRA, C. F. S. et al. A saúde dos profissionais de saúde no enfrentamento da pandemia de Covid- 19. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 9, p. 3465-3474, set. 2020. DOI 10.1590/1413-81232020259.19562020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/6J6vP5KJZyy7Nn45m3Vfypx/?format=pdf & lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
URSINE, B. L.; TRELHA, C. S.; NUNES, E. F. P. A. O Agente Comunitário de Saúde na Estratégia de Saúde da Família: uma investigação das condições de trabalho e da qualidade de vida. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, v. 35, n. 122, p. 327-339, jun. 2010. DOI 10.1590/S0303-76572010000200015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbso/a/sPnDq56GCcdXjkVJVgtmCzD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Monkeypox: key facts. 2022. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/monkeypox. Acesso em: 30 ago. 2022.
YABRUDE, A. T. Z. et al. Desafios das fake news com idosos durante infodemia sobre Covid-19: experiência de estudantes de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, sup. 1, p. 1-6, out. 2020. DOI 10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200381. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/SsxfTkKXqDFKnvgWTSCTZtN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diogenes Ferreira dos Passos, Bruna Ariella Aguiar Muniz , Rebecca Cavalcanti Carvalho Novaes, Thalia Ariadne Peña Aragão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.